Deel dit artikel
-

Philips omzichtig vooruit met e-commerce

Twee nieuwe eigen webwinkels opende Philips afgelopen kwartaal, zonder tam-tam. Op termijn gaan deze winkels concurreren met de reguliere retail. Het huidige kwartaalbericht zegt echter niets over Philips’ online resultaten.

Over een aantal jaar wil Philips ruwweg 5 procent van de omzet genereren met directe verkoop aan de consument via eigen websites. Daar werkt het bedrijf gestaag naartoe, zo blijkt uit de kwartaalcijfers die het concern vanochtend presenteerde.

In de drie maanden tot eind juni 2009 opende Philips webwinkels in Frankrijk en Zweden. Daarmee komt het totaal op zes. Nederland, Duitsland, Engeland en Amerika kenden al eigen, directe online verkoopkanalen van consumentenelektronica.

Vooralsnog staat niet de online strategie bij Philips centraal in het kwartaalbericht, maar de financiële strategie. Het bedrijf heeft, net als veel branchegenoten, te kampen met teruglopende verkopen als gevolg van de recessie.

Winstje van 45 miljoen

De divisie Consumer Lifestyle, verantwoordelijk voor de handel in bijvoorbeeld tv’s, tandenborstels en flessenwarmers, zag de kwartaalomzet met 1 miljard euro teruglopen tot 1,7 miljard.

Het Nederlandse bedrijf denkt echter dat de grootste economische krimp achter de rug is. De verwachting is dat het tweede halfjaar beter zal zijn dan het eerste. In een aantal markten lijkt de bodem bereikt.

Groei verwacht Philips vooral in de segmenten Gezondheid en Welzijn. Daar ligt nu de strategische focus op.

Vanuit financieel oogpunt ligt de aandacht vooral op het kostenpeil en de kasstroom. Het bedrijf heeft aan aantal participaties of volle dochters van de hand gedaan en besteedt de productie van bijvoorbeeld televisies volledig uit. Bovendien slonk het personeelsbestand met bijna 20.000 medewerkers tot 116.000. De netto kasstroom kwam positief uit op 251 miljoen euro.

De omzet daalde met 19 procent tot 5,2 miljard euro. Ondanks dat boekte Philips een nettowinst van 45 miljoen euro. Enkel in de divisie Healthcare werd een kleine omzetgroei geboekt, van 4 procent nominaal.

Beleggers beloonden het aandeel vanochtend met een stijging van 4 procent tot 13,45 euro.

Onder de radar opereren

Een half jaar geleden zei Philps dat het op termijn 1 miljard euro wil omzetten via internet. De eerste tekenen wijzen erop dat het bedrijf die omzet via eigen kanalen wil realiseren, niet via geaffilieerde retailers.

In mei 2009 bleek aan Emerce reeds dat Philips op eieren loopt met zijn digitale strategie. Het bedrijf had al maanden een Nederlandse webwinkel in bedrijf, maar wilde er nagenoeg niets over vertellen tegen deze uitgave.

Uit het huidige kwartaalbericht blijkt dat het concern ondertussen in de grootste westerse consumentenmarkten eigen webwinkels heeft. Er worden geen grote reclamecampagnes gehouden in kranten en op radio en televisies. Sitebezoekers trekt Philips met slim ingekochte reclame via Google AdWords.

Foto: scottatlanta82 (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Don van Riet mgt cons ICT

Philips heeft moeite met zijn kanaalstrategie en houdt zijn beste aanbod in het klassieke winkelkanaal, ter bescherming van de schappen van zijn retailers. Concreet voorbeeld zijn de high-end LCD-TV's die via de Website niet te bestellen zijn en via andere Webwinkeliers alleen mits tegen hogere minimumprijzen door hun geleverd. Zo niet dan worden ook externe Webwinkels van levering uitgesloten. Zie ook kieskeurig.nl voor recente zaken en het door NMA helaas NIET doorgezette onderzoek naar verticale prijsbinding (Webwinkeliers durven niet of nauwelijks te getuigen wegens angst voor uitsluiting van levering). Geen wonder dat Philips dan ook geen cijfers over Web omzet levert, dat komt slecht uit!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond