Deel dit artikel
-

Redactioneel: Zelfbegrenzing

Hoewel de blogosfeer juist alle vrijheid suggereert, is er een hang naar geborgenheid in de eigen groep.

Twee dagen onafgebroken live bloggen vanuit een conferentiezaaltje in Parijs zou een gevoel van grenzeloze vrijheid moeten opleveren. Toch overheerst na de conferentie Les Blogs een licht beklemmend gevoel. Zet bijna vierhonderd webloggers uit dertig landen bijeen en je ziet dat de wereld helemaal open ligt. Maar juist nu zo’n beetje alle muren zijn geslecht, lijkt de wereld van individuen alsmaar kleiner te worden. Dat begint al met de professionele webloggers zelf: de blogosfeer is toch bovenal een incrowd, een kleine groep voorlopers die vooral met zichzelf bezig is.Nu het vinden van gelijkgestemden zoveel makkelijker is geworden, trekt iedereen zich terug in zijn eigen sociale netwerk: Hyves, OpenBC, noem maar op. Zelfs kinderen doen het al in Habbo en Eckky. Daarbuiten bestaat soms weinig meer. Het is een modernere versie van de verzuiling. Alleen is het nu niet de kerk waartoe iemand behoort, maar de persoonlijke interesses die het sociale leven van mensen afbakenen. Die drang naar geborgenheid is ook adverteerders niet ontgaan. Zomaar een reclameboodschap van de daken schreeuwen is geldverspilling. Consumenten willen namelijk geen producten door hun strot geduwd krijgen, ze willen ‘voelen’. Meer dan bereik wordt betrokkenheid, ‘engagement’, de maatstaf voor adverteerders. En het blijft niet bij mooie wooorden. Verschillende Amerikaanse reclamebrancheverenigingen hebben de afgelopen zomer het platfom MI4 opgezet dat methoden onderzoekt om engagement meetbaar te maken (zie ook de feature vanaf pagina 44). Engagement verklaart ook het groeiende succes van ingame-advertising.Wat is een mooiere plek om consumenten te verleiden dan een omgeving waarin ze letterlijk helemaal opgaan? Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat het lichaam in reactie geen verschil maakt tussen een game- en een drugsverslaving (meer over ingame-advertising op pagina 51 e.v.). De naar schatting vijftig miljoen jongemannen tussen de 18 en 34 jaar die dagelijks achter de pc of console kruipen om een game te spelen, zijn zo eindelijk bereikbaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond