Deel dit artikel
-

Reuters niet bang voor concurrentie MarketXS

Reuters Nederland is niet bang voor de toenemende concurrentie van MarketXS. Recentelijk binnengehaalde opdrachten en nieuwe klanten zijn daar het bewijs van. Dat zegt Jan-René Dolfing, directeur van Reuters Nederland.

MarketXS maakte onlangs bekend dat het zich binnen relatief korte tijd heeft weten op te werken tot de nummer drie op de markt voor distributeurs van financiële informatie. Daarnaast wil MarketXS ook gaan voor buitenlandse expansie, waarmee het ook over de grenzen Reuters weer zal tegenkomen.


Jan-René Dolfing, directeur van Reuters Nederland, laat weten dat zijn bedrijf niet bang is voor toenemende concurrentie van MarketXS. Recentelijk binnengehaalde opdrachten en nieuwe klanten zijn daar het bewijs van, zo zegt hij.

Volgens Dolfing heeft een 'lokale partij’ zoals MarketXS vooral handig weten in te spelen op het slagveld op de financiële markten. “MarketXS opereert aan de onderkant van de markt, wij bieden voornamelijk producten aan aan de professionele markt”, aldus Dolfing. “MarketXS is op een handige manier in een bepaald gat gesprongen.” Daar komt bij dat MarketXS met name een leverancier is van infrastructuur en niet van eigen content”, aldus Dolfing.

“Wij doen veel meer dan het genereren van informatie via een bepaald platform. Ons doel is namelijk het leveren van informatie en alles wat daar omheen hangt. Wij maken eigen nieuws en maken daarbij gebruik van een netwerk van 2400 journalisten, cameramannen en fotografen. MarketXS levert weliswaar ook informatie, maar dat is geen eigen informatie. Zij hebben die unieke productmix ook niet” zegt Dolfing.

Volgens Dolfing gaat het goed met de Nederlandse tak van Reuters. “Wij hebben nieuwe producten gelanceerd en spelen daarbij in op differentiatie in de markt. Daar horen ook ‘low cost’ producten bij. Wij hebben misschien een tijdje de reputatie gehad dat we alleen maar dure producten zouden aanbieden. Maar dat is een achterhaald beeld. Ook wij bieden producten tegen een concurrerende prijs aan. Bloomberg hangt de zogeheten 'one size fits all-strategie' aan. Wij kunnen een bijna op maat gemaakte dienst leveren. Als je een gestripte versie wil van ons aanbod, dan kan dat. Dat krijgt Bloomberg bijvoorbeeld niet voor elkaar”, zegt Dolfing.

Een van de relatief nieuwe diensten van Reuters is de instant messaging-tool. Tot nu maken wereldwijd 50.000 klanten gebruik van die dienst. Volgens Dolfing doet Reuters IM het bovengemiddeld goed in Nederland. Maar hoeveel zakelijke gebruikers er op die dienst in Nederland zitten, wil hij uit concurrentie-overwegingen niet vertellen.

Maar dat er nauwelijks sprake van groei zou zijn, noemt hij flauwekul. Binnenkort komt er een nieuwe versie uit van de Reuters Instant Messenger. Later zal de chat-tool ook gekoppeld worden aan MSN, Lotus Notes en aan de instant messenger van AOL IM. Ook daar verwacht Dolfing veel van.

Verder wil Dolfing kwijt dat Reuters Nederland van plan is om te gaan samenwerken met een partner waar het de financiële berichtgeving betreft. “Daarbij gaat het uitsluitend om aanvullend nieuwe over middelgrote- en kleine ondernemingen op Euronext. Niet om zogeheten hoofdfondsen. Die doen we zelf”, zegt Dolfing.

Bij Reuters Nederland werken ongeveer 100 mensen. Het van oorsprong Britse informatie-concern maakte dinsdag een winst voor belastingen bekend van 190 miljoen Britse pond over 2003. In 2002 maakte Reuters nog een record-verlies. Reuters lag de laatste tijd wereldwijd onder vuur omdat het concern niet snel genoeg ingespeeld zou hebben op markt-ontwikkelingen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marc Visser

Als MarketXS geven we graag een korte reactie op bovenstaand artikel. Van de uitspraak “MarketXS opereert aan de onderkant van de markt" moeten we vaststellen dat dit een onjuiste karakterisering is. MarketXS heeft vele grote klanten, waaronder ABN AMRO, Rabobank, ING, Kempen & Co., F. Van Lanschot Bankiers, Staalbankiers, Van der Hoop Effektenbank, Schretlen, Stroeve, etc. Bij veel van deze partijen zijn bovendien bestaande Reuters systemen vervangen. Wij denken niet dat deze partijen het prettig vinden, noch het als feitelijk correct beschouwen om als "onderkant van de markt" betiteld te worden.  De overname van Moneyline Telerate Benelux heeft ons klantenbestand verder uitgebreid tot ca. 300 partijen, waaronder veel dealing rooms. De grote voordelen van de MarketXS technologie zijn juist in de "bovenkant" van de markt te behalen, o.a. doordat klanten geen onsite infrastructuur hoeven aan te leggen zoals het geval is met de traditionele leveranciers. Vanwege de enorme efficiency van de technologie is deze echter ook bijzonder goed t.b.v. de retailmarkt in te zetten, zoals bijvoorbeeld voor de grote beleggersportals (o.a. ABN AMRO Online Investor, Het Financieele Dagblad, IEX). Qua functionaliteit zijn de MarketXS produkten inmiddels ook breed geaccepteerd binnen het professionele segment van de financiele sector. Zo bevat de nieuwe release van MarketXSPro, het terminalprodukt van MarketXS, uitgebreide functionaliteit op het gebied van fixed income en ook instant messaging. Met de toevoeging van de specialistische Moneyline Telerate data zijn daarbij alle 'asset classes' (van equities tot broker data) volledig afgedekt.  In z'n algemeenheid kan gesteld worden dat MarketXS de zaken volledig anders aanpakt dan de bestaande aanbieders. Waar deze aanbieders hun data alleen via de eigen infrastructuur leveren, biedt MarketXS klanten een volledig outsourced infrastructuur met een 'menukaart' waarop de klant precies kan aangeven welke content benodigd is. Hiermee wordt de "lock-in" door de traditionele aanbieders voorkomen (klanten kunnen makkelijk switchen tussen dataleveranciers), betaalt een bank alleen voor de content die nodig is en hoeft de bank bovendien alleen te verbinden naar de externe MarketXS tickerplant zonder lokale servers te installeren. Dit model verschaft banken de flexibiliteit en reductie in Total Cost of Ownership waar men sinds lange tijd op wacht. . Overigens is pas onder druk van concurrentie van nieuwkomers zoals MarketXS de prijsstelling van bestaande aanbieders scherper geworden en is men begonnen met het aanbieden van 'low cost' produkten. Wij denken dat klanten van MarketXS vooral de pro-actieve opstelling waarderen, ten aanzien van prijsstelling, introductie van nieuwe produkten en service. Het MarketXS team

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond