Deel dit artikel
-

Publieke Omroep: zicht op ´Long Tail´

De Publieke Omroep gaat internet- en televisiekijkcijfers met elkaar combineren en krijgt daarmee enig zicht op het bestaan van de zogeheten ´Long Tail´ voor tv-programma´s. Door de kijkcijfers van Uitzendinggemist.nl bij de reguliere rapportages te voegen, zien de programmamakers nu ook het extra, digitale bereik.

Kijk- en Luisteronderzoek (KLO) bij de Publieke Omroep gaat samen met Stichting Kijkeronderzoek (SKO) gecombineerde rapportages leveren van online en offline kijkcijfers. Dat zei Michel Mol, internetcoördinator Publieke Omroep, afgelopen week tijdens een bijeenkomst waar een distributiecontract met kabelorganisatie Vecai bekend werd gemaakt.

Bas Buesink van KLO licht aan Emerce toe: "Er was nog geen gecombineerde meting, binnenkort dus wel. Bij die rapportages worden internetkijkcijfers van 7 dagen na uitzending gerapporteerd."

In theorie kan de Publieke Omroep zicht krijgen op het bestaan van de zogeheten 'Long Tail', een verschijnsel waarbij de archief- of nichewaarde van objecten in een digitale omgeving tot uitdrukking wordt gebracht. Auteur Chris Anderson schreef er een boek over. Hij stelt dat de omzetwaarde van een nichemarkt op lange termijn die van een populaire markt kan overtreffen. In de praktijk zal de Publieke Omroep niet rapporteren over het bestaan van dit verschijnsel, samen met SKO, vanwege de temporele beperking in de internetmetingen.

Buesink: "Met een lancering van de nieuwe versie van Uitzendinggemist heb ik nu ook van alle programma's standaard de beschikking over de internetkijkcijfers."

Alle bestanden die bij het videoarchief online worden gezet, worden sinds kort per definitie voorzien van meta-data. Aan de hand van die gegevens ziet Buesink van iedere uitzending hoe vaak deze is opgevraagd. Aan de KLO-metingen zit geen tijdsbeperking.

"Het zal nog wel even duren voordat de optelsom van internetkijkers die van het aantal tv-kijkers zal overtreffen", aldus Buesink. "Uitzendinggemist.nl levert wekelijks 10, hooguit 15, procent extra bereik op voor een uitzending.

Erwin Blom, hoofd Vpro Digitaal, zei afgelopen voorjaar: "Uit VPRO-ervaring: de long tail is zeer duidelijk zichtbaar bij bijvoorbeeld 3VOOR12. In 2005 was de Top 10 van meest opgevraagde a/v verantwoordelijk voor 6% van alle keren dat beeld en geluid werd opgevraagd, de Top 1000 was verantwoordelijk voor 60%. Daaronder (de statistische software gaat maar tot 1000) zat dus nog eens 40%. Oftewel: de long tail is geen theorie maar bij de VPRO heel erg praktijk."

In de maand september werden er 5,5 miljoen streams opgevraagd via Uitzendinggemist.nl. Afgelopen week was de Lingo-uitzending van 19 oktober de populairste, met 86.000 internetopvragingen. Tijdens die uitzending zette een aantal bekende Nederlanders zich in voor het behoud van het spelletjesprogramma.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bartjan

The Long Tail is sinds kort ook in het Nederlands verkrijgbaar: http://www.nieuwamsterdam.nl/thelongtail

Mark de Kock

<quote> "Uitzendinggemist.nl levert wekelijks 10, hooguit 15, procent extra bereik op voor een uitzending. </quote>  Het gaat hierbij wel om welk kwalitatief bereik je hebt lijkt mij.. Pull vs push. De zenderzappers vs. de opgevraagde stream consument.

Paul

The long tail, ben het nu aan het lezen en zeer de moeite waard. Raad het iedereen aan die meer te weten wil komen over de effecten van internet op oude bestaande markten. Mede door het verdwijnen van kosten voor het leveren van ongelimiteerde vraag.

Gijsbregt

Dit is de discussie die al heel dit jaar in de VS loopt. Daar is delayed consumptie door TiVo, Video on Demand en de DVR al gebruikelijk. De media-exploitanten wilden de adverteerders voor dit (extra) bereik laten betalen. Uiteraar wilden de adverteerders dit liever niet. Het compromis voor dit jaar is dat de extra kijkers binnen 24 uur wel worden meegenomen in het bereik.De opmerking van Mark (meer engagement gericht) betreft onder meer de onderzoeken van onder meer ABC, zie hiervoor mijn post(s) op Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/reclame_beter_onthouden_bij_streaming_video/

Peter Lofstrom Kanaal7 webtv

Feitelijk is internet als zodanig al "long tailed". Dwz. iedereen kan informatie die aan zijn/haar behoefte voldoet opzoeken en consumeren of interactief reageren. Dit geldt ook voor video. Er komt een tijd waarbij video en bewegende interactieve beelden internet zullen gaan domineren in tegenstelling tot de huidige dominantie van tekst en statische foto's. Dit brengt me wel tot het de functie van televisie: is televisie in staat om long tailed te worden? Is televisie wel het medium om lon tail content op te vertonen. En daar heb ik mijn twijfels bij. Hoewel vaak ieder individu in gezin of welke samenlevingsvorm dan ook een eigen tv ter beschikking heeft naast de tv in de gebruikelijk woonkamer is het algemeen bekend dat televisie kijken vaak een sociaal gebeuren is. Hoe vaak wordt er individueel TV gekeken. Bovendien alle programma's die waar dan ook worden geproduceerd(zeker die in Hilversum) zijn gericht op zo hoog mogelijke kijkcijfers. Vanuit dit perspectief is TV ongeschikt als een medium voor Long Tail. Echter wanneer je met IP technologie erin slaagt om het internet achtige karakter(lees long tail informatie stroom) op de buis te brengen dan zouden deze twijfels ongegrond zijn. Dit roept nog meer vragen op. Voorlopig is mijn stelling: alleen internet is geschikt om goede nichemarketing met video te doen. Ik ben dan ook bezig om personal interest webTV kanalen op te zetten. We staan nog maar aan het begin!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond