Deel dit artikel
-

Organisaties energiebranche slecht vindbaar online

Organisaties in de energiebranche hebben een gemiddeld bereik van 6 procent als het aankomt op online vindbaarheid. Ze worden door een beperkt deel van doelgroep gezien in de natuurlijke zoekresultaten.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Online Vindbaarheid-onderzoek van Checkit. Het search engine mediabureau onderzocht hoe het gesteld is met de vindbaarheid van de 100 grootste online adverteerders in Nederland.

Nuon en Essent scoorden binnen de energiebranche het beste op online vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten. Deze organisaties hadden beide een bereik van 13 procent. RWE bleef steken op 2 procent. De Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio kwamen uit op slechts 1 procent.

Dat de energiebranche het op dit gebied minder goed doet is ‘curieus’ volgens een woordvoerder van Checkit. "Er wordt online toch veel naar energie gezocht en energieorganisaties zijn online ontzettend actief. Het zou kunnen liggen aan de verschillende producten op de sites, dat is gecompliceerd, het zijn verschillende lagen."

Checkit onderzocht de online vindbaarheid binnen de natuurlijke zoekresultaten. Binnen de eigen markt werden dertig relevante zoekwoorden geselecteerd. De ANWB neemt de eerste plek in, met een score van 88 procent. "Dat was wel een verrassing inderdaad. Je had misschien eerder een speler uit de financiële branche op die plek verwacht. Maar de ANWB heeft de basis vindbaarheid goed op orde." Vorig jaar nam de ANWB nog een dertiende plek in.

Bedrijven uit de telecom en financiële branche scoorden over het algemeen het beste, met een gemiddeld bereik van respectievelijk 29 en 21 procent.

Opvallend is verder dat in de top 10 geen organisaties staan die tot de top 10 van grootste online mediabesteders behoren. "Het is wonderlijk dat een bedrijf online veel uitgeeft, maar de vindbaarheid niet op orde heeft. Je kunt je afvragen in hoeverre dat een goede strategie is", aldus de woordvoorder.

Een verklaring zou kunnen liggen in het feit dat organisaties die zich bezig houden met advertising en bannering en andere vormen van online media, de natuurlijke zoekresultaten over het hoofd zien. "Het is een specifieke tak van sport. Organisaties zien misschien niet direct het rendement van een contentstrategie of een linkstrategie. Toch zie je dat zoekmachinegebruikers in meer dan 70 procent van de gevallen op de natuurlijke zoekresultaten klikken en niet op de advertenties."

In de top 5 van het onderzoek zijn naast de ANWB, ook Rabobank (67 procent), Ziggo (56 procent), Microsoft (55 procent) en UPC (53 procent) terug te vinden.

De organisaties in de lijst zijn aan de hand van de 30 (15 generiek en 15 gedetailleerd) meest brancherelevante zoekwoorden met de hoogste zoekvolumes getest op het online bereik binnen de afzonderlijke branches.

Bron foto: Erwin Boogert (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond