Postbank opnieuw in Habbo Hotel
De Postbank begint een tweede reclameactie in de virtuele jongerenspelwereld Habbo Hotel. De ING-dochter ziet Habbo Hotel als een nieuw medium om met zijn jonge doelgroep in contact te komen. Het bedrijf wordt ertoe gedwongen anders over jongerenmarketing te denken. Binnenkort start ook Electronic Arts een campagne voor The Sims in Habbo Hotel.
Jongeren tussen 12 en 14 jaar op ondernemende wijze om leren gaan met geld. Dat is het doel van de tweede campagne die de Postbank voor de jaarwisseling begint in Habbo Hotel.
De actie duurt een maand en is een bijgewerkte herhaling van de actie die van 18 juni tot en met 19 augustus in de virtuele spelwereld werd gehouden. De Postbank had toen een 'Bizznizz Lounge' waar spelers, zogeheten Habbo's, met elkaar tips en ervaringen uit konden wisselen over ondernemen in het hotel en hoe ze omgaan met geld.
De details van de nieuwe actie in het virtuele hotel houdt de Postbank voor zich. "Het principe is hetzelfde, maar de opzet iets anders. Er komt in ieder geval een prijsvraag en ook nu doet een bekende Nederlander mee", aldus een woordvoerder van de directbank tegenover Emerce.
Habbo Hotel, een product van het Finse Sulake dat in Nederland door de Telegraaf Tijdschriften Groep wordt geëxploiteerd, heeft in Nederland maandelijks 600.000 unieke gebruikers. De gemiddelde speelduur is 32 minuten, jongeren loggen gemiddeld 2,2 keer per dag in.
Zeven procent van de gebruikers besteedt maandelijks geld bij Habbo Hotel om zijn karakter of spelomgeving te verfraaien. Volgens Marcel Pordon van Habbo Hotel Nederland bedragen de bestedingen gemiddeld zo'n 7 euro.
Behalve aan betalende gebruikers realiseert Habbo Hotel ook omzet via adverteerders, zoals de Postbank, die aanwezigheid in de virtuele wereld kopen. Daarbij gelden andere regels dan gebruikelijk in de traditionele media. Het kopen van een banner op zich volstaat niet. Bedrijven moeten inhoudelijk iets bijdragen aan de virtuele wereld. Daaronder valt, bijvoorbeeld, het openen van een Habbo Hotel-kamer, het houden van speurtochten en in game wedstrijden. Fortis houdt momenteel ook een campagne op Habbo Hotel.
De duur van een Habbo-campagne varieert volgens Pordon van enkele weken tot enkele maanden. Binnenkort gaat spellenuitgever in game activiteiten organiseren voor The Sims en maakt 20th Century Age reclame voor Ice Age II. Disney en Warner promootten in het verleden al films in Habbo Hotel. Andere adverteerders die de weg naar de jongerenwereld vonden, waren Nintendo, KPN, Orange, Nike, Zweistein, BNN en Jetix.
Afgelopen zomer kondigde Habbo Hotel de lancering van een eigen internetradiostation aan. Real Networks verzorgt de techniek.
Bedrijven beginnen gestaag de weg te vinden naar virtuele spelwerelden als Habbo Hotel, Eckky en Second Life met digitale kantoren, vertegenwoordigers en acties. Vorige week lanceerden onder meer Joseph Jaffe, Neville Hobson en Shel Holtz het bedrijf Crayon, een onderneming daiezich specialiseert in marketing via nieuwe media als podcast, blogs en virtuele spelwerelden.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Alex
Het is een schande dat de Postbank gebruikt maakt van een site waar kinderen voortdurend seksueel benaderd worden. Habbo Hotel is niets anders dan een speelse manier van chatten met ook nog een eigen messenger. MSN is al in 2003 gestopt met het aanbieden van een chatsite omdat zij niet langer verantwoordelijk wilde zijn voor alle excessen. Volgens onderzoek door de Rutgers Nisso Groep worden in Nederland jaarlijks meer dan 1.000 kinderen tot seksuele handelingen gedwongen na een afspraak met een onbekende van het internet.
robert
@ Alex Dit is toch gewoon een platform jongen! Dat daar rare types op rond lopen is heel spijtig maar erg moeilijk tegen te gaan. Over je opmerking: "met een onbekende van het internet": hoeveel kinderen worden er elk jaar sexueel misbruikt door bekenden denk je?
JOE
@alex MSN is al in 2003 gestopt met het aanbieden van een chatsite… Nooit van MSN Messenger gehoord? MSN maakt het nog steeds mogelijk om te chatten, en zelfs met de mogelijk om er een webcam aan te koppelen! Maar ook ik vind het vreemd dat een Postbank en allerlei andere patijen in zo'n (onbeheersbare) community stappen. Zie ook mijn eerdere reacties op Second Life berichten..
Robert
Beste mensen, Habbohotel is misschien dan gevaarlijk in het oog van de ouders, maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Habbohotel heeft heleboel Moderators aanwezig die de boel netjes houden en heel veel informatie op de homepage; van hoe je je Wachtwoord moet bewaren en wat je wel en niet moet doen met fraude. Habbohotel vind ik 1 van de meest goede oplettende game op internet, Als je runescape kent vind ik dat maar vaag want je ziet amper een Moderator in dat spel en Vloeken doet iedereen…….dus tot conclusie is Habbohotel een veilig spel en ik kan het weten ik bestudeer en speel Habbohotel sinds 22-maart-2006 dus ik heb alles meegemaakt in en buiten het hotel, Groeten, Superman007 > NICKNAME HABBOHOTEL