Deel dit artikel
-

Publishr: lancering print oorzaak daling direct online verkeer

Toen Liones onder het uithangbord Publishr een magazine op de markt bracht, daalde het directe online verkeer naar het gelijknamige blog met 10 procent. “Dat laten we weten en die openheid wordt gewaardeerd”, aldus Taeke Kuyenhoven die de contentstrategie van zijn bedrijf nader toelicht.

Liones richt zich met het bouwen van websites en webapps op uitgevers, een nichemarkt. “Onze new business kwam voornamelijk uit mijn persoonlijke netwerk en dat van mijn compagnon.” Daar moest verandering in komen. Kuyenhoven noemt de contentstrategie die vervolgens werd opgezet een ‘uit de hand gelopen grap’. “Die ons overigens wel veel heeft opgebracht.”

Twee jaar geleden ging Liones onder de naam Publishr van start met een blog. Kuyenhoven vertelt tijdens het Emerce B2B Online-congres over zijn ervaring met contentmarketing. “We begonnen te vertellen wat we zelf aan het doen waren. Waar we tegenaan liepen. Dat doen we onder het merk Pubishr, waarbij we ons richten op uitgevers. We brengen de uitgeversvraagstukken naar voren.”

Toen Liones merkte dat het merk Publishr groeide, besloten ze te doen wat veel uitgevers doen. “Het gaat om 360 graden publishing. Je zet het merk centraal en bouwt daar omheen verschillende uitingen. Daar waar de mensen zijn, moet jij de juiste boodschap brengen.” Naast een e-mailnieuwsbrief, een LinkedIn-groep, een Twitter-account is Liones onder het Publishr-merk een jaar geleden een gratis tijdschrift begonnen.

“Wat bleek, wat we aan het doen waren, wordt in marketingland een contentstrategie genoemd. Dat waren termen die wij toen nog niet kenden.” Kuyenhoven somt er een aantal op: “Branded content, community building, storytelling.”

Liones merkte dat ze ook voor niet uitgevers ineens een interessante partij werden, omdat ze een partij zijn die snappen wat uitgevers doen. “Andere partijen ontplooien tegenwoordig ook uitgeefactiviteiten. Wat wij met Publishr doen, dat is onze case. We vertellen over onze ervaring. Voor uitgevers kan dat een probleem zijn. Veel partijen, zoals wij, gaan om de uitgever heen en richten zich met content op de markt.”

Authenticiteit speelt de hoofdrol binnen de contentstrategie van Liones. Alle ervaringen die ze opdoen, worden gedeeld. Ook als dat betekent dat ze moeten toegeven dat het online verkeer terugloopt na het lanceren van een tijdschrift. “Die openheid wordt gewaardeerd.”

Een contentstrategie gaat niet om snel scoren. “Als je kijkt naar de lead generatie, dan gaat dat stap voor stap. Via het blad abonneren mensen zich op de nieuwsbrief. Vervolgens bezoeken ze de site en downloaden ze misschien een whitepaper.” Onder het merk Publishr worden vervolgens workshops georganiseerd die aansluiten bij de whitepaper-onderwerpen. “Op die workshop krijg je contact met de mensen.” En daar komen vervolgens nieuwe leads uit.

Het merk Publishr is kortom, een aanloop om ‘handen te schudden’. “Daar gaat het om, je wilt mensen in de ogen kijken om uiteindelijk new business te genereren.”

Zo is Kuyenhoven momenteel in gesprek met een bank die een contentstrategie wil opzetten. “Onze eigen contentstrategie levert ons leads en klanten op. Dat kan ik uitrekenen. Het levert een nieuw netwerk op. De gecreëerde content is waardevol.”

Deel dit bericht

3 Reacties

Martijn Rademakers

Ik geloof dat steeds meer bedrijven een contentstrategie zullen volgen om relevant te zijn voor hun doelgroepen. Toevallig laatst gesproken met Liones, lijkt me een zeer geschikte partij om een contentstrategie mee op te pakken (ook voor nietuitgevers).

Jeroen Jonker Roelants

@Taeke: hoe heb je gemeten dat het een het gevolg was van het ander?

Het “directe online verkeer” daalde. Het totale verkeer ook of komt er nu meer binnen via referrals of Google?

taeke kuyvenhoven

Slim van Jannemiek om deze kop te gebruiken, trekt namelijk lekker de aandacht. Het heeft echter vrij weinig met de inhoud van het artikel te maken wmb.

Het originele artikel vind je hier;
http://www.publishr.nl/2010/07/magazine-gelanceerd-direct-verkeer-online-10-in-de-min/

Het waren de eerste bevindingen, geen harde conclusies. Nu, een jaar later, kan ik zeggen dat we ongeveer 50% gegroeid zijn in online bereik. Mede dankzij het magazine, maar voor welk deel zou ik niet durven zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond