Deel dit artikel
-

Fitchannel.com: ‘We lopen liever achter de techniek aan’

Laagdrempeligheid is key bij online videofitnessplatform Fitchannel.com. Geen data uit wearables, maar simpelweg vragen beantwoorden. Met succes. Internationaal opschalen volgt spoedig, vertelt oprichter Michael Moser.

Te ver weg, te lastige apparaten of jezelf te dik vinden. Een reden om niet naar de sportschool te gaan, is gauw gevonden. Toch zouden velen het liefst morgen nog beginnen. Op deze doelgroep mikt het in december 2016 gestarte Fitchannel, dat met videocoaches als Mark Tuitert en Carlos Lens sportlessen in de huiskamer brengt. Zij motiveren deelnemers om drie keer per week 25 minuten te trainen, aangevuld met voedingsadvies. En dat voor ongeveer een derde van een gemiddeld sportschoolabonnement.

Een gestructureerd alternatief voor de gratis content die te vinden is op YouTube en Instagram, stelt Moser. “Dat is een vergaarbak aan losse clips. Wij geloven dat startsporters een cursus van A tot Z nodig hebben. In blokken die bij hen passen.”

Merchandising
Thuissporten is niets nieuws, erkent de oprichter. Anders en de voornaamste reden van de snelle groei in het eerste jaar is volgens hem het laagdrempelige tweerichtingsverkeer. Fitchannel.com monitort de gezondheid aan de hand van vragen. Hoe voel je je toen je opstond? En na het sporten? Notificaties via de website en e-mail moeten daarbij zorgen dat mensen bij de les blijven.

Omwille van de laagdrempeligheid zijn wearables vooralsnog uit den boze. “Daar hebben we wel onderzoek naar gedaan, maar we moeten erg oppassen dat we onze doelgroep – vrouwen met een gemiddelde leeftijd van veertig – niet met allerlei tech-toepassingen overspoelen. Dat schrikt af.” Desondanks staat integratie van wearables wel op de roadmap. “Onze gebruikers maken vorderingen door en zullen daardoor steeds serieuzer gaan sporten. Dan komt er een moment dat die apparaatjes nut hebben.”

Met een zelfde voorzichtigheid gaat het bedrijf om met e-commerce. Er is een kleine shop ingericht, met vooral sportattributen, voedingssupplementen en boeken. “Mensen die een abonnement nemen, wil je niet gelijk allerlei merchandise opdringen”, verklaart Moser. “Ze hebben al betaald, dus is het niet fair om ze met advertenties te bestoken.” Uitbreiding volgt pas zodra er een duidelijke behoefte onder de doelgroep is. “Foodboxes zijn denkbaar, maar daar is het nu nog te vroeg voor.”

Zelfstandig
Groei wordt wel gezocht in de b2b-markt, aanvullend op de b2c-focus. Zo is met Essent een honderd dagen challenge ontwikkeld, waaraan medewerkers mee konden doen. “Ruim achttien procent deed mee, een hoge score voor dit soort initiatieven. Hier ligt dan ook een grote markt voor ons. Het is namelijk lastig voor HR-afdelingen om mensen in beweging te krijgen.”

Daarnaast volgt de stap naar het buitenland. Over wanneer en naar welke landen kan Moser nog niets loslaten. Wel dat de aandeelhouders – waaronder digital bureau Dffrnt Media en recentelijk ook Talpa – daarbij een cruciale rol spelen. “We geloven er allen in dat de tv als belangrijk kastje aan de muur blijft hangen. Hoe mensen content consumeren verandert natuurlijk wel. Daarom zijn we begonnen als zelfstandig platform. Als pilot in Nederland, zodat we versneld internationaal kunnen opschalen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#164).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond