Deel dit artikel
-

Oprichter brillenwinkel Eye-wear.nl ruikt geld in f-commerce

Bernd Damme, oprichter en directeur van Eye-wear.nl, verwacht voor zijn nog te lanceren nieuwe kledinglabel Cravatta Pelliano tussen de vijf en tien procent van de omzet via een winkel op Facebook binnen te halen. (meer…)

Deel dit bericht

9 Reacties

Michel Hendriks - Docdata

Ik zie nog steeds niet zoveel in f-commerce. Het kan, da’s duidelijk, en experimenteren is nooit verkeerd, maar volgens mij zitten Facebook gebruikers er niet op te wachten. Of moeten ze minimaal nog heel erg wennen aan het idee. Ze komen immers niet op Facebook om iets te kopen, en wat is nu feitelijk het verschil tussen iets op Facebook kopen of iets in een gewone webshop kopen? Een klik?

Anders gezegd, in hoeverre draagt het feit dat het op Facebook is bij aan de conversie? Volgens mij niet of nauwelijks, maar misschien zou je voor zo’n nieuw merk de helft van het Twitterverkeer naar de Facebook shop kunnen sturen, en de andere helft naar een gewone webshop. Eens kijken wat het aan conversie scheelt, en dat proberen te verklaren.

Daarnaast ben ik niet zo’n fan van f-commerce omdat je veel aan vrijheid inlevert, vooral qua experience. Zeker aangezien veel partijen zullen experimenteren via de weinige aanbieders van f-commerce shops.

Robbert

@michel De demo op de site van genoemde Israelische start-up legt goed uit wat enkele voordelen van f-commerce zijn: http://zibaba.com/storefront/learn_more
In plaats van social media aan je webshop toe te voegen, voeg je een shop toe aan je social media met bijkomstige virale effecten. Denk niet dat je het moet zien als een keuze maar als een aanvulling > multi-channel.

Michel Hendriks

Robbert: in dat lijstje staan overwegend features. Look & feel customizen met skins, een custom banner, uploaden van CSV/XML, import vanuit Magento/Shopify, afrekenen in Facebook of in je eigen shop… Allemaal dingen die niet zo spannend zijn, of zelfs worden gepresenteerd als voordeel terwijl het eerder een beperking is (“customizen” met skins bijvoorbeeld, en wat kost afrekenen in Facebook?). De “increase Sales” in bold is zelfs bijna tenenkrommend.

Het enige in dat lijstje dat je zou kunnen zien als voordeel, is het werken met je fan-base in de vorm van group deals of kortingen voor fans. Maar daar heb je niet per se een Facebook shop voor nodig. Kortom, niets in dat lijstje laat mij denken: ik moet NU aan de slag met f-commerce. Ik volg de ontwikkelingen wel op de voet, en hoop dat blijkt dat de Facebook omgeving zoveel bijdraagt aan de conversie dat het de investering in tijd en geld waard is.

Michel Hendriks

Nog iets vergeten: de bijkomstige virale effecten, die zijn er dus niet. Althans, geen effecten die je alleen bereikt omdat je een Facebook shop hebt. Echt multi-channel vind ik dit al helemaal niet, je bouwt een bestaand kanaal na in een ander kanaal. Dat telt niet.

Robbert

Tja met een eigen website kan je ook veel meer dan met een fanpage, toch slagen sommige bedrijven er in om via Facebook de klant of gebruiker dichterbij te halen

Ralph

Ik begrijp niet waarom er kritiek wordt geleverd. Hij is zoals hij er zelf zegt vroeg bij. Facebook zal in de loop er jaren meer een dashboard van gaan worden met diverse websites en koopkanalen.

Er wordt vaak gevraagd wat je USP is en dat je uniek moet zijn.. dat is hij in dit geval toch?

Sjoerd

Hij is er inderdaad vroeg bij maar de vergelijking die wordt gemaakt met internet beleggen en dat de acceptatie er niet was gaat niet op. Facebook is geaccepteerd als platform maar niet als ecommerc handel. Vraag het eens aan eBay die jaren geleden geprobeerd heeft al hun handel via Facebook aan te bieden middels een app: kansloos. Mensen zijn hooguit geinteresseerd in group deals / grappige zaken maar daar heb je geen shop bij Facebook voor nodig. Maak het interessanter door een shop bij Amazon aan te bieden: niet kansloos aangezien mensen daar komen om te kopen ..

Het komt allemaal een beetje ‘trendy’ over, kijk mij nou als jong ventje met mooie ideeen op Facebook zitten ..

Sjoerd

En ‘likes’ voegen al helemaal weinig toe aan je shop op Facebook ..

Michael

Er zijn steeds meer mensen die ‘surfen’ in facebook. Ik denk dat het zeker een kans van slagen heeft. Kopen is impulsief, zodra je iets ziet wat leuk is terwijl je surft zal je nu makkelijker overgaan tot koop en dit ook delen met je mede-facebookers.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond