Deel dit artikel
-

Rabobank op KPN TV, muziekkanaal in de maak

MediaMall, een internettelevisiebedrijf waarvan KPN voor 51 procent eigenaar is, gaat met Rabobank experimenteren met personaliseerbare televisie in Sittard-Geleen. Ook sportclubs, beginnende muziekbands en het MKB kunnen goedkoop een eigen digitaal tv-kanaal lanceren.

Begin volgend jaar gaat MediaMall zijn diensten landelijk uitrollen, als onderdeel van KPN's IPTV-product Mine. "De gebruikersinterface op het beeldscherm is de sleutel tot succes", aldus MediaMalls directeur Strategie Rogier van den Heuvel

Duizend huishoudens in Sittard-Geleen krijgen de komende weken een digitale decoder van MediaMall. Het kastje moet het boegbeeld worden van KPN's televisiestrategie omdat het kijkers in staat stelt de functie van tv-producent op zich te nemen.

Op 15 september beginnen de Limburgse proeven die een half jaar zullen duren. MediaMall hield reeds op kleine schaal, met 100 set-top boxen, proeven in Roermond en vergroot nu de schaal. Daarbij zullen nieuwe decoders worden gebruikt, van het merk Createl, en zal de nieuw ontwikkelde Elektronische Programmagids (EPG) worden gepresenteerd. Een extern bedrijf hield twee bruikbaarheidsproeven met panels om de 'oude' interface te testen. De resultaten van de testen leidden tot de nieuwe EPG.

KPN is voor 51 procent eigenaar van MediaMall, het Limburgse Stream Group bedacht de technologie en heeft 49 procent van de aandelen. MediaMall is gevestigd in Amsterdam en heeft nu 19 man in dienst. Een belangrijke taak van de werknemers is partners op lokaal en nationaal niveau te vinden om gezamenlijk tv-kanalen te ontwikkelen. OpTV heet dat concept; iedereen kan een eigen tv-zender beginnen. Een slimme EPG moet ervoor zorgen dat digitale tv-kijkers tv-beelden uit hun eigen stad te zien krijgen, aangevuld met reguliere nationale tv.

Rabobank is de eerste nationale partner van MediaMall. Kijkers kunnen op een apart kanaal bankzaken verrichten zoals ze gewend zijn met internetbankieren. Het tv-kanaal is niet bedoeld als vervanging van de internetbank, maar als aanvulling. Bovendien zal Rabobank sportbeelden gaan uitzenden van de paarden-, fiets- en hockeyteams die de bank sponsort. "En het wordt mogelijk vanuit je huiskamer te videobellen met de bank", zegt directeur Strategie Rogier van den Heuvel van MediaMall in een vraaggesprek met Emerce.

"We maken geen standaard broadcast televisie. Maar de beelden die onze kijkers of partners zelf maken, verschijnen wel in de interface van onze EPG. Ze zullen worden geïntegreerd met de normale tv-beelden. Op termijn kunnen kijkers beoordelingen geven aan de beelden", met een cijfer of sterren "en beschrijvende reacties achterlaten." MediaMalls diensten zijn servergebaseerd. Daardoor is het betrekkelijk eenvoudig voor kijkers en vrienden en bekenden kijktips door te sturen.

Van den Heuvel: "Er zullen drie contentlagen zijn: nationaal, lokaal en persoonlijk. In het persoonlijk deel kun je je eigen films uploaden, en desgewenst delen met bekenden. Anderen zien die films niet. In het persoonlijke gedeelte zit ook een kalender en adresboek. Op basis van het adresboek kun je zien of er bekenden online zijn. Zo ja, dan kun je met ze communiceren, via e-mail of VoIP".

MediaMall is ook bezig met de ontwikkeling van een muziekkanaal. In eerste instantie zal dat geen MTV- of TMF-concurrent zijn, maar eerder een "bandjesplatform. Muziekbands kunnen hun clips online zetten. Als ze goed genoeg zijn", wat kan blijken uit de beoordelingen en commentaar "kun je dat nationaal trekken. Bijvoorbeeld ook door ze in aanmerking te laten komen voor een platencontract of te promoten op de radio." Zoals veel andere ideeën is het bandjesplatform nog een idee op papier.

Vooralsnog richten de werknemers van MediaMall zich op het aangaan van samenwerkingsverbanden met het lokale en nationale bedrijfsleven. Van den Heuvel: "Maar ook kerken en sportclubs. Zij kunnen bijvoorbeeld iedere week een eigen tv-journaal over de clubverrichtingen samenstellen.

Begin 2007 gaat MediaMall zijn producten en diensten landelijk uitrollen, zo is de verwachting. Het bedrijf zal zelfstandig de markt bewerken, maar OpTV zal ook als onderdeel van KPN's digitale tv-aanbod Mine op de markt komen.

De KPN-dochter zegt gesprekken te hebben gevoerd met verscheidene exploitanten van sociale netwerken in Nederland.

Deel dit bericht

2 Reacties

Gijsbregt

Op MF! hebben we stevig gediscussieerd over het wel en wee van dit initiatief: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20060815_mediamall_en_rabobank_komen_met_lokale_tv_op_maat/

Peter Lofström

Die luie bank blijft…. Uit de vele reacties bespeur ik weer een typisch Nederlandse houding: het bij voorbaat afkraken van een initiatief. De azijnzeikers zijn weer niet van de lucht.  Maar alle gekheid op een stokkie. Ik voel me zeker aangesproken door het initiatief. Temeer daar ik toch al een beetje op de lokale partner toer zit met mijn regiogerichte Kanaal7.com: zie Kanaal7.com . Samen met 20 vrijwilligers maak ik video content met een lokale identiteit. En ja, alles kan nog veel beter: de website mag interactiever, meer bezoekers per maand, meer nieuwe content per week etc. etc.. En dan kom je al gauw tegen de grens van wat vrijwilligers(zelfs enige freelancers) nog bereidt zijn te doen voor nop. Zonder enige Hilversumse media achtergrond toch een Video On Demand kanaal opzetten is een hele toer. Maar door mijn doorzettingsvermogen, passie voor video,nieuwsgierigheid naar nieuwe toepassingen, eigen initiatief en inzicht/visie heb ik een eerste stap gemaakt. Ik zou heel graag willen dat mijn Video beelden op TV te zien zijn. Want een ding is nog wel duidelijk : mensen kijken liever vanuit de luie bank naar een echt TV scherm dan op een stoeltje achter de PC in de studie/slaap of zolderkamer. Alhoewel dit laatste wel fors aan het toenemen is. TV en Internet gaan uiteindelijk volledig vermengen. Maar die luie bank blijft…. Maar laat ik even zelf "azijnzeiken" : 1. Heb ik nu tot nu toe geld verdiend aan Kanaal7.com? Nee. Waarom: te veel bezig met content productie. Geen verkopers "in dienst". Geen tijd geinvesteerd in netwerken en zoeken van deurenopeners, investeerders, MKB etc.  2. Waarom zouden partijen wel geld in een webTV kanaal willen investeren en waarom specifiek in Kanaal7.com? 1. Kanaal7.com is nog uniek in de Haagse regio. 2. Brede lokale onderwerpen 3. Ervaring opgedaan in kleinschalige producties. 4. Een netwerk in lokale media opgebouwd. 5. Regiogerichte video content. 6. Er is een kijkerspotentieel aanwezig. 3. Mediamall biedt met OPTV een lokaal, nationaal en personal semi-open content platform. Iets wat KPN heeft geprobeerd met I-mode volgens het Japanse model. De vraag is of het nu wel gaat lukken wat bij I-mode niet is gelukt: prive personen/kleine media startups hun eigen content en diensten laten aanbieden op je platform. Het is eigenlijk van 2 business modellen eten: enerzijds met de grote media productie huizen als Endemol, Eyeworks in zee om een zekere hoeveelheid kijkers/inkomsten te garanderen. Maar: deze partijen hebben een zekere mediamacht en zijn ook afhankelijk van hoe goed een zender het doet reclametechnisch. Daarom eveneens geld zoeken in de long tail: van kleine startups tot de individu. Gaat dit laatste wel werken? Ja indien we de Long Tail filosofie (Chris Anderson) mogen geloven. You Tube, Google Vidoe laten zien dat ook bagger video’s een leven hebben. Ok het zullen geen grote publiekstrekkers worden en ja alleen de familie zal in de baby van hun kleindochter geinteresseerd zijn of de zoon op het voetbalveld. Maar vele kleintjes maken een grote hoeveelheid en dus weer interessant voor reclame inkomsten. Kortom je ontwikkelt een nieuwe markt een nieuwe inkomstenbron.  4. Lokale partners van MediaMall zitten op termijn wel in een nadelige positie: MediaMall zal door een stemmen systeem zodadelijk de machtiger partij blijken te zijn en een keuze gaan maken uit al die lokale partijen. Uit alle “videobagger” zal toch enige kwaliteit en continuiteit moeten komen om kijkerspotentieel op te bouwen en vast te houden. Een lokale partner zal hier rekening mee moeten houden. 5. En dan: de auteursrechten. Hierover wordt geenzins gesproken. Ook niet door MediaMall. Dit mag echt nog wat duidelijker worden. Mensen zetten al te gemakkelijk bekende auteursrechtelijke muziek onder de filmpjes.  Dus ja, ook ik heb zeker vragen. Maar if you never try you will never know ! Tot slot: om een groot deel van de Long Tail omzet binnen te harken zie ik veel meer in webTV kanalen gericht op persoonlijke interesses. Kortom niche kanalen ergo nichemarketing. Het idee is eenvoudig: door middel van webTV kanalen doelgroep cq. niche TV maken ofwel personal interest TV. Denk hierbij aan interesse gebieden als boten, eten, vrije tijd, allerlei sporten, extreme partiesTV, danceTV, undergroundTV, businessTV, eduTV, historyTV, gardenTV, carsTV, localsoapieTV, 50plusTV etc. etc. Met de komst van breedband internet is TV maken relatief veel goedkopoer geworden en zijn er daarom nieuwe mogelijkheden voor startups.  Nodig: ijzersterke redactie, video productie team(s), web studio, verkopers.  Ik zoek gelijkgestemde durfkapitalisten/ media ondernemers met specifieke interesse in new media development & business. Window of Opportunity is small. Vriendelijke groet, Peter LofströmIstreams.nlInteractive Streaming Media London Office: +44 20 8144 2295Manhattan Office: +1 646 736 1340 SKYPE: peter.lofstrom

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond