Deel dit artikel
-

Regels van-voor prijzen straks duidelijker

Medio 2022 worden er nieuwe regels voor prijsaanbiedingen van kracht. De ‘van’ prijs – ook wel referentieprijs waartegen de ‘voor’ prijs wordt afgezet – moet de laagste prijs zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Dit is bedoeld om te voorkomen dat bedrijven voor de prijsaanbieding heel kort een hoge prijs in de markt zetten en daarmee het prijsvoordeel voor consumenten te gunstig voorspiegelen.

Consumenten zijn gevoelig voor aanbiedingen. Verkopers spelen daarop in door iets als ‘speciale aanbieding’ te presenteren met een ‘van’ prijs en een ‘voor’ prijs. Voor de consument is het lastig te controleren of het gepresenteerde voordeel wel echt is. Met name online kunnen bedrijven hun prijzen voortdurend aanpassen.

De wet regelt dat verkopers consumenten niet op het verkeerde been mogen zetten met nepaanbiedingen. Het product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de aanbieding. In de loop van komend jaar worden er nieuwe Europese regels van kracht die consumenten nog beter beschermen tegen nepaanbiedingen.

De nieuwe regels, die voortvloeien uit Europese regels, worden omgezet in de Prijzenwet. Met de inwerkingtreding in mei 2022 gaat de ACM hierop toezicht houden.

De nieuwe norm is veel duidelijker voor bedrijven en consumenten, waardoor toezichthouder ACM effectiever kan handhaven. Een aanbieding krijgt daarmee meer waarde, omdat het gepresenteerde prijsvoordeel straks veel beter het werkelijke prijsvoordeel voor de consument weergeeft.

Webshops moeten ook aan andere regels voldoen als zij producten online aanbieden aan consumenten. De ACM heeft de belangrijkste regels voor ondernemers op een rij gezet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond