Deel dit artikel
-

Partnerprogramma’s

Optimisten voorspellen dat in het komende decennium 40 procent van onze koopbeslissingen beïnvloed wordt door vergelijkingssites. Voor online winkeliers dus hoog tijd om een partnership aan te gaan. Maar met wie en hoe?

Gepubliceerd in Emerce 62/ november 2006

In Nederland zijn de grootste vergelijkingssites (volgens eigen zeggen) Vergelijk.nl, Kelkoo.nl en Kieskeurig.nl. Samen trekken deze sites per maand enkele miljoenen bezoekers. Bezoekers die op zoek zijn naar gebruikerservaringen, winkelprijzen en productinformatie.

Elke vergelijker heeft de beschreven koopwaar overzichtelijk ingedeeld in meer dan honderd categorieën en (vaak) honderden subcategorieën. Van mp3-speler tot wasmachine, van elektrische tandenborstel tot computer, het is er allemaal. Als online winkelier kunt u uw koopwaar laten opnemen op een vergelijkingssite.

Uw winkel wordt dan voor relevante producten opgenomen in het winkeloverzicht. Voor elke bezoeker die op deze manier op uw site terechtkomt, betaalt u een vergoeding aan de vergelijkingssite.

Het aantrekkelijke van zichtbaarheid op online vergelijkers is de koopintentie van het publiek. Als een bezoeker van Kelkoo uiteindelijk op uw site landt, is de kans op conversie groot. Per slot van rekening is die bezoeker niet zomaar over uw online winkel gestruikeld: hij of zij zocht naar een specifiek product, voor een specifieke prijs en koos er daarbij bewust voor om naar uw winkelvloer door te klikken.

Vergelijkingssites vragen een vergoeding voor elke klik vanaf hun site naar de uwe. Om hun omzet te optimaliseren, zijn sites als Kieskeurig en Kelkoo dus gebaat bij zoveel mogelijk bezoekers, want zonder hen wordt er ook niet geklikt. Dit streven is ook voor u aantrekkelijk.

Indirect nemen vergelijkingssites namelijk zo een deel van úw reclamekosten voor hun rekening. Kijk maar eens hoe vaak een vergelijker (tussen de AdWords) in Google opduikt als u zoekt op ‘navigatiesysteem’ of ‘mp3’. Om dat te bereiken, investeren deze sites fors in zoekmachinemarketing en AdWords, elke maand opnieuw.

Heeft u naast uw website alleen een offline shop? Ook dan kunt u partner worden van bijvoorbeeld Kelkoo. Bedenk echter wel dat de kans op een verkoop groter is als de bezoeker meteen online kan kopen. Dat hoeft voor u helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Laat de klant vooraf betalen of stuur de rekening mee met de aankoop. Zo hoeft u geen dure betaalsystemen te implementeren, terwijl u toch online kunt verkopen. Zelfs als u maar één product verkoopt, is het op deze manier aantrekkelijk om aan een partnerprogramma deel te nemen.

No cure no pay zijn ook hier de magische woorden. Overigens mogen zogenaamde affiliate sites niet meedoen op de meeste vergelijkingssites. Deze sites verkopen namelijk zelf geen producten. Ze dienen slechts als doorgeefluik voor derden.

Elke vergelijker stelt specifieke aanlevervoorwaarden aan deelname door winkeliers. In grote lijnen komen die echter op hetzelfde neer. Samen met de vergelijkingssite maakt u een bestand aan waarin al uw producten zijn opgenomen.

Per product geeft u aan wat de prijs is, geeft u een korte omschrijving en noemt u de categorie waarin het geplaatst moet worden. Een aantal bestandsformaten is mogelijk, gebruikelijk zijn csv (bijvoorbeeld Excel) of xml. Als het bestand klaar is, plaatst u het op uw eigen server.

Vervolgens doorzoekt de vergelijkingssite dagelijks dit bestand en kopieert het naar de eigen database. Zo worden de gegevens ook op Kelkoo, Kieskeurig en/of Vergelijk zichtbaar.Wijzigingen in product of prijs voert u door in het bestand op uw eigen server. Met elke update komt die informatie ook op de online vergelijker beschikbaar.

Elk van de grote jongens (Kelkoo, Vergelijk en Kieskeurig) ontvangt per maand miljoenen bezoekers. Hoeveel van die bezoekers meerdere vergelijkingssites bezoeken, is niet bekend. Het lijkt daarom verstandig om uw eieren niet in één winkelmandje te leggen.

Meld uw site bij meerdere vergelijkingssites aan, u betaalt toch alleen voor de kliks (los van eenmalige kosten, zie verderop). Handelt u in een nicheproduct, bijvoorbeeld wierook, dan betaalt u bij Kelkoo zelfs geen klikkosten.

Omdat deze site ook geen opstartfee kent, betekent dat in feite gratis advertentieruimte. Ook Beslist.nl, een nieuwe ster aan het firmament, kent overigens gratis categorieën.

Zoals gezegd rekenen de grote vergelijkingssites af op basis van CPC (cost per click). Janet Sellis van Kieskeurig geeft aan dat de gemiddelde klikprijs momenteel rond de 11 cent ligt.

Kieskeurig werkt nu nog (september 2006) met staffelprijzen, maar wil binnenkort gaan differentiëren naar categorie. Kelkoo, bij monde van Piet-Hein Kerkhof, zegt met een combinatie van klikbod en doorklikratio te gaan werken bij het bepalen van de volgorde in de winkeloverzichten. Nu (september 2006) gaat dat nog iets anders.

Zoekt een bezoeker op een product, dan staat de winkel die historisch gezien de meeste kliks genereerde bovenaan in het winkeloverzicht. Zoekt een bezoeker naar een product binnen een specifieke rubriek, dan staat de hoogste bieder (op een klik) bovenaan het winkeloverzicht.

Van Vergelijk zijn ons geen gemiddelde klikprijzen bekend. Vergelijk en Kieskeurig brengen naast de klikkosten ook nog eenmalig een opstartfee van respectievelijk 250 en 500 euro in rekening.

Meedoen aan een partnerprogramma stelt een aantal eisen aan uw organisatie. In de eerste plaats dient u ervoor te zorgen dat uw prijzen 24 uur per dag, zeven dagen per week actueel zijn. Dit geldt ook voor de verzendkosten, betalingsvoorwaarden en leveringstijden.

Er zijn nog te veel webshops (getuige een kleine steekproef) die bij een doorverwijzing vanuit bijvoorbeeld Kelkoo niet thuis geven (‘pagina bestaat niet meer’ of een afwijkende verkoopprijs). Vergis u ook niet in de kracht van consumentenbeoordelingen (zoals die bijvoorbeeld worden weergegeven op Kieskeurig).

Deze rapportcijfers blijken de winkelkeuze in de praktijk vaak meer te beïnvloeden dan bijvoorbeeld de prijs van het product. In dit verband kunt u ook overwegen lid te worden van Thuiswinkel Waarborg. Dit keurmerk geeft uw webshop een betrouwbare uitstraling.

CPC als afrekenmodel heeft als voordeel dat u alleen betaalt voor daadwerkelijke bezoekers. Nog mooier is het als u deze bezoekers, eenmaal bij u aangeland, met uw eigen software volgt totdat ze de site weer verlaten. Zo krijgt u inzicht in de waarde van een klik (conversieratio).

Bedenk wel dat ook bezoekers die niet meteen iets kopen, dit later alsnog kunnen doen. Die omzet is dan niet meer toe te rekenen aan de vergelijkingssite. Kunt u uw ei niet voldoende kwijt in de standaardopmaak van een vergelijkingssite, overweeg dan een bannercampagne. In elk geval de grote vergelijkingssites bieden die mogelijkheid.

www.kieskeurig.nl
www.vergelijk.nl
www.kelkoo.nl
www.beslist.nl
www.thuiswinkel.org

Deel dit bericht

1 Reacties

Kenneth

Ik wil graag zelf een vergelijkingssite opzetten. Is hiervoor ook opensource software? Welke software gebruiken de grote jongens?Mvgrkenneth

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond