Deel dit artikel
-

Reclameopbrengsten Microsoft vallen tegen

De opbrengsten uit reclame rondom zoekmachines steeg bij Microsoft met 14 procent. Toch valt dat resultaat tegen, vanwege strubbelingen bij zoekpartner Yahoo. De partijen besluiten tot uitstel van de internationale uitrol van hun gezamenlijke zoek- en reclamedienst.

Microsoft boekte over het eerste kwartaal van 2011 een omzet van 650 miljoen dollar met reclame uit tekst- en display-advertenties. Dat is 80 miljoen dollar meer dan vorig jaar. De ontwikkeling is in lijn met de rest van de markt. Van de gehoopte snellere groei is vooralsnog geen sprake.

Het operationele resultaat daalde tot 726 miljoen dollar negatief, het slechtste in jaren. Hoewel de omzet stijgt, kleuren de winstcijfers van dit onderdeel steeds roder.

Dat blijkt uit de financiële resultaten die het softwarebedrijf gisterenavond tien uur Nederlandse tijd presenteerde.

Microsoft probeert met zoekmachine Bing en aanpalende reclamediensten een deel van de zoekmarkt van Google in te pikken. Google zag de omzet uit deze activiteiten afgelopen kwartaal met 27 procent stijgen tot 8,3 miljard dollar. Microsoft eigen inspanningen en die middels de samenwerking met Yahoo werpen nog geen vruchten af.

De resultaten uit de online reclameactiviteiten vallen vooral tegen omdat de technische integratie van Microsofts zoek- en reclamediensten in het Yahoo portaal langzamer gaan dan verwacht. Daardoor moest Yahoo vorige week, en Microsoft nu, melden dat de omzet per zoekopdracht omlaag gaat.

Microsoft en Yahoo besluiten om de uitrol van hun gezamenlijke diensten voorlopig uit te stellen. De partijen richten zich eerst op het verfijnen van de techniek in Amerika en Canada. Op een later, onbepaald, moment volgt het buitenland pas.

Het marktaandeel van Bing in Amerika steeg afgelopen kwartaal tot 13,9 procent. Microsoft verwacht dat de reclameomzet ‘ongeveer in lijn met de marktontwikkelingen’ zal stijgen.

De zoek- en reclameactiviteiten zijn goed voor 3,9 procent van de omzet die het Microsoft-concern in het eerste kwartaal boekte.

Met name de Entertainment-tak groeide hard, met 60 procent tot 1,9 miljard dollar, of 12 procent van de totale omzet.

Microsoft realiseert nog steeds het merendeel van zijn inkomsten met de verkoop van besturingssysteem Windows en zakelijke producten als Office, Sharepoint, Exchange en Lync.

De nettowinst over het kwartaal steeg van 4 miljard vorig jaar naar 5,2 miljard in de eerste drie maanden van 2011.

In de toelichting op de kwartaalcijfers zegt de Microsoft-top niets over zijn mobiele activiteiten en plannen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond