-

Voorspellen en terugkijken: de belangrijkste social trends van 2020 & 2021

Een terugblik op op het afgelopen jaar en een blik vooruit op de social advertising trends van 2021. 

Hoe goed we begin vorig jaar ook ons best deden om trends te voorspellen door het online gedrag destijds te analyseren, met een pandemie hadden we geen rekening gehouden! Desalniettemin wisten we aardig wat trends goed te voorspellen en kwamen onze voorspellingen ‘dankzij’ COVID-19 ook nog eens in een extra stroomversnelling terecht. Hoewel veel van onze voorspellingen van vorig jaar verderop uitgebreider terugkomen in de vooruitblik, kijken we ook graag nog terug op een paar thema’s: 

Personalisatie

We voorspelden dat op het gebied van personalisatie Facebook voorop zou blijven lopen, met name door het aanbod van geautomatiseerde en dynamische advertenties. Dat is redelijk uitgekomen, al zien we wel dat het nu ook mogelijk is om dynamische campagnes op te zetten op andere platformen, bijvoorbeeld op Snapchat en Reddit. Verder is het aantal toegestane advertenties per advertentieaccount nu bekend, zij het iets later dan Facebook had gepland. Voor de meeste accounts zijn 1000 dynamische advertenties en 5000 advertenties in totaal toegestaan. Deze aantallen zijn meestal meer dan voldoende om met dynamische en/of geautomatiseerde campagnes te werken.

Chatbots

Voor 2020 voorspelden we daarnaast dat het gebruik van chatbots verder zou stijgen. Dat is ook uitgekomen, bijvoorbeeld in de vorm van Facebook’s AI chatbot Blender die in mei werd gelanceerd. Op de valreep van het nieuwe jaar lanceerde Instagram ook de mogelijkheid om chatbots in te zetten. Ook zagen we nog een onverwachte advertentievorm verschijnen in de categorie chatbot met een vleugje menselijkheid: conversation ads op LinkedIn. In 2021 blijft engagement, maar vooral ook het monitoren daarvan, een belangrijke rol spelen. Houd je merkreputatie in tijden van COVID-19 in de gaten, doe aan community building en zorg dat je social listening toepast om ten alle tijden te weten hoe je merk ervoor staat. 

Side-businesses Facebook

Verder voorspelden we dat de side-businesses van Facebook belangrijker zouden worden. AI chatbot Blender is deels zo’n innovatie die als side-business kan worden gezien. Verder kwam Facebook bijvoorbeeld met een Pinterest-achtige app genaamd Hobbi, werd Facebook Gaming gelanceerd en kwam er een creatieve en experimentele app E.gg. Ook investeerde Facebook eind 2020 nog in Kustomer om zo meer focus te leggen op CRM. Toch zijn deze side-businesses lang niet zo belangrijk geweest voor het bedrijf als de bekende onderdelen Facebook, Instagram, Whatsapp en Messenger.

De macht van social media

Iets wat we niet voorspelden, maar wel gebeurde, was de release van The Social Dilemma op Netflix, die aardig wat stof deed opwaaien. Ook namen vele sociale kanalen maatregelen door het groeiende aantal beschuldigingen over het verspreiden van fake news en haatdragende berichten via hun platforms. In 2020 werd men zich steeds meer bewust van de macht die social kanalen hebben en het spoor dat men zelf online achterlaat. Steeds vaker kwamen mensen en zelfs hele regeringen in opstand tegen de groeiende macht van bijvoorbeeld Facebook, iets wat zeker niet naar de achtergrond zal verdwijnen in 2021. 

Vooruitkijken naar 2021

Na onze succesvolle voorspellingen voor 2020, durven we wel een poging te wagen bij het voorspellen van wat 2021 ons gaat brengen. En houd je vast, 2021 wordt misschien wel nóg turbulenter dan 2020!

Het einde van cookies

Voor 2020 voorspelden we dat privacy een belangrijk topic zou worden. Als tip werd het opbouwen van doelgroepen op basis van je eigen klantdata genoemd. Het is zacht uitgedrukt dat privacy inderdaad een belangrijk topic is geworden in 2020, met bijvoorbeeld alle commotie rondom TikTok’s dataverzameling en -opslag. We hadden zeker niet kunnen voorzien dat de Amerikaanse president een social netwerk app bijna zou verbannen (of zelf verbannen zou worden van alle sociale media begin dit jaar, maar dat terzijde).

Privacy

Ook de strijd tussen Apple en Facebook toont aan hoe belangrijk privacy dit jaar is geworden. Apple zette zich in 2020 namelijk verder neer als pro-privacy en nam verregaande maatregelen tegen apps en hun manier van data verzamelen. Volgens Apple verzamelt Facebook zoveel mogelijk data en negeert het de privacy van gebruikers. Ondertussen stelt Facebook dat het platform een vuist maakt voor alle MKB’ers, die afhankelijk zijn van het platform om gebruikers te bereiken, door bij Apple te protesteren tegen deze verregaande maatregelen. We kunnen met grote zekerheid zeggen dat deze strijd nog door zal lopen in 2021.

Facebook Pixel

Wat verwachten we nog meer voor privacy en cookies in 2021? In Q4 van 2020 heeft Facebook een vergrote focus gelegd op het einde van cookies, iets wat Google al langer benoemt. Er zijn veel oorzaken waarom cookies niet meer goed functioneren. Browsers blokkeren actief third party cookies, zoals de Facebook Pixel. Daarnaast maken bezoekers van websites gebruik van adblockers, die ook de werking van de Pixel beïnvloeden. Al met al is het vooruitzicht voor de cookie erg negatief, Facebook verwacht dat in 2022 geen enkele third party cookie meer zal werken.

In april schreef collega Krisjan op Emerce dat we ons moeten voorbereiden op een cookieloze wereld. Volgens Google en Facebook sterft de cookie in 2022, maar volgens Apple zijn ze nu al dood. Sterker nog, volgens Facebook krijgen we nu nog maar 11% van de werkelijke data door via third party cookies als we bovenstaande afbeelding moeten geloven. Wat is dan de oplossing? Daar wordt hard aan gewerkt en een waterdichte oplossing is er nog niet helemaal, maar een mogelijke oplossing is server-side tagging. Hier blijft het echter wel zo dat de bezoeker (cliënt) actief consent moet geven. De tijd van bezoekers overal volgen zonder toestemming is in 2021 echt voorbij.

Slechts één datastroom

Server-side tagging biedt wel een waterdichte oplossing voor alles wat aan client-side mis kan gaan. Denk aan die adblockers, of een slechte WiFi of 3G verbinding. Alle events vinden nu immers plaats op de server, in plaats van in de browser van de bezoeker. Het voordeel van server-side tagging is dat er slechts één datastroom nodig is, van browser naar de server. Op deze server draait het tag management of event distributiesysteem. Op basis van regels kan, net als in de bestaande systemen, de datastroom getransformeerd en gevalideerd worden. Vervolgens kan de data doorgestuurd worden naar de juiste ontvangers, zoals een Facebook. Je kunt meer hierover lezen in de artikelen van Krisjan op Emerce.

Heb je je nog niet voorbereid op de cookieloze wereld? Dan is dit een perfect (en heel belangrijk) voornemen voor 2021. Je hebt eigenlijk nog maar één jaar voordat de third party cookie block van Google ingaat, geen tijd te verliezen dus!

Van fysiek naar virtueel: live streaming en online events

De voorspelling van 2020 over de verwachte groei in livestreaming kwam dubbel en dwars uit dit jaar: alleen al tussen maart en april 2020, groeide de livestream sector namelijk met 45%. Het verbieden van fysieke evenementen zorgde er daarnaast voor dat er een grote vraag ontstond naar online alternatieven. Verschillende platformen speelden hier in rap tempo en maar al te graag op in.

Uitbreiding

Zo breidden Facebook Live en Twitter Live hun functies uit en lanceerde LinkedIn dit jaar de mogelijkheid om events te promoten. Instagram verlengde de mogelijke duur van livestreams en stimuleerde samenwerkingen door content creators de optie te geven om meerdere gasten toe te voegen aan livestreams.

Advertising

Uiteraard kwamen er ook advertentieplaatsingen bij rondom livestreaming op Facebook en maakte het platform het mogelijk om betaalde events te lanceren, bijvoorbeeld om inkomsten te genereren uit live uitgezonden productintroducties. Ook het sponsoren van live optredens en events werd een snelgroeiende business en de combinatie van streaming en online events, zoals het digitale concert van rapper Travis Scott in het online spel Fortnite, bleek veel mogelijkheden te bieden voor het activeren van je merk.

Het lijkt er op dat ook in 2021 een herintrede van grote fysieke evenementen nog even op zich laat wachten. Mocht je in 2020 nog geen gebruik hebben gemaakt van online events, wordt het tijd om je in de voordelen en best practices te gaan verdiepen, want het overstappen naar online events blijkt zo slecht nog niet. Immers, online kun je nóg meer doormeten dan offline. Doe hier voor, tijdens én na jouw online event dan ook je voordeel mee. 

Buzz

Waar te beginnen met het omzetten van je fysieke congres, seminar, beurs, modeshow, workshop, VIP dag, opening van een nieuwe locatie of productlancering? Zorg in ieder geval dat je vindbaar bent en laat search en social advertising je hierbij helpen. Een duidelijke eventpagina én herkenbaarheid zijn hierin belangrijk. Houd het aantal impressies en inschrijvingen bij, optimaliseer je advertenties en zorg dat je proactief omgaat met de buzz rondom je event. Maak daarnaast in aanloop naar, maar ook tijdens en na je event  gebruik van social share buttons, gamification, winacties,  merkambassadeurs, bekende gastsprekers, sponsoren, samenwerkingen en een slimme hashtag. 

Personaliseren

Doe verder ook zeker je voordeel met de eindeloze mogelijkheden van AI, zoals het personaliseren van het event per deelnemer op basis van hun interesses, het beschikbaar maken van een event chatbot, het automatisch laten vertalen van elke vorm van communicatie binnen je event of het aanbieden van netwerkmogelijkheden met behulp van matchmaking software.

Met name dit laatste is geen gek idee, wanneer je weet dat 76% van de mensen een mogelijkheid tot netwerken als een van de belangrijkste redenen ziet om een evenement wel of niet bij te wonen. Zorg er bovendien ook voor dat, wanneer relevant, er mogelijkheid is tot shoppen tijdens je livestream. Vergeet bezoekers van je events na afloop niet op te volgen met een gepersonaliseerde e-mailcampagne en ontdek de retargetingmogelijkheden op basis van activiteiten rondom online events. Pas wel op, voor je het weet wil je niet meer terug naar hoe het was.

De opmars van nieuwe niches en netwerken: Reddit, Twitch en Facebook Gaming

Naast de grote platformen die de strijd met elkaar aan gaan, gebeurt er nog veel meer. Ieder jaar komen er nieuwe platformen bij die mensen op nieuwe manieren aan zich weten te binden. Afgelopen jaar was het snelst groeiende platform TikTok, zoals ook voorspeld. TikTok is met name populair onder de jongere doelgroep. Waar we vorig jaar nog schreven dat de app 1,5 miljard keer gedownload was, is dat inmiddels gestegen naar ruim 2 miljard en de teller  tik(tok)t nog wel even door. De vraag is welk platform het TikTok van 2021 wordt? En in het verlengde daarvan: voor welke ontwikkelingen gaat dat zorgen?

Games

Soms kun je het beste voorspellen door naar het verleden te kijken. Op die manier verwachten we voor volgend jaar veel van online gaming. Eerder in dit artikel benoemden we de enorme groei van streaming al. Facebook speelde hier in 2020 meteen goed op in door de lancering van Facebook Gaming, een platform voor het kijken en (samen) spelen van games. Uiteraard was dit niet alleen een reactie op de COVID-19. De lancering was namelijk vooral ook een reactie op de sterke groei van Twitch, een live streaming-dienst die bekend staat onder gamers, maar ook creators die streamen over onderwerpen van muziek spelen, kunst maken, koken tot het ontwikkelen van software. De opmars van Twitch wijst dan ook op een gat in de markt, waar Facebook maar al te graag inspringt.

Concurrentie

Voordat het al meer volwassen en langer bestaande Twitch in gebruikersaantallen echt gaat afdoen voor het nieuwe Facebook Gaming, is er nog wel wat werk aan de winkel. Momenteel zijn de verschillen namelijk nog groot. Zo groeide Twitch van 9 miljard gestreamde uren in 2019, naar 16 miljard in 2020. Facebook Gaming blijft nog steken op 3,59 miljard gestreamde uren, máár maakt wél een vergelijkbare groeicurve door. Twitch heeft er daarmee zeker een gedegen concurrent bij binnen haar game streaming tak. 

Meer gebruikers

Over de plannen voor Facebook Gaming voor 2021 is nog weinig bekend, maar feit is dat er meer gebruikers aangetrokken moeten worden. Hoewel wij verwachten dat dit in de nabije toekomst in klassieke Facebook-stijl vooral gedaan zal worden door functionaliteiten uit te breiden, zijn er meerdere paden denkbaar. Een van die paden is dat Facebook deals gaat maken met grote streamers om exclusief bij hen te gaan streamen om zo nieuw publiek te trekken. En zoals we al eerder lieten doorschemeren, heeft Facebook er nogal een handje van om bedrijven op te kopen. Wat het ook gaat worden voor Facebook Gaming en Twitch, het zijn in 2021 zeker kanalen om in de gaten te houden. Richt je bedrijf zich op gamers, dan zijn dit ook interessante platformen om te gaan adverteren.

Reddit

Ook Reddit kenmerkt zich als steeds interessanter platform met haar jaarlijkse groei van maar liefst 44%. Hoewel het platform al een tijd bestaat en met 52 miljoen dagelijkse gebruikers Facebook nog niet evenaart, is het uniek in de hoeveelheid engagement die plaatsvindt op het platform. Op Reddit wordt over je merk gesproken en gediscussieerd in zogenaamde subReddits waar mensen met gemeenschappelijke interesse samenkomen.

Boost

Reddit ademt de behoefte naar meer relevantie en authenticiteit: met een nietszeggende ad kun je op Reddit zomaar eens met de grond gelijk gemaakt worden. Andersom kunnen de actieve communities ook voor een enorm positieve boost aan buzz zorgen. Zeker een platform om mee te experimenteren in 2021 dus. Meer weten over wanneer en hoe je Reddit het beste in kunt zetten en of je doelgroep zich op Reddit bevindt? Collega Davey van Meel schreef op Emerce over deze new kid on the block

Copycats: verticale korte video’s in elke app

Vorig jaar bespraken we de korte aandachtsspanne van de scrollende social media gebruikers. Om daarop in te spelen schreven we dat snappy content met een korte boodschap de oplossing zou zijn. Dit zagen we zeker terugkomen in de algemene advertentiestijl. Wat we destijds niet benoemden, maar net zo belangrijk is, is brand salience. Dit staat voor het in lijn zijn van je advertenties met je logo, je website en eigenlijk alles wat je doet in de vorm van vormgeving. Een goede brand salience zorgt voor een snelle herkenning van je merk, wat weer handig uitkomt als je doelgroep maar weinig aandacht heeft voor je uiting. Veel merken kunnen daar nog grote stappen maken, met als ultiem einddoel een hoog niveau van brand salience bereiken. Netflix fungeert daarin als goed voorbeeld.

In lijn met de snappy content voorspelden we een verdere focus op video. Dit zagen we ook in de communicatie vanuit Facebook, die grote accounts zelfs ging wijzen op hun gebruik van mobiel-vriendelijke videocontent. Het is duidelijk dat het korte video’s format momenteel dé voorkeur heeft van de consument, bewijst ook de populariteit van TikTok. Echter is niet alleen de groei van TikTok de bevestiging dat short-form video een format is om rekening mee te houden. Zo lanceerde Twitter Fleets, Instagram Reels, kwam Youtube met YouTube Shorts en waagde zelfs Spotify zich aan een test met stories. Bovendien lanceerde LinkedIn dit jaar ein-de-lijk haar story format en konden we voor een geselecteerd aantal klanten stories al succesvol geadverteerd inzetten

Short form video

Verschillende platformen, dezelfde formule. De een als reactie op TikTok, de ander meer als Stories-equivalent, maar allen met dat zelfde short-form video format. Het mag dan ook duidelijk zijn dat short-form video ook in 2021 een format zal zijn om rekening mee te houden. Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat 1 platform de strijd rondom dit format gaat winnen, is het wel een relevante vraag wat voor verdienmodellen eraan gekoppeld zullen worden, voor zo ver dat nog niet het geval is. Hoewel recente integratie updates de verschillende platformen juist doen samensmelten, hopen we voor 2021 dat platformen hun eigen plan gaan trekken: niet langer goed gejat, maar gewoonweg goed bedacht. Hierin zien we dan ook zeker een kans voor eerdergenoemde opkomende kanalen.

eCommercificatie van sociale netwerken

Online shoppen doe je op websites, toch? De tijd dat je voor producten naar een website surft lijkt steeds sneller verleden tijd te worden. Sociale netwerken zetten namelijk massaal in op het creëren van een eCommerce platform. Dit past bij de algemene trend van opkomende marketplaces. Met de krachtige positie van Bol en de toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt is 2020 dan ook het jaar van marketplaces geworden. Volgens Forrester zal wereldwijd in 2022, 65% van de B2C e-commerce verkopen gedreven worden door marketplaces. En daar willen Pinterest, Facebook, Instagram en Whatsapp graag een graantje van meepikken.

Winkelmandjes

Zo voegde Facebook een winkelmand functie toe aan Whatsapp, zodat MKB bedrijven gemakkelijk via een bedrijfsnummer producten kunnen verkopen. Op Pinterest kan je nu shoppen via Pins. Zie je een product dat je leuk vindt, dan kan je gebruik maken van visual search om soortgelijke producten te vinden. De meeste ontwikkelingen vonden echter plaats op Instagram. Met de introductie van de Facebook en Instagram Shops startte het project van Facebook om een prominente en goed vormgegeven shop omgeving op te bouwen.

Facebook moest er ook wel aan gaan geloven, toen TikTok aankondigde dat het een connectie met Shopify ging aanbieden. Al snel volgden updates zoals het taggen van de producten in je shops in IGTV en Reels. Zelfs in live video’s kan je tegenwoordig producten taggen en ook is het mogelijk om gebruikers te retargeten die onder andere jouw Instagram of Facebook Shop hebben bezocht, producten hebben opgeslagen of via je shop omgeving naar jouw website zijn genavigeerd.Onze verwachting voor 2021 is dat de focus nog verder komt te liggen op eCommerce, en dat bijvoorbeeld Instagram een hele normale plek gaat worden om producten te kopen.

Zelf een shop aanmaken

Ben je werkzaam bij bijvoorbeeld een retailer? Dan is het zeker de moeite waard (en misschien wel essentieel) om een shop aan te maken op Instagram en Facebook als je dat nog niet hebt gedaan. Momenteel kunnen gebruikers alleen nog in Amerika ook direct afrekenen in de app, maar we verwachten dat het niet lang zal duren voordat shoppen in Instagram en Facebook een dagelijks gebeuren zal worden, inclusief afreken-mogelijkheden in Europa.

AR/VR voor entertainment én product interactie

Deze ontwikkeling hebben we eigenlijk vorig jaar al genoemd, al lag de focus toen met name op VR, virtual reality. VR lijkt zich echter minder snel te ontwikkelen, in tegenstelling tot AR, augmented reality. Kortgezegd is AR een laag bovenop de werkelijkheid. Het gebruikt je camera om bijvoorbeeld een filter over je gezicht heen te leggen, maar het kan ook je camera gebruiken om een plant of hond te scannen en vervolgens te vertellen welke plantensoort of hondenras het is. Snapchat heeft AR  door de jaren heen steeds uitgebreider geïmplementeerd in hun app. 

Snapchat

Wat kunnen we in 2021 verwachten? Eigenlijk nog meer focus op AR, met als vertrouwde aanvoerder Snapchat. Snap Inc. heeft voor 2021 $3.5 miljoen beschikbaar gemaakt in het AR creator fonds, om zo de volgende stappen in creatieve AR inzet te stimuleren. Onze verwachting is dat we een samenkomst van AR en eCommerce gaan zien. Bijvoorbeeld in de vorm van het scannen van logo’s, om zo meer over het product te weten te komen of naar de webshop te gaan. Nog een stap verder is het passen van schoenen en kleding via AR, zogenaamde Try On campaigns. 

 

Een fles wijn scannen binnen Snapchat

Snapchat zal niet het enige platform zijn. Uiteraard is Facebook ook bezig met AR en VR. Afgelopen kerst kon je al spelen met AR filters in de desktopversie van Messenger, maar mogelijk gaan we in 2021 nog een stap verder met Facebook dankzij project Aria, wat veel weg heeft van Google Glass. Deze bril legt een extra laag over de werkelijkheid met informatie over stoplichten, maar ook over bijvoorbeeld de openingstijden van een winkel. De video schetst een Black Mirror achtige wereld, maar zou dit jaar zomaar werkelijkheid kunnen worden. En wie weet zien we dan begin 2022 de eerste advertenties verschijnen in de AR wereld.

Stroomversnelling

De technologische stroomversnelling die is ingezet in 2020 zal naar verwachting ook de toon zetten voor 2021. Geen wonder dat, deels gevoed door het thuiswerken en de vergrote online activiteit van consumenten door COVID-19, technologische ontwikkelingen centraal staan in de trends van dit jaar. Online events blijven voorlopig de standaard en zowel B2B als B2C klanten zul je nóg meer voor je moeten gaan winnen met slimme advertenties.

Verder lijkt het erop dat de consequenties van de trends in 2021 groter zullen zijn. De houdbaarheidsdatum van cookies is nu bijvoorbeeld echt concreet, de tijd tikt. Ook de opmars van nieuwe niches en platformen kan verstrekkende gevolgen hebben voor de strategie van merken; je kan je doelgroep zomaar verliezen doordat zij zich met het vernieuwde aanbod plotseling verplaatsen naar een ander platform. Ook het bijbenen van de massale eCommercificatie van sociale media en bijbehorende nieuwe functionaliteiten zal een uitdaging worden komend jaar. Lukt het om bij te blijven, dan zal dat ervoor zorgen dat je klanten voor je blijft winnen. Voor retailmerken wordt van groot belang om vanaf het eerste moment de nieuwe functionaliteiten te omarmen. Zo voorkom je dat je zichtbaarheid en omzet misloopt.

Genoeg trends waar je in 2021 mee aan de slag kan. We wensen je succes met het bepalen én implementeren van de relevante trends voor jouw bedrijf!

Over de auteurs: Maike Jansen en Marc van Eck zijn Online Marketing Consultants bij Merkle Nederland. Dit artikel is  geschreven met medewerking van Edu Nieuwenhuis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond