Deel dit artikel
-

Postbank en ING voegen internetbankieren samen

De Postbank en ING zijn begonnen met de voorbereidingen van het in elkaar schuiven van hun online systemen voor internetbankieren. De operatie zorgt voor tijdelijke overlast.

Postbank ontkoppelt de komende weken zakelijk en privé internetbankieren ter voorbereiding van het samengaan van ING en Postbank in 2009. Zo’n 8 miljoen particuliere klanten en 600.000 zakelijke klanten zullen strak uitsluitend via ING Bank bankieren.

Uiteindelijk willen beide banken ook via een gezamenlijk onlinesysteem klanten gaan bedienen. Zakelijke Postbank-klanten hebben onlangs al een brief ontvangen over de splitsing. Zij kunnen straks niet langer via een inlogcode zowel privé als zakelijk bankieren. Voorlopig moeten de klanten zowel een zakelijke als een particuliere gebruikersnaam hebben. Wel blijft het mogelijk voor beide systemen de beveiligingscodes te ontvangen op dezelfde mobiele telefoon.

De overlast is tijdelijk, maar volgens een woordvoerder onvermijdelijk omdat het online systeem zal migrereren naar een geheel nieuwe omgeving voor elektronisch bankieren. Daarbij zal het huidige Mijn Postbank.nl als leidraad fungeren.

Internetbankieren wordt in ons land steeds belangrijker. Nu al regelt 68 procent van alle consumenten zijn bankzaken via het internet. Over vijf jaar is het aantal gegroeid met 1,5 miljoen mensen, waarmee gemiddeld ruim vier op de vijf consumenten zal internetbankieren, aldus marktvorser Forrester. De banken merken de ontwikkelingen onder meer aan de teruglopende omzetten via de fysieke bankvestigingen. Zo heeft de DSB Bank de afgelopen maanden een groot aantal bankfilialen en kantoren gesloten, omdat klanten toch liever via internet zakendoen.

Waarschijnlijk zullen bij het samengaan van Postbank en ING ook nieuwe diensten worden geïntroduceerd. Begin september lanceerde de Postbank – in navolging van onder meer ABN Amro – de Digitale nota. Daarmee kunnen klanten voortaan eenvoudig rekeningen (of andere documenten) ontvangen, inzien en waar nodig betalen. Het overtypen van de gegevens op acceptgiro’s is niet langer noodzakelijk. Momenteel bankieren ruim 3,5 miljoen Postbankklanten via internet en daarvan hebben afgelopen maanden maar liefst 335.000 klanten hun papieren rekeningafschriften stopgezet. De Digitale nota is zichtbaar in MijnPostbank.nl en wordt op dezelfde manier verwerkt als andere betalingen.

Onduidelijk is of ING zal vasthouden aan de huidige beveiliging van de Postbank. Postbank-klanten kunnen voor internetbankieren nog steeds inloggen met enkel hun gebruikersnaam en een wachtwoord. Bij alle andere grote banken moet worden ingelogd met een apparaatje dat telkens nieuwe codes genereert. Het moederbedrijf van de Postbank – ING – hanteert die methode al enige tijd. 

Deel dit bericht

21 Reacties

Frank

Het bestaande TAN-systeem van de Postbank – in dit artikel om onduidelijke redenen niet vermeld – is op zich niet slechter dan het oproepen van codes door middel van apparaatjes.

Rinus

Ik zie ze geen apparaatjes gebruiken bij deze consumentenbank als Postbank en ING bank samen gaan. Die hele operatie is bedoeld om nog meer winst te kunnen draaien, daar willen ze financieel waarschijnlijk net zo min op achteruit gaan als dat ze al met hun postbank vooraf de boel op orde hadden om service te leveren. Mijn gok: ze gaan weer software verplichten, net als bij girotel. Maar dan om beveiliging te controleren als de klant wil bankieren.

Don van Riet

Wantrouwen is bij elke fusie op zijn plaats. Totnutoe hebben alle recente samenvoegingen van marktpartijen tot grotere eenheden alleen maar ellende bij klanten opgeleverd, denk alleen maar aan zorgverzekeraars en Ziggo als laatste voorbeelden. Mijn voorspelling is dat de Postbank haar erfenis uit het verleden als de goedkoopste, meest laagdrempelige bank NU gaat verliezen. Dus de kosten gaan omhoog en de service omlaag, parallel aan een sterkere software binding en hogere bonussen voor de directies. Maar "vluchten kan niet meer", het kartel is gesloten.

kabouter plof

betekent dit nooit meer de site down bij de postbank? 🙂

EgoClash

[quote]Dus de kosten gaan omhoog en de service omlaag…[/quote] Hoe kan de service (erfenis Postbank) omlaag gaan, als er al geen sprake van service was? Enne..vluchten kan niet meer? Het is al jaren bekend dat ING en Postbank samen gaan. Where were you when it hit the news?

Michiel

Hmm – ik heb gisteren – bij inloggen op mijn.postbank.nl mijn zakelijke en particuliere rekening moeten ontkoppelen.. Gevolg: mijn inloggegevens voor mijn particuliere rekening werken niet meer. Hierover de postbank helpdesk gebelt en de medewerker vertelde mij dat bij 50% van de mensen die hun rekeningen online ontkoppeld hebben niet meer kunnen inloggen op hun particuliere rekening! Ellende! Nu moet ik dus een nieuwe username en password aanvragen – kan 5 dagen duren voordat ik de username ontvang – en voor het password moet ik naar het postkantoor… wat een bagger zeg! Kan gewoon niet meer online bankieren dus en moet zelf veel moeite doen dankzei de incompetentie van de postbank.. Ik ben een zeer ontevreden klant nu.. Rabobank – here I come…

hans

splitsing zakelijk prive.dus een puinhoopkan prive niet meer betalen. de website is niet aangepast om een TANlijst aante vragen en of een activeringscode te ontvangen.duurt zeker 5 of zo maar 10 dagen .slecht voorbereide actie van de postbank.helpdesk heeft geen tijd , bel maar een andere keer zegt het bandje.dus ellende alom

ab be

Precies dezelfde ervaring als Michiel en Hans. Op het Postbank ontkoppeling webpagina stond nadrukkelijk, "uw nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord goed bewaren." Prima, hoor. Ik werk ruim 20 jaar in IT, tevens ruim 10 jaar met Girotel en MijnPostbank, en weet dondersgoed wat een gebruikersnaam en wachtwoord betekent. Daarom heb ik dat keurig opgeschreven, bewaard en zelfs gecontroleerd met Excel functie. Geen typfout. Wat gebeurt? Bij de 1e (en vervolgens 2e) pogingen, om te inloggen bij MijnPostbank.NL, profiel eenvoudig niet erkend. Helaas… Typisch. Ik ben daarom niet verbaasd (obv van Michiel) te lezen dat het ontkoppeling functioneert niet goed bij plm 50% van de gebruikers. Tenminste, wordt gezegd; in de werkelijkheid, kan zelfs erger zijn. Maar enfin. Ooit al zeer onhandig gedoe, om MijnPostbank Zakelijk en Particulier te laten kopelen… en nu het gedoe alweer.

Eljo de Galan

Heb ook zojuist braaf mijn zakelijk en prive rekening ontkoppeld. En ook ik kan niet meer bij mijn priverekening! WEET IEMAND HOE JE DE KOPPELING ONGEDAAN KAN MAKEN?Dan kan ik tenminste bij mijn geld en heb ik tijd uit te zoeken wat een andere bank kan betekenen. Want de Postbank heeft nu echt zijn aantrekkingskracht verloren (na 30 jaar trouwe klant geweest te zijn).

Hans

Rabo here I come: Na 40 jaar Postbank en minstens 18 jaar Girotel aangemeld bij Rabo. Resultaat: TNT post bezorgt passen (overdag, dus moet je thuis zijn om te tekenen), dan blijkt in hetzelfde Rabo Overeenkomst jouw achternaam verschillend gespeld, alsmede de geboortedatum foutief te zijn. Tweede ronde: TNT treft je niet thuis aan, ophalen bij postkantoor, echter (dag vrij genomen) postkantoor vanwege vakantie beperkt open (in een dorp met een Rabo kantoor!). Wij laten het maar zo. Niets meer vernomen van Rabo. Overweeg over de grens te gaan banken (Belgie?)

joop

Gewoon lekker bij Triodos gaan bankieren. Die doen de overboekingen dezelfde dag, geen gezever met postkantoren of bankfilialen die dicht zijn en een fijne beveiliging zonder haperende paslezer. Bovendien wordt er met je geld geen Lockheed of Gazprom gesponsord.

Gerrit-kjeld

'Hans', het probleem ligt dus meer aan TNT… Heb zelf ook verscheidene problemen met de postbezorging van TNT. Ik vraag nu ook eerst aan bedrijven door wie zij de bezorging laten doen, TNT? , dan vertel ik ze vriendelijk dat ik dan naar een ander bedrijf op zoek ga.

cor

Heb ook mijn postbank particulier van zakelijk moeten ontkoppelen.Nieuwe gebruikersnaam zeer accuraat ingevuld maar helaas, volgens de website had ik het 3 keer fout gedaan. (toevallig voor het eerst sinds jaren)Direct de klantenservice gebeld. Ja, hoor; de fout moest echt bij mij liggen?? (niet dus). Nu kan ik dus een week niet bij mijn particuliere accounts. Slechte service en onbetrouwbare informatie van de ING.

maurice

Zelfde ellende als vele anderen: inloggen met nieuwe codes op particuliere rekening lukt niet en heeft geleid tot blokkering. Op klachten en vragen krijg ik alleen reactie dat het niet mogelijk is om"onze gebruikelijke antwoordsnelheid van 1 werkdag in alle gevallen waar te maken". Zelfs voor die boodschap had ING twee dagen nodig. Inmiddels zijn we 4 werkdagen verder en niets meer gehoord. De manier om klanten weg te jagen!

Mike

Ik heb de stap om te ontkoppelen genegeerd en vandaag kan ik plots weer in zowel zakelijk als prive inloggen.Wel heb ik doorgegeven alle rekeningen op te zeggen, wat ik ben direct overgestapt naar abn-amro, en die hebben netjes alles in 1 week geregeld met een perfect apperaatje waar je pasje in moet en je pincode en daarna werkt het internetbankieren als een trein.Heb wel de e-reader versie 2 gekregen die je ook via usb aan je pc kunt hangen.Goodby Postbank na 27 jaar

Tops

Idem problemen na splitsing Zakelijk en Particulier.Heb ontzettend spijt dat ik die splitsing heb uitgevoerd (@Mike: goede actie!).Nu na een week nog geen berichten over codes of afhalen bij postkantoor etc.Wel bericht: niet tussentijds proberen in te loggen, dan gaat het helemaal fout en moet je opnieuw de procedure van aanvragen, wachten en ophalen in.Maar een andere bank kiezen, OP DIT MOMENT? even niet…

Sandra

Wat een ellende ! Ook ik kom niet meer op mijn prive rekening.Na 7 dagen op de post wachten,(voor mijn nieuwe activeringscode) heb ik geprobeerd de klantenservice a 0,10 cent per minut te bellen. Advies : Andere keer proberen ivm de drukte. Ik denk dat iedere klant het zelfde probleem heeft. Dit is echt niet leuk meer. Nu moet ik ouderwets naar het postkantoor om mijn rekeningen te betalen!! Zeer slechte zaak.

Leendert

Ik heb dezelfde problemen als hierboven beschreven. Ik kan nu al meer dan een week niet bij mijn priv�rekening. Heden wordt de hypotheek afgeschreven, dus ik sta flink rood. Mijn probleem zou volgens de PostBank Klantenservice veroorzaakt zijn omdat ik een Hoofdletter gebruikte in mijn password. Zou zo maar kunnen.Waar kan ik heen, ik kan niet naar Duitsland … ?

gedupeerde postbankgebruiker

Hetzelfde gezeur ontkoppelen. moet een pas hebben om te activerenOmdat ik bij de rabobank wel een pas heb hoef ik hem niet van de postbank.Wordt gek van die mails telkens pas na 2 dagen antwoord, helpdesk (is dus een ordinaire callcentre zegt), (ik kan verder niets voor uw doen het standaard praatje) heb van ellende maar een pas aangevraagd en de kosten van 10 euro voor mij rekening nemen zelfs dat crediteren ze niet met het vertellen van die argumenten. Dus door hun ontkoppeling moet ik dus 10 euro betalen gaat me niet om 10 euro maar om principe, Heb dus de pas aangevraagd om bij mijn eigen geld te kunnen duurt trouwens 1 week en vervolgens het geld overboeken en de rekening opheffenLaat de leeuw niet in ons hempje staan was het toch?

jonas

ik als gewoon gebruiker van de postbank heb niets te klagen alles werkt zoals ik het wil,en de tan-codes die ik ontvang op mijn mobiel zijn erg veilig,ga nooit meer weg bij de postbank wat ik wel heb overwogen.

Bas

Heb na het ontkoppelen 3 weken moeten wachten op een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord voor de particuliere rekening. Maar dan begint het pas. Betalingen allleen mogelijk met een TAN-code via een mobiele telefoon. En zonder mobiele telefoon?? Kom je nooit meer bij het geld van je particuliere rekening.Alhoewel er een oplossing schijnt te zijn, volgens "de rubriek Geld en Recht van het AD/Rotterdams Dagblad:Quote: Volgens Harold Reusken van de Postbank is er sprake van een misverstand. De papieren lijst wordt voorlopig niet afgeschaft, bestaande rekeninghouders kunnen deze gewoon blijven ontvangen. ,,De ontkoppeling is slechts bedoeld om de Postbank met ING te integreren. Klanten die ook voor hun particuliere rekening de lijst willen houden, kunnen zich melden bij ons." Dus massaal melden, zou ik zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond