Deel dit artikel
-

Prostitutie 2.0-rel mondt uit in muzieksucces

Voormalige gouverneur van New York, Eliot Spitzer, heeft vorige week zijn baan opgezegd omdat hij betrokken was bij een rel rondom een online prostitutienetwerk. De dame die wordt gekoppeld aan zijn neergang profiteert momenteel, buiten de grote muziekmaatschappijen om, van een muzieksucces.

De situatie illustreert hoe grote muziekmaatschappijen het alleenrecht op de distributie van muziek dreigen te verliezen.

The New York Times bracht als eerste de identiteit van de dame in kwestie naar buiten. Het MySpace-profiel van Ashley Alexandra Dupré laat zien dat ze muziekambities heeft. Naast korte fragmenten van haar muziek is sinds enkele dagen op haar pagina ook een link geplaatst naar de online muziekwinkel Amie Street. Het model achter deze winkel bevat een ingebouwde maatstaf voor populariteit. De kosten om een nummer te downloaden gaan omhoog naarmate een nummer meer in trek is.

Het nummer van Dupré steeg binnen de kortste tijd naar de maximumprijs: 98 dollarcent. Van de opbrengsten mag de dame in kwestie 70 procent in eigen zak steken. Met meer dan 300.000 downloads moet Dupré inmiddels rond de 200.000 dollar hebben verdiend aan haar muziek.

Niet alleen vermakelijk, het voorbeeld laat ook zien hoe het is gesteld met de muziekindustrie. De obstakels om een nummer op de markt te brengen zijn nog niet eerder zo laag geweest. Het gemak van online distributie heeft de vertraging die normaal zit tussen de productie en de verkoop opgeheven. Grote muzieklabels, die de promotie en distributie verzorgen, zijn in deze misschien niet altijd meer nodig.

In navolging van Radiohead ging ook Nine Inch Nails begin deze maand voorbij aan de platenmaatschappij. Het nieuwe album was gratis te verkrijgen op hun website. Met daarnaast de verkoop van een ‘elitepakket’ vol extra’s voor 300 dollar wist de band binnen korte tijd geld te verdienen.

Bron foto: styleserver (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

one hit wonders en gesettelde artiesten zijn de enige die hiervan zullen kunnen profiteren. wie nu echt denkt dat dit het model van de toekomst is voor elke groep, zal ferm bedrogen uitkomen. ter info, via myspace zul je ook al niet veel verkopen, wie iets van de sector kent weet dat de snocap stores verre van succesvol zijn, reken op een 500 dollar per 100.000 visits… niet bijster veel zou ik zo zeggen. en de vraag blijft: hoe krijg je en bereik je een kritische massa? labels zijn nog lang niet dood al zal het een en het ander wel geredefinieerd moeten worden. maar wie nu al de dood proclameert van de labels kent niet veel van de sector en/of hoe het er echt aan toegaat in de economie…

Bart Hufen

Lees the Tipping Point van Malcolm Gladwell en kom erachter hoe epedemieen werken:  - Wet van de weiningen – Stickyness factor van de boodschap – Kracht van de context waarin de boodschap wordt geplaatst (momentum)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond