Deel dit artikel
-

Rabobanks Bizner werkt aan integratie iDeal

De online MKB-internetbank van Rabobank, die zelfstandig onder de naam Bizner opereert, integreert internetkassa iDeal in zijn internetfiliaal. De laagdrempelige bank, ontsproten uit de internationale ervaringen van Rabobank, zegt goed op koers te zijn om voor het einde van dit jaar zijn doel van 6.000 rekeninghouders te realiseren.

In de eerste anderhalve maand van zijn bestaan wist internetbank Bizner 1.700 klanten aan zich te binden. Hoewel Bizner zich richt op beginnende en kleine bedrijven is dit niet het enige soort klanten dat zich aanmeldde bij de bank-zonder-kantoren. Directeur Frank Klemann: "Het valt op dat het klantenbestand een doorsnee afspiegeling is van het MKB, zowel jonge als gevestigde bedrijven die afkomstig zijn uit alle branches van het MKB."

Op basis van vroege reacties van gebruikers breidt Bizner het aantal functies van de site uit. De integratie van internetkassa iDeal en een verhuisservice voor overstappende bankklanten. Anders dan in de telecomindustrie is het verhuizen van bankrekeningnummers niet mogelijk. Een dergelijke operatie zou de banksector, volgens berekeningen uit 2003, tegen een half miljard euro kunnen gaan kosten.

Eind mei 2006 gaf het bestuur van de Rabobank groen licht voor de uitvoering van Bizner. Klemann: "Het plan broeide al wat langer, maar we merkten duidelijk dat er een nieuwe doelgroep was die onbediend bleef. Nadat we akkoord hadden gekregen, is Bizner in 8 maanden opgebouwd. Die doelgroep is er een die zijn financiële zaken online wil regelen, los van kantoortijden en afspraken met bankadviseurs. Ze willen zelf aan de knoppen zitten."

Bedrijven kunnen bij Bizner zonder vergaderingen bij en door de bank kredieten opnemen, bankgaranties krijgen en "zeer aantrekkelijk op dit moment" termijndeposito's opnemen. Volgens de directeur is de zogeheten Saldo Equalizer een innovatie onder internetbanken. Klanten kunnen daarmee automatisch geld overboeken van en naar een spaarrekening zodra een bepaalde financiële bodem of financieel plafond is bereikt op de lopende rekening. Klemaan omschrijft Bizner niet als een budgetbank, "maar omdat we een kleine organisatie zijn, kunnen we scherpe tarieven bieden."

Eind 2007 hoopt Bizner 6.000 klanten aan zich te hebben gebonden. De directeur van de internetbank hoopt dat groeitempo in 2008 te kunnen handhaven of versnellen. Promotiecampagnes lopen vooral in de traditionele media en via reclamebanners. De bank gebruikt geen tekstadvertenties in Googles advertentienetwerk, ondanks het feit dat er op trefwoordcombinaties als 'MKB', 'bank' en 'financieel' amper tot niet geadverteerd wordt en dat de advertentiekosten relatief laag zijn.

Bizner opereert in Eindhoven vanuit een gehuurde kantoorverdieping, niet bij een Rabobank-filiaal. Ook de technologie achter Bizner is geen Rabobank-technologie, maar die van het Belgische bedrijf Callatay & Wouters. Klemann: "Die technologie gebruiken we ook voor internetbank Rabobank.be. Die richt zich overigens enkel op consumenten." Na België opende Rabobank ook online consumentenbanken in Ierland en Nieuw-Zeeland. Klemann stond afgelopen jaren aan het hoofd van Rabobank.be.

Het Nederlandse MKB omvat naar schatting zo'n 700.000 ondernemingen. De koppeling met iDeal zou in theorie zo'n 10.000 webwinkels kunnen faciliteren, een grove inschatting van het aantal Nederlandse winkels met digitale puien.

Bron foto: rpongsaj, overgenomen volgens Creative Commons-licentie 

Deel dit bericht

7 Reacties

Rita van Bommel

Ik behoor tot een van de eerste gebruikers van Bizner en ik ben uitermate tevreden over de mogelijkheden en vooral de klantvriendelijkheid. Een bank die met de ondernemer meedenkt.Aanrader!

Jeroen

Helaas is de iDeal functionaliteit op dit moment (1,5 jaar na publicatie van dit nieuwsbericht) echter nog steeds niet gerealiseerd.

J J Roelofs

ik heb nu 6 maanden een bizner rekening en ik heb er spijt van.iDeal alsmede betalingen naar het buitenland zijn niet mogelijk, 2 functies die voor de meeste bedrijven toch echt wel nodig zijn tegenwoordig.

Ontevreden Bizner klant

We wachten nu al ruim anderhalfjaar op iDeal… belachelijk!

Mehmet

Mijn advies: Nooit (meer) zaken doen met Bizner: als zij fouten maken geven zij jou de schuld en denken dit financieel te kunnen verhalen op jou. Ze zijn onbereikbaar, reageren niet inhoudelijk op brieven en faxen en e-mail want ze sturen gewoon een van de voorbeeldbrieven uit hun bestand. En eenmaal geblokkeerd, ben je alles kwijt. Jaaroverzichten heb ik nog nooit gehad (2007, 2008). Ze spelen verstoppertje als fout gaat!

riel

Ik wist wat ik wel en niet kom met Bizner voordat ik eraan begon. De service is bliksemsnel … Mogelijkheden bij bizner groeien alleen nog maar!  Bovenstaande ervaring is vervelend en het lijkt exemplarisch, diverse mede zzp'rs zijn ook uitermate tevreden over de snelheid en eenvoud van bizner. Als laatste : ik vind iDeal maar omslachtig 🙂 wacht er al anderhalf jaar niet op…

Rob

Toch raar dat een internetbank voor ondernemers geen internetbetalingen aanneemt voor een internet onderneming. Nu 3 jaar later nog altijd binnenkort te verwachten.. jeej, bliksemsnelle service =]

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond