Deel dit artikel
-

Populariteit Facebook stijgt weer door corona

Facebook zit in Nederland weer in de lift, terwijl Instagram in populariteit is gedaald, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Soda. Reden is corona. Via Facebook kunnen Nederlanders contact te houden met vrienden en familie.

Vooral bij de millennials lijkt dit platform weer in trek te zijn. 71 procent van de 25 tot 44-jarigen heeft Facebook in hun top-3 staan, vorig jaar was dit nog maar 34 procent. Ook wordt de chatapp Messenger vaker door hen gebruikt om privéberichten te versturen in plaats van Instagram. Het plaatsen van Stories doet deze leeftijdscategorie aanzienlijk minder via Instagram ten opzichte van vorig jaar. Het lijkt erop dat de millennial nu eerder voor één platform kiest en dan voornamelijk voor Facebook.

Opvallend is dat de drang om voortdurend op de mobiel te kijken onder mobielgebruikers gedaald is. Dit verklaart volgens Soda deels de daling in populariteit van Instagram.

De populariteit van TikTok blijft doorzetten onder jongeren. In 2020 maakte 43 procent gebruik van TikTok, nu een jaar later is dit gebruik toegenomen tot 55 procent.

Spraakberichten zijn dit jaar eindelijk ook voor de leeftijdsgroep 44 jaar en ouder doorgebroken: in vergelijking met vorig jaar sturen zij vaker gesproken boodschappen (21 procent). Ook kijken zij meer livevideo’s (20 procent) dan vorig jaar.

Ruim de helft gebruikt sociale media als nieuwsbron over corona. Wel was dit percentage bij het begin van de COVID-19 uitbraak veel groter.

Het onderzoek naar het socialmediagedrag in Nederland wordt jaarlijks verricht in opdracht van socialmediabureau A Bigger Circle. Voor Soda Social Media Monitor 2021 is onderzocht in hoeverre Nederlanders meer of minder gebruik maken van social media ten opzichte van voorgaande jaren.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond