Deel dit artikel
-

Online mediabestedingen Nederland: 815 miljoen

Adverteerders gaven in 2009 in Nederland 1,9 procent meer uit dan in het jaar ervoor. Branchevereniging IAB rekent voor dat de bruto mediabestedingen met 15 miljoen groeiden tot 815 miljoen euro. Daarvan gaat bijna de helft naar Google.

Dat bleek zojuist uit een presentatie van IAB Europa op het Interact-congres dat nu gaande is in Barcelona.

Volgende maand publiceert de organisatie pas meer details uit het onderzoek. Het staat echter al vast dat in grote lijnen 46 procent naar zoekmachinereclame ging, 31 procent naar display-advertising en 23 procent naar rubrieksadvertenties en bedrijvengidsen.

De Nederlandse specificaties:

  • Search – 410 miljoen euro
  • Display – 205 miljoen euro
  • Classifieds – 175 miljoen euro
  • Overig (e-mail, mobile, in game) – 24,5 miljoen

Waar tv, radio, print en outdoor over heel vorig jaar met dalende cijfers kampten, gingen de uitgaven in de internetindustrie nog omhoog. Het Nederlandse groeicijfer van 1,9 procent is het laagst sinds de metingen vier jaar geleden begonnen.

De oorzaak is tweeledig volgens IAB Europa. Adverteerders hielden sowieso de hand meer op de knip, zowel bij analoge als digitale media. En, ten tweede, behoort Nederland tot de groep landen waar verzadiging begint op te treden. De groei is er uit.

Uitgaven aan online reclame vertegenwoordigen 24 procent van alle euro’s die adverteerders in Nederland aan reclame uitgaven.


(Zweden en Nederland zijn in deze dia verwisseld)

De bestedingen bij Google en zijn lokale concurrenten stegen in Europa met 10,8 procent tot 6,7 miljard euro. 

IAB rapporteert ieder jaar voor heel Europa en per land hoeveel adverteerders uitgaven aan online reclame. Het gerapporteerde bedrag is inclusief eventuele bureaukortingen en omvat enkel Paid Search (bijv. uitgaven bij Google), Display (buttons en banners) en Classifieds/Directories (Gouden Gids, Marktplaats, etc.)

Deel dit bericht

6 Reacties

Tom

Beste redactie, Is deze presentatie van IAB Europe Interact Congress Barcelona 2010 ook online beschikbaar?

Erwin Boogert - Emerce

Bij mijn weten heeft de organisatie geen video-opnames gemaakt. Er was enkel een particuliere filmer aanwezig, wiens naam mij niet bekend is.

tom

Ik bedoel eigenlijk een powerpoint presentatie

Erwin Boogert - Emerce

Aha. Daar heb ik geen idee van. Dat lijkt me een vraag die je beter aan het IAB kunt stellen.

Hans Caspers

Als het goed is zijn de presentaties te vinden op en downloaden van http://www.iabeurope.eu/, maar heb zelf nog niet gezocht.

Hans Caspers

BTW, misschien wel leuk om te weten dat Lemz een MIXX Award heeft ontvangen voor "Best Online Brand Reputation" met Ikea's Design Your Own Life..   http://interactcongress.eu/news.php?id=ok  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond