Deel dit artikel
-

Reisbranche spaart elkaar bij bieden AdWords

De online reisbureaus in Nederland hebben een gentlemen’s agreement dat men niet bij Google op elkaars namen gaat bieden. Dat vertelde Hedwig Wassing van @Leisure gisteren op Emerce Conversion in Amsterdam.

Jarenlang gold bij Google een handelsnaambescherming binnen Google AdWords. Dat wil zeggen dat bedrijven niet konden bieden op namen van concurrenten. Wanneer iemand zocht op een merknaam kreeg hij dan ook alleen maar advertenties van dat bedrijf te zien.

Google wilde het beleid echter laten aansluiten bij het standpunt van het Europese Gerechtshof, dat  voorschrijft dat adverteerders in hun zoekmachinecampagnes ook beschermde begrippen als kernwoord mogen gebruiken. In andere landen was dit al veel langer het geval.

Sinds 2010 is het in Nederland toegestaan om beschermde merknamen als zoekwoord in de AdWords-campagnes mee te namen. De enige beperking is dat men die naam niet in de tekst kan gebruiken. Vergelijkende reclame is dus niet toegestaan.

Wassing nam het initiatief om tot onderlinge ‘afspraken’ te komen, zij het dat deze afspraken nooit formeel zijn vastgelegd, zo vertelde hij gisteren. “Sinds ik opperde dat we maar beter niet in elkaars vaarwater kunnen zitten, is het ook niet meer gebeurd, in elk geval voor onze branche.”

Belangrijkste overweging voor de diverse partijen was dat anders de prijzen zouden worden opgedreven.

Deel dit bericht

10 Reacties

Hedwig Wassing

Voor alle duidelijkheid: afspraken zijn nooit gemaakt. Blijkbaar zien alle betrokken partijen de onzin in van het beiden op elkaars merknamen. Ik heb ze daar wel op attent gemaakt.

Jan Libbenga

Ik heb ‘afspraken’ nu even tussen aanhalingstekens gezet.

John Doe

“Afspraken”? Met de toevallig aanwezige touroperators bij een voordracht van Dhr. Wassing op een Emerce bijeenkomst? De titel van dit artikel is wel heel erg suggestief. Het impliceert meer dan slechts ‘attent maken op’ en generaliseert enorm. Dat er niet op elkaars adwords wordt geboden is gewoon onzin. Wellicht niet op bedrijfsnamen van een ander, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Dit is een artikel verzinnen bij een zinnetje in een voordracht, vergezocht.

Jan Libbenga

Wat een onzin, toen deze zaak speelde in 2010 werd al vermoed dat dit soort ‘stilzwijgende afspraken’ zouden worden gemaakt. Gisteren hoorden we voor het eerst (in meer dan een zin) een concreet voorbeeld. Dat lijkt ons nieuwswaardig genoeg.

Adri Noniem

Ik weet niet precies in welke tak van de zeer brede reisbranche dit zou gelden, maar bij de hotelboekingssites gaat dit zeker niet op. Wij moeten constant erg hoog bieden om alleen met onze eigen bedrijfsnaam op exact bovenaan te komen. Al zal dit ook te maken hebben met de gigantische budgetten die onze internationale collega’s op adwords uitgeven.

Paul Haarman

Ik vind dit echt wel nieuws hoor en het verbaast me ook. Waarom zo aardig naar je concurrenten toe? Adverteren op concurrenten heeft zeker zin en het is juist daar dat je potentiële klanten op jouw aanbod kan wijzen. Daarbij komt dat iemand die de naam van een rechtstreekse concurrent intikt zeer gerichte traffic vertegenwoordigt.

Joris

Adverteren op merknamen van concurrenten is lucratief. Als de concurrent echter ook op jouw merknaam gaat adverteren en je die extra kosten meetelt, wordt het een stuk minder lucratief. De enige die daar echt beter van wordt is Google. Het enige nadeel voor de kleinere spelers is dat zij deze strijd niet kunnen betalen tov de grote “onbeperkte” budgetten van de grote spelers.

Sylvia Maas

Lachende derde is altijd Google.

Ik denk dat het belangrijk is om van je eigen krachten uit te gaan. Icm het displaynetwerk kom je al een heel eind. Goede gentlemen’s agreement dus.

Tim de Vrind

Lijkt me een typisch staaltje van testen. Voor kleinere, nieuwere partijen valt er veel te winnen door op namen van grotere concurrenten te bieden, andersom is/lijkt het minder relevant.

Op andermans naam bieden is geen doel op zich of pesten… Ontdek wat voor jouw business de toegevoegde waarde kan zijn. Uiteindelijk wil je ROI of je afzetvolume verhogen.

John Doe

@Jan Libbenga: ik ben erg benieuwd naar de reisorganisaties waarop u doelt en de adwords waarop u doelt, want geen van onze klanten (touroperators) doet aan dergelijke afspraken. Ik zit kort op de online marketeers die Analytics en Adwords inrichten. Dhr. Wassing die u citeert in het artikel zegt het notabene zelf in de reacties: “afspraken zijn nooit gemaakt”. Hij heeft er slechts op geattendeerd dat het niet handig is omdat je zo de prijs opdrijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond