Deel dit artikel
-

Prijzen voor portals over architectuur en mode

Een Web 2.0-site rond architectuur heeft vrijdag tijdens Picnic de subsidiewedstrijd van de Digitale Pioniers Academie gewonnen. Op dezelfde dag won mode-site Spot-Fashion een innovatieprijs van de Rabobank.

Architectuursite Mimoa won de eerste prijs, 25 duizend euro, tijdens de finale van de Digitale Pioniers Academie, een subsidiewedstrijd voor maatschappelijke internetinitiatieven. Mimoa, wat staat voor My Modern Architecture, is een site over moderne architectuur in Europa en wil een overzicht geven van de beste gebouwen en omgevingen zodat die gemakkelijker te vinden en te bezoeken zijn. De site gebruikt 'web 2.0'-achtige toepassingen als een kaartmashup en de constante input van gebruikers. Zij kunnen onder meer foto's en beoordelingen toevoegen.

De jury prees Mimoa onder meer voor 'de sterke focus op een niche-markt' en de 'grondige analyse van de gebruikersgroepen'. "We zijn er nu wel veertig uur per week mee bezig naast onze eigen banen bij architectenbureaus", zegt Mimoa-oprichter Mieke Vullings, die de site samen met Naomi Schiphorst startte.

"We hebben vier verschillende businessmodellen om uiteindelijk met de site geld te gaan verdienen. Een daarvan is natuurlijk via advertenties, maar we denken bijvoorbeeld ook over het verkopen van belangrijke gegevens en feedback aan grote projectontwikkelaars of het geven van professionele adviezen." Volgens Vullings ontbreekt voor architectuur op internet een goede site die een betrouwbaaar overzicht biedt en waar internetters zelf hun mening kunnen geven over moderne gebouwen.

Handleidingen en oude beelden
De andere twee prijzen van de Digitale Pioniers Academie gingen naar de open source-handleidingen van Floss Manuals (15 duizend euro) en de archiefsite Beeldenuitonsverleden.nl (10 duizend euro). Floss Manuals van Adam Hydes is een site die gratis handleidingen voor open source-programma's aanbiedt. De jury was onder de indruk van Hydes' samenwerking met Wikipedia en ict-uitgever O'Reilly.

BeeldenUitOnsVerleden.nl wil een overzicht bieden van alle oude privé-collecties van foto's en filmpjes. "Mensen brengen hun fotoalbums en filmpjes nu nog naar archiefinstellingen, maar die kunnen die niet allemaal aan en hebben steeds minder interesse voor al die particuliere collecties. Wij bieden die mensen de mogelijkheid om toch hun materiaal online te archiveren", licht oprichtster Carla Mulder toe. Volgens de jury is de site erg 'maatschappelijk relevant'.

De drie projecten werden door een jury geselecteerd uit in totaal elf projecten die sinds april bezig waren geweest met hun businessplannen. Onder de verliezers waren onder meer Clip-in, Radio Ruisriet, Haidoe, Wizzi en Routecraft. Het Digitale Pioniers-fonds geeft financiële ondersteuning aan internetgemeenschappen en initiatieven die innovatie toevoegen aan het publieke internetdomein. Veel van die projecten hebben na de start moeite om enige continuïteit te krijgen.

Eerdere subsidiewinnaars waren onder meer de GPS-site Bliin en fotocommunity Woophy. Sinds 2002 keerde het Digitale Pioniers-fonds subsidies uit aan 136 projecten. De succesvolste initiatieven daarvan zijn gebundeld in het nieuwe boek 'Open Doors' van Syb Groeneveld, grondlegger van de subsidieregeling. Hij presenteerde zijn boek vrijdag tijdens Picnic. De initiatiefnemers van maatschappelijke internetprojecten moeten volgens Groenveld uiteindelijk veranderen in 'sociale ondernemers' die internetdiensten ontwikkelen.

Spot Fashion wint Rabo-prijs
Tegelijkertijd met de Digitale Pioniers-wedstrijd vond tijdens Picnic vrijdagochtend ook de finale van de tweede Rabobank Innovation Challenge plaats. Winnaar werd de modesite Spot-fashion van Wendy van Dijk, die daarmee zesduizend euro ontving. Spot Fashon richt zich luxemerken voor vrouwen. De site toont de collecties en laat zien welke winkels in de buurt een bepaald kledingstuk verkopen.

De andere twee genomineerden tijdens de finaleronde waren Roofmedia, dat dakbedekking als reclamemedium wil inzetten en Amsterdam Central Tourist System, dat toeristen vanaf de rand van Amsterdam per boot naar het centrum wil vervoeren. In de jury zat onder meer internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten.

Half miljoen voor groene energieserver
De grootste prijs tijdens Picnic was overigens die van de Green Challenge, een wedstrijd rond 'groene' ínitiatieven. De Britse succesondernemer Richard Branson reikte de prijs van 500.000 euro zaterdagmiddag uit aan Igor Kluin van Qurrent. Zijn bedrijf bedacht de Qbox, een server die huishoudens moet helpen om elektriciteit zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Het systeem koppelt het energiegebruik van buren aan elkaar en is vooral geschikt voor gebruik in combinatie met windenergie of zonnecellen.

Foto door: Paul Keller (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond