Deel dit artikel
-

Primeur Kapaza met publieke API

Handelssite Kapaza is de eerste Nederlandse handelssite die een publieke API vrijgeeft. Makelaars, autohandelaren en andere bulkaanbieders kunnen vanuit hun bedrijfssystemen automatisch honderden advertenties online zetten en beheren.

Begin volgende week stelt handelssite Kapaza uit Utrecht een deel van zijn technische infrastructuur open voor derden. Middels een zogeheten API, een technisch bruggetje naar Kapaza's kernsysteem, kunnen commerciële ondernemingen maar ook particulieren grote hoeveelheden advertenties tegelijk online zetten en beheren op de Nederlandse en Belgische sites van Kapaza.

Het bedrijf, in België een van de grootste spelers, hoopt hiermee de professionele handelaren op tweedehandsmarkten nauwer aan zich te binden. Voor hen verdwijnt de noodzaak om advertenties handmatig in te voeren. Richard Oosterhof, mede-oprichter van Kapaza, zegt de API te publiceren als gevolg van vragen uit de markt.

Oosterhof: "Het normale plaatsingsformulier kostte de grootgebruikers te veel werk. Er was behoefte aan een geautomatiseerde advertentiekoppeling." Zakelijke en particuliere gebruikers kunnen, via hun eigen systemen of gespecialiseerde sites als Easyads.nl, advertenties, foto's, video's en webwinkels beheren.

Bij buitenlandse internetbedrijven is het gebruikelijk dat ze delen van hun kernsystemen via API's voor derden te ontsluiten. Door een deel van de infrastructuur open te stelen, hopen de bedrijven, zullen meer externe ontwikkelaars het betreffende platform gebruiken. Dat bespoedigt de doorontwikkeling van de webdienst, waardoor deze aantrekkelijker zou moeten worden voor eindgebruikers. Amazon.com, bijvoorbeeld, heeft 200.000 geregistreerde externe ontwikkelaars.

Bedrijven als Amazon.com eBay, Google en Flickr publiceerden afgelopen jaren verscheidene typen API's. De Nederlandse site Misdaadkaart.nl en Casabobo.nl integreerden bijvoorbeeld de landkaarten van Google Maps op hun eigen sites.

Kapaza is de eerste Nederlandse handelssite die een API vrijgeeft. Marktplaats.nl heeft er ook een, maar houdt de toegang ertoe beperkt tot auto- en makelaarsorganisaties RDC en Dimo. Kapaza's Oosterhof: "De API is niet openbaar. Belangstellenden dienen bij ons een account aan te vragen. We willen enige regie in handen houden. In principe honoreren we ieder verzoek, en wel binnen 15 minuten."

Geregistreerde gebruikers krijgen een handleiding maar ook technische hulpmiddelen om externe databases eenvoudig op het Kapaza-systeem aan te sluiten.

Het gebruik van Kapaza is gratis. Adverteerders betalen enkel als ze hun advertenties willen promoten, bijvoorbeeld hoger of prominenter op de site tonen. De betalingen worden afgehandeld door Triple Deal.

Sinds maart 2003 plaatsen Nederlanders en Belgen 3,8 miljoen advertenties op Kapaza. Op de Nederlandse site staan momenteel 80.000 advertenties, in België 600.000. Dagelijks verschijnen er 10.000 à 12.000 nieuwe advertenties. Dat zijn handmatige plaatsingen. Oosterhof hoopt dat er binnen een jaar even zo veel advertenties automatisch worden geplaatst.

Begin 2007 opent Kapaza ook een Franse site, om Wallonië en Frankrijk te kunnen bedienen.  2dehands.nl is reeds actief in België met zowel een Nederlandse als Franse site.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond