Deel dit artikel
-

Online kledinghandel groter dan boekenverkoop

Verkopers van kleding en andere mode-artikelen zetten meer om dan de gezamenlijke boekenverkopers. In het voorjaar is de productgroep Fashion zelfs de grootste van alle categorieën van Nederlandse webwinkels.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Gebruik van vergelijkingssites’ dat IMNetworks liet uitvoeren door marktonderzoeker GfK. Er werden 5.000 Nederlandse consumenten ondervraagd. Dat ging niet enkel over prijsvergelijkers, maar ook webwinkels in het algemeen.

Opvallend is dat de productgroep Mode zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een van de grootste. Daar staat tegenover dat de categorie Entertainment in een jaar aanzienlijk is teruggevallen. Digitale downloads drukken de verkoop van cd’s, dvd’s en games onomkeerbaar de grond in.

“Ook consumenten electronica zoals bijvoorbeeld tv’s, audio- en dvd-sytemen, digitale camera’s, staat enigszins onder druk en zakte van negen naar zeven procent“, aldus de onderzoekers.

Een andere sterke groeier is het segment Doe Het Zelf (Do It Yourself)

“Ongeveer een kwart van de mensen blijkt twee keer in de drie maanden iets online te kopen, gevolgd door twee bijna even grote groepen die één of drie aankopen per kwartaal doet. De duidelijkste groei is te zien bij de mensen die vier keer of vaker per drie maanden via internet iets koopt. Deze groep steeg de afgelopen maanden namelijk van vijfentwintig naar ruim zeventwintig procent. Vooral bij de groep die drie keer of minder via internet shopt valt dus nog veel te winnen.”

Afgelopen jaar steeg de populatie ‘internet shoppers’ in Nederland nog met 600.000 tot 9,3 miljoen mensen. Dat bleek onlangs nog uit een onderzoek van Blauw Research voor Thuiswinkel.org. GfK laat zien dat deze consumenten niet enkel op zoek naar de laagste prijs maar ook belang hechten aan betaalgemak en de naamsbekendheid van een shop.

De helft van de kopers wil bovendien producten terug kunnen sturen. Daarnaast noemt een kwart een fysieke afhaallocatie een must.

Het onderzoek geeft ook zicht op het gebruik van vergelijkingssites. Het blijkt dan men gemiddeld twee vergelijkingssites bezoekt. En dat zijn doorgaans Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl. Uit de gebruikscijfers hieronder wordt duidelijk dat Beslist.nl een gooi doet naar de nummer drie-positie en daarom vorig jaar een grote reclamecampagne begon om zijn ten eerste zijn naamsbekendheid te vergroten en, daaruit voortvloeiend, het gebruik van de site.

Het onderzoek stelt dat eind 2009 dertien procent van de gebruikers van vergelijkingssites naar een shop doorklikte om te kopen. Dat zou vandaag de dag tegen de 20 procent liggen. Het percentage shoppers dat een vergelijkingssite gebruikte en daarna zelf naar een winkel surfte om een aankoop te doen steeg van 33 naar 37 procent.

Binnenkort opent Google de Nederlandse versie van zijn Shopping-dienst. Dat is een zoekmachine voor producten van Nederlandse webwinkels. Sinds februari kunnen Nederlandse webwinkeliers hun assortiment bij Google aanmelden. Wanneer de specialistische zoekdienst van start gaat, is niet bekend .

Foto: 05com (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Henk Beukers

“De helft van de kopers wil bovendien producten terug kunnen sturen”
Het zou zinvol zijn dit uit te splitsen tussen boeken en kleding. Het retourpercentage van kleding ligt namelijk vele malen hoger dan dat van boeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond