Deel dit artikel
-

PayPal wil geen standaarden voor mobiel betalen

Scott Thompson, de grote baas bij PayPal, ziet van buitenaf opgelegde standaarden om de ontwikkeling van mobiel betalen te versnellen niet zitten. “Dat zou innovatie in de weg staan”, zegt hij tegen Emerce.

Om de ontwikkeling van mobiel betalen te versnellen, moeten er standaarden komen voor mobiel betalen volgens eurocommissaris Viviane Reding. Dat stuit Thompson tegen de borst, die vindt dat standaarden innovatie juist tegenhouden: "Denk je dat er ooit een App Store was gekomen wanneer dit van bovenaf was opgelegd", is zijn retorische vraag.

Thompson is van mening dat regels van bovenaf de ontwikkeling van smartphones ook had tegengehouden. Om dit te ondersteunen legt hij demonstratief zijn eigen mobiel op tafel. Thompson kan inmiddels niet meer zonder, bekent hij.

Reding wil standaarden om een veilige en gebruiksvriendelijke infrastructuur op te tuigen. Vandaag de dag ontbreekt het aan algemeen Europees geaccepteerde standaarden en regels voor m-cash.

Winnende partij

Thompson meent dat de standaard vanzelf komt wanneer er een winnende partij opstaat. "Net als bij de App Store, waar nu ook soortgelijke initiatieven de grond uitschieten, zal dat hier ook het geval zijn."

"Wij bouwen het product, laat anderen niet van bovenaf bepalen hoe e-commerce werkt. Dat moet de consument uiteindelijk doen", sluit hij de discussie af.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen op het gebied van mobiel betalen houdt Thompson vanzelfsprekend in de gaten. Hij weet dat mobiele apparaten tot veel meer in staat zijn, dan waar ze nu voor gebruikt worden. "Het wachten is op de grote doorbraak, zoals Apple met de App Store heeft gedaan voor de distributie van mobiele applicaties."

Thompson vervolgt: "De mobiele telefoon zal de portemonnee uiteindelijk vervangen en de gebruiker de mogelijkheid geven om alle bankzaken af te handelen."

In Nederland alleen al zijn er meerdere initiatieven op het gebied van mobiel betalen. Zo is er het Rotterdamse bedrijfje Payter, dat werkt met nfc en de Rabobank, die Rabo SMS Betalen aanbiedt. In andere landen zijn er evenzoveel initiatieven.

Waarom

"De grote verandering ligt in de manier waarom men mobiel gaat betalen. PayPal gebruikt geen kaart of een chip, PayPal pusht het geld naar de verkoper. Het account dat een gebruiker bij ons aanmaakt is veiliger dan een chip waar daadwerkelijk geld op staat", aldus Thompson. In de Verenigde Staten is het mogelijk om mobiele betalingen via PayPal te verrichten met Mobile Checkout.

Wie voor de grote doorbraak zal zorgen, dat is nog de vraag. Toch denkt Thompson dat PayPal daar een goede kans op maakt. "PayPal kan de troefkaart in handen hebben. Wij geven geen financiële informatie over de gebruiker vrij, wij zorgen er alleen voor dat het geld bij de verkoper terecht komt. Veiligheid boven alles." Met de consument als uitgangspunt denkt hij sterk te staan.

Deel dit bericht

6 Reacties

Paul Brackel

Bij zo'n artikel is het beter eerst even onderscheid te maken tussen (i) proximity payments (betalen aan de kassa met telefoon uitgerust met NFC chip) en (ii) remote payments (betalen op afstand; dus bijv tickets, muziek e.d.). Bij (i) spelen de banken, telco operators, handset manufacturers en retailers de belangrijkste rol, bij (ii) is dat veel diffuser.  Standaards voor (i) zijn onmisbaar en nagenoeg gereed; bij (ii) (waar Paypal ook zit, lijkt me) is dat allemaal losser en veel localer. Bij (ii) zijn het laatste jaar in onsland forse vorderingen gemaakt; zie ook http://www.openmobielinternet.com/category/mobilepayments/  Paul BrackelOMI voorzitterPaul@Brackel.nl

Paul Brackel

en verder . . . Rabo's SMS betalen en Paypal Checkout vallen in categorie (ii).  Ook is het niet verrassend dat Scott van Paypal niets ziet in standaardisatie. In feite zijn zij in hun categorie van betalen wereldwijd leider.  Verwacht ook niet dat Google ooit zal meewerken aan een standaard – nee, sterker .. . ze PATENTEREN nieuwe concepten, zoals recent Ringback Advertising voor telefonie. 

Jannemiek Starkenburg - Emerce

@Paul, Het is zeker verstandig om hier onderscheid in te maken. Allen heb ik er voor gekozen dat hier niet te doen omdat het artikel anders te lang, en daarmee minder leesbaar zou worden. Ik wilde de grote lijnen schetsen. Prettig dat jij in een reactie een aanvulling en verduidelijking geeft.

Onno

@ Paul: Je opmerking is heel erg 2009, en zal door toekomstige archeologen waarschijnlijk met een meewarige glimlach worden gelezen. :-)Het onderscheid dat je voorstaat lijkt nu, tijdens de zoektocht naar business modellen, standaarden en technieken voor mobiele telefonie, relevant. Echter, op termijn zal dit onderscheid m.i. totaal irrelevant blijken. Het gaat (zoals Thompson van PayPal hierboven terecht aangeeft) om de consument, en de massa hiervan zal geen verschillende modellen en technieken gaan gebruiken, maar eisen dat er een mobiele betaalmethode komt waarmee hij alles kan.De meeste kans heeft dan een hardware-onafhankelijke oplossing, en dan heeft een wereldwijde, 'open' oplossing als PayPal veel meer kans dan hardware afhankelijke pilots van een paar Nederlandse spelers.

Paul Brackel

Het onderscheid dat ik maakt in zeker van belang. Hierbij wat meer karakteristieken die het verschil moeten verduidelijken: (i) proximity payments of kontaktloos betalen = "afrekenen bij de 'kassa' met je mobiele telefoon" – werkt op basis van NFC chip die in je telefoon zit – maakt geen gebruik van het internet via de telefoon – chip kan net zo goed in je horloge of in iets anders zitten – de NFC chip (=hardware) moet gestandaardiseerd worden (met name WAAR zit dat in je telefoon) – is in feite pinnen met je telefoon op 50 cm afstand van de kassa. Hier worden enkele locale proefprojekten afgewerkt; dit is het terrein van de banken / operators / handset manufacturers. Payter is hier aktief ook i.s.m. Q-park. (ii) remote payments: het gaat op afstand om afrekenen van digitale content, dus bv muziek, abonnement op betaalde content (weer, erotiek, games of locatie dienst) en betalingen aan buddies – geen speciale hardware in het spel – wel gebruik van mobiel internet; vnl. het werkterrein van operators (en tussenpartijen; zie artikel op OMI website), banken en internationale spelers zoals Paypal. Hardware is niet het issue maar software standaards.  

Jeroen Nas

@Paul: Je uitleg is zeer compleet, maar Onno's argument weerleg je hier echter niet. Het is inderdaad zo dat het natuurlijk eigenlijk niet uit zou moeten maken waar je staat met je mobiel, of dat nou 10 cm of 10 km van de kassa is. Uiteindelijk wil je niet afhankelijk zijn van hardware (want dat kost geld), maar ook niet van software-restricties (vooral in veiligheid en performance: belangrijke redenen om toch met specifieke hardware te werken). Ik durf niet te zeggen hoe snel dat gaat, maar we gaan die grenzen wel breken de komende jaren, en tot die tijd zitten we vast in jouw classificatie van i en ii, maar ik verwacht dat we daar uiteindelijk wel van bevrijd raken. Wat trouwens ook nog tegenvalt is om er klanten voor te vinden die er klaar voor zijn. Wij hebben techniek ontwikkeld om mobiele coupons te koppelen aan mobiele betalingen (type i en ii), maar in tegenstelling tot de UK zijn er weinig merchants/retailers in Nederland die daar al een propositie klaar voor hebben. De angsten overheersen nog boven de kansen. Ook daar breken we wel doorheen verwacht ik, maar dat kan wel eens langer duren…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond