Deel dit artikel
-

Radioplatform Radionomy verdwijnt door rechten

De toekomst van zeker 7000 online radiozenders is onzeker nu het Belgische platform Radionomy per 31 december stopt. Directe aanleiding is de verplichting om muziekrechten te betalen.

Radionomy is een online platform voor webradiostations, in september 2007 opgericht door vier Belgische ondernemers. De Franse mediagroup Vivendi was geruime tijd eigenaar van Radionomy.

Het platform was zeer aantrekkelijk voor Nederlandse radiomakers, die zelfs geen regeling met auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra hoefden te treffen. Tot 31 december geldt een collectieve regeling die de Belgen afgelopen zomer met Buma zijn overeengekomen.

Dirk Guldemont, vp marketing en communicatie, meldde toen al dat het voor de periode daarna lastig zou gaan worden wegens eenzijdige prijsverhogingen ‘die totaal niet in verhouding staan tot de economische realiteit van het online radiomodel’.

Om die reden trok Radionomy zich eerder dit jaar al terug uit de VS, nadat het al eerder (auteursrecht)schermutselingen met Sony had overleefd.

Per 1 januari kunnen de radiostations kosteloos migreren naar Shoutcast, dat net als Radionomy behoort tot het bedrijf AudioValley. Achter de schermen is er nauwelijks verschil: het radiomanagementsysteem is identiek. Maar de muziekrechten moeten de stations voortaan zelf regelen.

Wel belooft Shoutcast reclame-inkomsten via Targetspot, maar de grote vraag is of die kunnen volstaan om de auteursrechten te dekken.

De kans is groot dat veel stations eiereren voor hun geld kiezen en gaan stoppen.

Er zijn momenteel ruim 7000 radiostations die gebruikmaken van Radionomy. Zij zijn maandelijks goed voor 284 miljoen luistersessies van gemiddeld 26 minuten, of 123,5 miljoen luisteruren.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond