Deel dit artikel
-

Paramount en Dreamworks laten Blu-Ray links liggen

De nieuwe generatie DVD-formaat Blu-Ray, uitgevonden door onder meer Philips, krijgt niet de steun van filmstudio’s Paramount Pictures en Dreamworks. De producenten zullen toekomstige films enkel uitbrengen op het concurrerende HD DVD-formaat.

Scherpere beelden, beter geluid en meer filmbeeld. Dat proberen de grote filmstudio's uit Hollywood naar de huiskamers wereldwijd te brengen met de nieuwe generatie DVD's. Daarvoor hebben ze vooral meer opslagcapaciteit nodig op de zilveren schijfjes. Maar welke technologie daarbij leidend zal zijn, wordt nu uitgevochten.

De strijd om de nieuwe DVD-standaard te leveren, wordt gevoerd tussen twee consortia die ieder een zelfontwikkelde technologie promoten. Philips, Sony en Matsushita ontwikkelden de Blu-Ray-standaard, Toshiba en NEC de HD DVD-standaard. Door filmstudio's aan zich te binden, creëren ze bereik op de consumentenmarkt.

Gisteren werd bekend dat Blu-Ray de steun verliest van Paramount-studio's Paramount Pictures en Dreamworks.

Uitzondering voor Steven Spielberg

Paramount Pictures bracht tot op heden films uit in zowel HD DVD als Blu-Ray maar laat laatstgenoemde nu vallen. Het bedrijf zegt dat de productiekosten van HD DVD lager liggen en dat de technologie sneller op de markt is. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor films van Steven Spielberg. Die komen in beide formaten op de markt.

Tot op heden van Universal Pictures de enige grote filmstudio die exclusief HD DVD ondersteunde. Sony, Disney en News Corp. kozen voor Blu-Ray, Warner Brothers brengt zijn films op beide formaten uit.

Paaien met contanten en marketinggeld

Volgens de Wall Street Journal is Paramounts exclusieve keuze slechts geldig voor een jaar. De HD DVD-bedenkers zouden Paramount contant geld en marketinggelden hebben geboden.

De Europese Commissie kondigde in juli 2007 aan een onderzoek op te tuigen naar marktvervalsende praktijken van de makers van de nieuwe DVD-standaard.

Volgens een bericht van persbureau Reuters lijkt de consument te kiezen voor Blu-Ray. In de eerste helft van 2007 gingen er 1,6 miljoen van dit soort schijfjes over de toonbanken, versus 800.000 met HD DVD-technologie.

Bron foto: C.P.Storm (CC) 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond