Deel dit artikel
-

Online retail China passeert 1 biljoen dollar

Chinese consumenten hebben in 2017 online omgerekend ruim 1 biljoen dollar uitgegeven, het grootste bedrag ooit. Volgens cijfers van het Ministerie van Commercie gaat het om 1,149 biljoen dollar tegen 869 miljard in 2016.

China laat de VS, de op een na grootste e-retail markt, daarmee ver achter zich, want daar bedraagt de online omzet zo’n 455 miljard.

In 2016 was er even sprake van verminderde groei, maar nu is de grens van 32 procent weer gepasseerd, waarmee het niveau van 2015 (33 procent groei) bijna is gehaald.

De groei is volledig te danken aan consumenten die buiten de grote steden wonen. Zij gaven 39 procent meer uit dan een jaar eerder. De schattingen zijn zo’n 199 miljard dollar. Buiten de grote steden zijn zeker 9,8 miljoen online eenmansbedrijfjes.

De groei van de verkoop van ‘tastbare artikelen’ zoals kleding of handdoeken, bedroeg zo’n 28 procent. Zeker 272 miljard dollar is besteed aan digitale artikelen als games en online muziek.

Overigens is de stijging niet ten koste gegaan van de fysieke retail, want die groeide ook nog steeds. Veel fysieke winkels zijn ook online sterk vertegenwoordigd.

Chinezen bestellen ook steeds vaker bij buitenlandse webwinkels of bij fysieke winkels zonder klassieke kassa.

De grootste retailer in China is overigens JD.com, de Amazon van China. Alibaba wordt niet meegerekend omdat het een marktplaats is en zelf geen artikelen verkoopt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond