Deel dit artikel
-

Voorzichtige landelijke uitrol mobiel betalen

De portemonnee kan thuisblijven. Vanaf augustus begint Payter met de landelijke uitrol van betalen met de mobiele telefoon. Naast Rotterdam kunnen nu ook ondernemers in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven en Arnhem gebruik maken van betalen met de mobiele telefoon.

De 9.000 ondernemers waarover Payter spreekt zijn klanten van CCV, een bedrijf dat zich bezighoudt met elektronische betaalsystemen. Naar deze klanten is een mailing gestuurd. Het is dus nog niet met zekerheid te zeggen of alle ondernemers ook daadwerkelijk meedoen. Wanneer zij willen, kunnen zij aangesloten worden.

Al geruime tijd loopt er een proef in Rotterdam waarbij klanten in de winkel kunnen afrekenen met hun mobiele telefoon. De uitbreiding naar vijf andere steden is het startschot voor de landelijke uitrol van mobiel betalen.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zijn uitgekozen om mee te doen in de proef omdat zij tot de vier grote steden van Nederland behoren. Daarnaast is gekozen voor Eindhoven en Arnhem vanwege de ligging en daarmee een beter verspreiding door Nederland.

Payter hoopt dat mobiel betalen zich met dit voorzichtige begin van de uitrol als een olievlek over Nederland zal uitbreiden. “Dit startschot voor de landelijke uitrol is al ontzettend groots voor Nederland. Dit willen we goed doen.” Wanneer de landelijke uitrol verder wordt uitgebreid is dan ook nog niet bekend.

In 2009 hoopt Payter 100.000 mobiele klanten aan te hebben gesloten. Hiervoor verstrekt de organisatie 10.000 gratis Near Field Communication (NFC) Nokia-telefoons aan consumenten uit de zes steden. In de nabije toekomst komen er meer NFC-toestellen op de markt. Voor de overige 90.000 consumenten is er een tussenoplossing bedacht. Minder chique, maar door middel chip geïntegreerd in een sticker, die weer op de eigen telefoon wordt geplakt, kunnen ook de andere 90.000 consumenten ‘mobiel’ betalen.

Met de NFC-chip, verwerkt in het toestel of in de sticker, hoeft het publiek dat af wil rekenen, enkel de telefoon bij een kassaterminal te houden en een PIN-code in te toetsen. Het geld wordt vervolgens van de mobiele prepaid portemonnee afgeschreven.

Naast mobiel betalen in winkels, parkeer- en horecagelegenheden, kan met Payter ook voor de aankoop van tickets, cadeaubonnen en toegangsbewijzen met de mobiele telefoon betaald worden.

Winkeliers kunnen een eigen spaarprogramma creëren voor hun klanten. Ook adverteren via Payter is mogelijk met interactieve reclame via telefoon, printmedia, televisie, radio en internet. Gebruikers kunnen zelf selecteren welk bericht of aanbieding ze wanneer en hoe vaak willen ontvangen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Ton uit Utrecht

Technisch indrukwekkend, als 't zo vloeiend werkt als in 't filmpje. Ben vakmatig en als Utrechter (welkom Payter!) heel benieuwd hoe marktacceptatie en -penetratie zullen verlopen. Wie kan uiteenzetten of dit uitrolmodel beter is dan destijds Chipknip (vergelijkbare functionaliteit, vergelijkbare tweezijdige marktacceptatie), waar 't faalde?

Tomas

Ben geen gebruiker maar heb gehoord dat het echt soepel werkt. Ben ook zeer geinteresseerd in deze vorm van betalen. Lijkt mij een uitkomst! Het grote voordeel van dit systeem is dat iedereen al een telefoon heeft en niet er een nieuwe pas bij hoeft te nemen. Er wordt verwacht dat over een aantal misschien wel sneller alle telefoons voorzien zijn van een NFC chip. Ik woon ook in Utrecht en wacht met smart!

Roy S.

Ik ben een early adoptor, maar zie hier toch wel een aantal privacy issues om de hoek kijken. kranten of andere objecten met tags, gerichte visuele/adio boodschappen zodra je langs een etalage loopt….dat ik met een telefoon 24/7 qua locatie traceerbaar ben moet ik voor lief nemen, maar dat er ook nog associaties worden gelegd tussen objecten in mijn omgeving en mij gaat te ver. Doet me allemaal een beetje denken aan o.a. the Minority Report. Wordt ik hier als consument werkelijk beter van? Gaat alles daadwerkelijk sneller? Of is het zo nog makkelijker om mij te profilen?

Anton

Is niets voor mij. Mijn mobiel laat ik altijd slingeren, thuis of op kantoor. Portemonnee vergeet ik eigenlijk nooit. Ik blijf denk ik liever met plastic betalen. Verder betaal ik graag twee tientjes per maand aan KPN of Vodafone om verschoond te blijven van ranzigheid als sponsored calling, idle screen advertising, etc.

Arjan

@Ton,Als voormalig serieus gebruiker van de chipknip zie ik in ieder geval twee elementen die een verbetering zijn tov de chipknip. 1: Probleem van de chipknip was dat je hem moest opladen vlak naast een pinautomaat. Hierdoor was er geen voordeel t.o.v. contant geld voor de gemiddelde consument. Zelf had ik een thuislader die juist wel het voordeel van niet in de regen pinnen ophief. Deze thuisladers zijn nooit grootschalig verspreid.2: Saldo opvragen; bij de chipknip had je daarvoor een extra apparaatje nodig of de chipknip oplader. Een nadeel t.o.v. in je portemenee kijken en direct weten hoeveel je ongeveer hebt.Door deze twee zaken was de chipknip niet echt beter dan contant geld (uitgezonderd bij parkeerautomaten) in de beleving van de consument.  Daarnaast natuurlijk de mate van acceptatie bij bedrijven. Dit is de laatste tijd alleen maar minder geworden. Daardoor moet je altijd contant geld bij je blijven houden en vervallen alle voordelen van de chipknip. Dit zal ook het probleem van Payter worden/zijn. Voor bedrijven was de chipknip ook niet zo'n succes aangezien de banken een tarief per transactie bleven hanteren ipv bv een bulkupload tegen een vast uploadtarief. Ondanks dat de tarieven rekenkundig lager waren dan contant geld naar de bank brengen leeft dat niet zo bij MKB'ers. Bovendien moest men een contract afsluiten en nieuwe apparatuur aanschaffen cq huren. De gemiddelde MKB'er zag zichzelf (achteraf terecht) deze investering niet terugverdienen.Wie de kosten betaald en in welke contractvorm zal bepalend zijn voor de acceptatie bij het MKB.  Kortom, bij de chipknip was alleen de bank die een echt voordeel had bij het gebruik van de chipknip. Als Payter een overtuigend voordeel voor de MKB'er kan creeren kan het succesvol worden. Het voordeel voor de consument lijkt me duidelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond