Deel dit artikel
-

Reviews & Ratings

CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT

Aspect

Dit bedrijf transformeerde onlangs van leverancier van call centers tot CRM-softwareontwikkelaar. Via het online Customer Relationship Portal kunnen binnenkomende vragen per spraak, Internet, e-mail en fax afgehandeld worden. Deze werkwijze staat overzichtelijk beschreven in tekst en een getekend schema op de website. Geregistreerde klanten hebben toegang tot Aspect E-services, een elektronische bibliotheek waaruit onder meer software kan worden gedownload. Die site oogt verder wat saai, maar kent wel veel mogelijkheden. Mensen die een baan zoeken, kunnen gedetailleerd te werk gaan via zoekmachine en directory.

Baan

Deze leider op de Nederlandse CRM-markt hinkte op twee gedachten: zullen we de nationale site Engels- of Nederlandstalig maken? Het halfslachtige resultaat lijkt in elkaar te zijn geknipt en geplakt uit reeds bestaande Engelse teksten en gezwollen Nederlands proza. Jammer, want de site steekt verder goed in elkaar. Met een 'Baan paspoort' krijgen bezoekers toegang tot white papers en technische rapporten en ontvangen zij e-mail en nieuws. Bovendien zal de informatie dan worden afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker. Allemaal erg CRM-erig.

Balder Dialog

De Nederlandse site van deze Scandinavische software- en databaseontwikkelingsorganisatie is wat goedkoop, maar heeft aandoenlijke plaatjes. De eeuwige Don Peppers wordt weer eens aangehaald met een niet-werkende download-link en de diapresentatie over één-op-één marketing functioneert evenmin. De productbeschrijvingen lijken haastig te zijn samengesteld en bevatten enige taalfouten. Absolute minpunten zijn echter de kapotte links onder de 'support'- en white paper-buttons, wat wel heel slecht overeenkomt met de doelstellingen van CRM.

Cap Gemini

Een Nederlandse leverancier van maatwerkoplossingen die iets aardigs maakt van de nieuwsvoorziening. Hoewel de persberichten soms wat oud zijn, lezen ze prettig omdat ze als nieuws worden gebracht. De zoekmachine bevat een categorie 'CRM' en geeft enig uitsluitsel over de activiteiten op dit gebied. De navigatiebalk aan de rechterkant oogt in eerste instantie een beetje rommelig en sommige onderdelen laden wat traag, maar in het algemeen is er veel aandacht aan de site besteed. Zeer veel aandacht voor werkzoekenden. Leuk zijn de columns van Cap-medewerkers en – voor geïnteresseerden – de bridgerubriek van voormalig wereldkampioen Enri Leufkens, thans een Capper.

Pivotal

De naam van deze firma ('als spil dienend') klinkt als een geneesmiddel en de site is dan ook als zodanig vormgegeven. Een aantrekkelijke bebrilde dame leidt de bezoeker naar virtuele uitleg over wat 'eBusiness Relationship Management (eBRM)' betekent. Hierbij kan de bezoeker kiezen uit verschillende invalshoeken, waarbij typen als klant, salesmanager of zakenpartner in video uitleg geven. De site is op deze manier ook te personaliseren en vraagt soms om meer persoonlijke gegevens, maar er is een fatsoenlijk privacy statement. One to one-goeroe Martha Rogers houdt een inleiding en komt ook voor in de webcasts, die na inschrijving kunnen worden bekeken. Hier is werk van gemaakt.

RLC Loyalty & Prospect

Een wat rommelige site die onder Navigator veel slechter functioneert dan met Explorer. Centraal staat het CRM-systeem OneDirect van het Amsterdamse bedrijf RLC Loyalty & Prospect Management. De website is slordig ingericht en bevat een circus aan stijlen, lettertypes, kleuren, managementtaal en bewegende objectjes. Zulk hobbyisme is schattig, maar staat weinig zakelijk.

Rubicon

Genoemd naar de rivier waar Julius Caesar zijn beroemde woorden 'alea iacta est' heeft geroepen, besteedt dit bedrijf veel aandacht aan de eigen geschiedenis. Vermelding van het verhaal over de Romeinse veldheer, door de auteur consequent als 'Ceasar' aangeduid, een plezierreisje naar de Rubicon en een foto van deze rivier komt wat megalomaan over, maar is wel amusant. De rest van de site is kaal, knullig en navigeert vermoeiend. Vreemd genoeg geen link naar Rubicons E-mail Contact Center, dat een apart webadres heeft (www.email-contact-center.com) en e-mailcorrespondentie binnen ondernemingen moet stroomlijnen.

Scope Marketing Technology

Deze site is waarschijnlijk in elkaar gezet door een duikfanaat: naast afbeeldingen van haaien en koraalvissen is de hoofdkleur diepzeeblauw. De navigatie is dan ook tamelijk geslaagd, hoewel soms wat priegelig. Het klantengedeelte is alleen toegankelijk met een toegangscode, maar er staat nergens vermeld hoe deze is te verkrijgen. Helaas zijn alle aangekondigde evenementen hopeloos gedateerd. De oproep voor een banenmarkt op zaterdag 12 juni 1999 is bijvoorbeeld vrij zinloos.

SNT E-center

Iedere website zou voor elke Internetgebruiker zichtbaar moeten zijn. SNT E-center denkt daar anders over. Ten eerste dient de gebruiker Flash geïnstalleerd te hebben, vervolgens moet hij kiezen tussen fullscreen en window en tussen Nederlands of Engels. Dan verschijnt er een webpagina met het logo en allerlei dynamische teksten en ten slotte een reclamefilmpje. Maar het moet gezegd: als de klant eenmaal binnen is, staat er een dijk van een flash-site met een komisch boogschietertje. SNT E-center blijkt een systeem te zijn waarmee bedrijven e-mail kunnen beantwoorden. De eigen contactpagina is dan ook dik in orde.

GEMEENTEN

Amsterdam

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) website van de gemeente Amsterdam ziet er prettig en professioneel uit. De navigatie wordt door een eenvoudig maar doeltreffend design ondersteund. De uitstekend gestructureerd aangeboden informatie berust voor een gedeelte op de al langer bestaande gemeentelijke informatiedienst PIGA, aangevuld met veel stedelijk nieuws en relevante links. Voor de verontruste burger is het niet alleen mogelijk iets in het gastenboek te zetten, maar ook direct per e-mail contact op te nemen met burgemeester of wethouders. Prima site.

Den Haag

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) site van de gemeente Den Haag werkt met frames en zit structureel en inhoudelijk uitstekend in elkaar. De site wordt onder andere gevoed uit het oudere hoofdstedelijk informatiesysteem AAGJE, dat helaas niet browsable is. Slechts twee gemissen: toeristische informatie en een links-sectie.

Ede

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) site van de gemeente Ede begint met een sympathiek aandoende maar niet scrollable voorpagina met een globale introductie van de gemeente, gevolgd door een ouderwets voorwoordje van mijnheer de burgemeester. Technisch gezien zijn er wat kleinigheden aan te merken op de met frames werkende site. Zo openen zich soms onverwacht pagina's in nieuwe vensters buiten de frames. Ook lijkt sommige informatie dubbel aanwezig te zijn en is het niet altijd duidelijk wanneer de bezoeker gemeentelijke informatie treft en wanneer externe links. De agenda en gemeentelijke berichten worden uitstekend geactualiseerd.

Eindhoven

De gedeeltelijk viertalige (Nederlands/Engels/Frans/Duits) website van de gemeente Eindhoven werkt met frames en is uitstekend gestructureerd. Het taalgebruik is helder, de layout ondersteunend en de nieuwsberichten worden goed geactualiseerd. Een fijne site waar bijzonder weinig op aan te merken valt.

Groningen

De simpel opgemaakte site van de gemeente Groningen werkt ouderwets met frames, wat de navigatie van de site ten goede komt. De gemeentelijke informatie wordt in eenvoudige, begrijpelijke taal gebracht en goed geactualiseerd. Als mogelijkheid tot inspraak voor de burger worden onder andere de e-mailadressen prijsgegeven van de diverse bestuurders. De nieuws- en agenda-afdelingen kunnen iets verder naar boven worden gehaald. De site is weliswaar niet zo uitputtend als sites van sommige andere gemeentes, maar de aanwezige informatie is ruim voldoende en wordt helder gebracht.

Maastricht

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) site van de gemeente Maastricht is in een prachtige, maar gewaagde layout opgemaakt. De aangeboden informatie is echter vrij fragmentarisch en wordt af en toe rommelig aangeboden. Omdat alle informatie moeizaam uit een Engelstalige database wordt gepeuterd, is de site (te) traag. Ook ontvingen we nogal wat foutmeldingen. Ergernis wekkend is de beveiligde sectie 'alleen voor raadsleden', die beter buiten de algemene gemeentelijke website kan worden gehouden.

Middelburg

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) site van de gemeente Middelburg werkt zoals gebruikelijk met frames. Er wordt een uitputtende hoeveelheid informatie gegeven over de gemeente, terwijl de burger wordt aangemoedigd te participeren door het bijwonen van raadsvergaderingen of het per e-mail benaderen van individuele raadsleden. De site is helder, layout-technisch in orde en prima gestructureerd.

Nijmegen

De informatie die op de site van de gemeente Nijmegen aan de belangstellende burger wordt gegeven is erg top-down. Er wordt slechts zeer globaal geïnformeerd over openbaar bestuur. Daarnaast worden zaken als inspraak of het bijwonen van openbare vergaderingen bepaald niet aangemoedigd. De bezoeker mag zijn mening spuien in het gastenboek of via e-mail en dat vindt deze gemeente blijkbaar voldoende. De aangeboden informatie is echter wel zeer volledig, actueel en goed gestructureerd, terwijl de site er grafisch prima uitziet.

Rotterdam

De gedeeltelijk tweetalige (Nederlands/Engels) site van de gemeente Rotterdam probeert niet, zoals Amsterdam, alle gemeentelijke informatie in één format te vangen, maar bestaat uit een voorpagina die via links verwijst naar een kleine veertig gemeentelijke projecten en instellingen. De (sub)-site van het stadhuis, www.stadhuis.rotterdam.nl, is goed gestructureerd en heeft een eenvoudige maar doeltreffende layout. De nieuwssectie en agenda's zijn up-to-date en het wordt de burger gemakkelijk gemaakt te reageren. Op detailniveau (deelgemeenten) is de informatie voor de burger – die juist op dit niveau vaak informatie of inspraak wenst – veel te summier.

Utrecht

De eentalige site van de gemeente Utrecht ziet er homemade uit. De site kent verschillende kleine structuur- en navigatiefoutjes en het taalgebruik is niet altijd even doorzichtig. Bovendien is de site inhoudelijk te rommelig. Het laatste gemeentelijk persbericht is alweer een maand oud. Hoe de gemeente Utrecht over de burger denkt ? klagende zeurpieten ? wordt duidelijk wanneer de bezoeker een inhoudelijke vraag probeert te stellen. Wie op de menuknop 'reactie' drukt, krijgt de volgende tekst te zien: 'Heeft u iets te melden of te klagen. Klik dan hier: Klagen en Melden.' Vervolgens wordt de bezoeker doorgestuurd naar een pagina waarop de adressen en telefoonnummers van de diverse wijkbureaus worden genoemd. Wel wordt de site gevoed door de oudere informatiedienst PIGU, maar in tegenstelling tot het Amsterdamse PIGA is deze dienst slechts searchable en niet browsable.

KANTOOR ARTIKELEN

A & I Kantoorinrichting

De site van A & I Kantoorinrichting uit Zaandam begint met een pop-up scherm waarin een bureaustoel als 'Internetaanbieding' wordt vertoond. De site kent vele grafische toeters en bellen, die de overzichtelijkheid helaas niet ten goede komen. Ook enige ernstige spelfouten ontsieren het enthousiast opgemaakt geheel. Vooral de uiteindelijke doelstelling van de site (verkoop?) blijft onduidelijk maar vermakelijk is het wel. Een prettig ontspoorde site.

Aviks

Op de site van de Ridderkerkse leverancier van kantoorartikelen Aviks wordt een 25-tal producten als 'aanbieding' gepresenteerd, die via een eenvoudig online bestelformulier kunnen worden aangevraagd. Verder biedt de grafisch matig opgemaakte en op plaatsen (voordeelwijzer) sterk verouderde site vooral bedrijfsinformatie.

De Giessen BV

De site van het in Hardinxveld-Giessendam gevestigde De Giessen ziet er prachtig uit en is meer dan een aangeklede catalogus. Men kan een grote collectie kantoorartikelen via een eenvoudig online bestelformulier aanvragen, maar ook wordt informatie over de firma gegeven en is er een sectie met veelgestelde vragen. Helaas is de site op sommige plekken in geen maanden bijgewerkt, anders zouden vijf sterren op zijn plaats geweest zijn.

De Rijk Kantoor- en Schoolshop

De in Beneden Leeuwen huizende retailer De Rijk afficheert zich als De Complete Kantoorshop voor de Zakelijke Markt. Inderdaad voert De Rijk een uitgebreid assortiment van 15.000 kantoorartikelen. De site is echter onder de maat en bestaat uit niet meer dan een (overigens wel goed opgemaakte) pagina met enige algemeen wervende teksten. De bezoekers wordt op geen enkele wijze tot actie aangespoord of het moet via de vermelding van NAW-gegevens en e-mailadres zijn.

De WerkPlek

Het in Dinxperlo gevestigde De WerkPlek is gespecialiseerd in kantoormeubilair. De site, die met frames werkt, is mooi opgemaakt en zit structureel goed in elkaar. Jammer genoeg heeft De WerkPlek niet de volledige catalogus online gezet. Wel is het mogelijk die via Internet aan te vragen. De site is trouwens sowieso niet bedoeld voor directe verkoop, maar om bezoekers een catalogus te laten aanvragen of naar de showroom in Veenendaal te lokken. De prettig opgemaakte site, met de special-serie 'Onder de loep', nodigt hier inderdaad toe uit.

ELS Kantoorefficiency

ELS Kantoorefficiency uit Oosterwolde, dat wat ongelukkige domeinnaam www.elskant.nl heeft gekozen, beschikt over een prachtige site gemaakt volgens het portal-idee. Niet alleen wordt productinformatie geboden, ook is er de mogelijkheid een spelletje te spelen, kan er software gedownload worden en zijn er links. Ondanks het enthousiast hobbyisme biedt de site weinig mogelijkheden voor daadwerkelijke interactie. Zo kan er niet online worden besteld. De werkelijke doelstelling van de site blijft daarmee tot nu toe voor ons verborgen.

Kantoormeubelland

Het in Eindhoven gevestigde Kantoormeubelland heeft een aanmerkelijk gedeelte van de winkel op de website geëtaleerd. De site is fraai vormgegeven met diverse foto's en er is ook een afdeling tweedehands kantoormeubelen. Om online te kunnen bestellen moet men zich eerst registreren, hoewel er geen online betaling mogelijk is. De site is overzichtelijk en leidt recht-roe-recht-aan naar het product en van daar weer naar het winkelwagentje

Medo BV

Het in de regio 's-Hertogenbosch gevestigde Medo BV heeft een kinderlijk opgemaakte site die veel levensblijheid uitstraalt. De bedoeling van de site is, behalve het geven van de obligate bedrijfsinformatie, bezoekers eerst een catalogus te laten aanvragen waarmee ze vervolgens via een eenvoudig formulier online producten kunnen bestellen. Helaas lijkt de site wat verwaarloosd gezien het feit dat de aanbiedingen top-10 slechts een lege pagina vertoont. Overigens wordt op de site nauwelijks productinformatie gegeven, wat het aanvragen van catalogi niet ten goede zal komen.

Projekt Advies Nederland

Projekt Advies Nederland uit Naarden specialiseert zich in het stofferen en inrichten van bedrijfspanden. De site is degelijk opgemaakt en geeft veel achtergrondinformatie over de technische kant van kantoorvloeren. Ook zijn onder andere foto's van succesvol uitgevoerde projecten te zien. Vreemd genoeg wordt de bezoeker van de site nauwelijks gestimuleerd contact met het bedrijf op te nemen. Slechts NAW-gegevens en een e-mailadres dienen hiertoe en dat is bij zo'n fraaie site een gemiste kans. Minimaal een online vragenformulier /formulier voor aanvragen vrijblijvende informatie zou op zijn plaats zijn.

Top Office Service

Op de matig opgemaakte site van de Aalsmeerse Kantoorvakhandel Top Office Service worden foto's en technische specificaties van enige tientallen kantoorproducten vertoond. Bestellen per creditcard is helaas (nog?) niet mogelijk: dat moet via telefoon, fax of mail. Top Office Service voert naar eigen zeggen 20.000 items maar heeft die niet in een catalogus op het Internet gezet. De kwaliteit van de vertoonde foto's is matig.

ZAKELIJKE OPLEIDINGEN

Bedrijfscommunicatie Nijmegen

Door alles oersimpel te houden is het Nijmeegse onderwijsinstituut TCI er in geslaagd om de snelste site ter wereld te maken voor de opleiding Bedrijfscommunicatie. Dit gaat enigszins ten koste van de kwaliteit, want op deze manier is communicatie wel erg kaal. Studenten zullen hier met wat scroll-werk alles eenvoudig kunnen vinden, maar voor buitenstaanders is er geen donder te beleven. En dat is niet slim.

Centrum voor Communicatie Trainingen

Het gehaaste konijn uit Alice in Wonderland heeft de ondankbare taak om deze verder zouteloze website wat op te vrolijken. De schaarse foto's van cursussituaties zijn aandoenlijk en geven een beeld van thermoskannen en flip-overs. Cursussen worden soms te beknopt uitgelegd en waarom staan er bijna nergens prijzen vermeld? De referenties hadden op z'n minst directe links naar bijbehorende sites kunnen bevatten.

Faculteit Bedrijfskunde Rijksuniversiteit Groningen

Een somber gebouw blikt de websurfer tegemoet op deze tweetalige site van de vermaarde faculteit Bedrijfskunde te Groningen. Uit de enquête op de homepage blijkt dat de makers zich wat onzeker voelen over deze site. Dat is nergens voor nodig, want dit navigeert lekker en sommige cursussen zijn begeleid door online informatie. Het geheel ziet er verzorgd doch wat kaal uit. Minpuntjes zijn de soms plotselinge overgang naar de Engelse taal of een ander lettertype.

Faculteit Bedrijfskunde Rotterdam School of Management

Duidelijk gericht op internationale klanten opent deze faculteit met een ouderwetse wegwijzer. Gasten komen meteen terecht bij algemene informatie over de opleidingen of het Erasm Business Support Centre voor bedrijven. Helaas bestaat de site uit talloze sub-sites en een ratjetoe aan stijlen, niet-toegankelijke afdelingen en weerbarstige webpagina's. Gedeelten als het Research Institute of Management zijn duidelijk niet af en meer gericht op interne zaken, dan op informeren. Teveel pagina's zijn under construction.

HHS sector Economie en Management

Een snelle site van de Haagse Hogeschool die een overvloed aan informatie bevat voor aankomende studenten en bedrijven. Er is aparte aandacht voor bedrijven en buitenlandse studenten, een zoekmachine en actuele data van Open Dagen. Navigatie en lay-out krijgen geen schoonheidsprijs, maar zijn effectief om snel de juiste informatie te vinden. Helaas moet er iets teveel worden gescrolled.

Holland International Business School

Deze organisatie heeft een obsessie voor 'kaas', misschien omdat het een Hollandse Hogeschool is. De kleur is dus kaasgeel en de navigatiebuttons doen ook erg kazig aan. Omdat het een afdeling voor studenten van over de provincie- en landsgrenzen betreft, is de taal Engels. Toch komt daar af en toe een Hollands zinnetje tussendoor en dat is slordig. De agenda met data van informatiebijeenkomsten is hopeloos gedateerd en de linkermenubalk verandert regelmatig, wat een onrustige navigatie oplevert. Pluspuntje is de uitleg over het Dutch Higher Education system.

Instituut voor Business & Information Management

Dit Apeldoornse instituut verzorgt opleidingen, trainingen, coaching en gaming, en bij dat laatste moet niet aan Quake of Halflife worden gedacht. Deze mensen zijn bloedserieus, maar hebben een site van de eerste generatie. Dat is jammer, want misschien zijn de opleidingen wèl op niveau. Dit soort huisvlijt kan de surfende klant anno 2000 echter niet meer serieus nemen.

Nederlands Instituut voor Marketing

Zo te zien wordt deze site zeer regelmatig bijgehouden: er is actueel nieuws en een marketingkalender met toekomstige evenementen, waarop geïnteresseerden zich online kunnen inschrijven. Voor cursisten belangrijke zaken als examendata en inschrijfgelden zijn goed geordend en gemakkelijk vindbaar. In de rubriek 'Marketeer aan het woord' geven vakmensen hun visie en verdedigen zij een duidelijke stelling. Zo weten we dat het adagium van regiovoorzitter Nico Kamminga luidt: 'E-business is dé kans om de marketingfunctie weer in de picture te krijgen'.

SRM

Dit opleidingsinstituut voor marketing- en communicatieprofessionals heeft een vlotte en kleurrijke site, die maar een klein gedeelte van de monitor in beslag neemt. Voor de talrijke opleidingen kunnen geïnteresseerden een studiegids aanvragen of zich online inschrijven. Cursisten vinden er informatie over examens, columns, boekbesprekingen, een link naar het nieuws van vakblad Adformatie en over de bijbehorende disputen. Waarom staat de bibliotheek van het SRM Informatiecentrum eigenlijk niet online? De rubriek 'actueel cursusnieuws' werkte op het moment van recenseren niet en de Engelstalige versie is zeer beperkt.

Universiteit Nyenrode

De site van deze geprivatiseerde universiteit opent met het wapen van Nyenrode, waarna voor een Engelse of Nederlandse versie kan worden gekozen. Daarachter zit een zeldzaam uitvoerige website, maar dat moet ook wel bij zo'n prestigieus, internationaal instituut. Interessant is dat de studentenvereniging (NCV) en de meeste onderwijsprogramma's een eigen intranet hebben en de bibliotheek een aparte site, die vanuit de homepage bereikt kan worden. Nog boeiender is de 'shop', waar merchandising als golfballen en chokers kunnen worden besteld. Vreemd genoeg is gekozen voor een omslachtige faxmethode om deze producten te betalen. De kalender is actueel, maar op de nieuwsvoorziening is helaas wat beknibbeld.

Retail

Sportus.nl

De site van Sportus, volgens de domeinregistratie een initiatief van Internetreclamebureau CatchLine, betreft een 'interactieve winkel van sporters voor sporters'. Om te kunnen bestellen moet de bezoeker zich eerst registreren als particulier, bedrijf of vereniging. De site navigeert goed, heeft goede, uitgebreide content en ziet er ook prima uit. Nog iets aantrekkelijker zou de site worden als er ook iets van nieuws werd geboden.

Gall & Gall Online

De zeer diepe en uitgebreide site van drankenhandelaar Gall en Gall is prachtig opgemaakt en wordt (tot nu toe) dagelijks geactualiseerd met onder andere nieuwsberichten. Het is mogelijk online drank te bestellen en te laten bezorgen. Jammer genoeg is de navigatie van de site wat minder geslaagd. Door de overvloed aan informatie en een verwarrend systeem van twee, drie of soms wel vier menubalken tegelijkertijd is de bezoeker al gauw de weg kwijt. Verder een uitstekende site met goede toekomstmogelijkheden. Een sitemap zou al een grote vooruitgang zijn.

Het Kleine Volk Webshop

Iedereen moet zijn geld ergens mee verdienen. Zo verkoopt de onderneming Het Kleine Volk in een winkeltje te Maassluis uitsluitend of voornamelijk kunststoffen of misschien gipsen 'Doodshoofden, Draken, Heksen, Trollen en Tovenaars'. Om haar markt uit te breiden heeft Het Kleine Volk een tweetalige site opgezet. Deze is van een aandoenlijke klunzigheid. Opmerkelijk en sympathiek is de mededeling: 'Met afrekenen: raak niet in de war met het Dollar teken wat er staat vermeld, alle prijzen zijn in guldens.' Schrijft allen iets opbouwends in het gastenboek a.u.b.

LinkshandigenShop

De linkshandigen vormen misschien wel de minst serieus genomen minderheidsgroep in Nederland. Uit pure onvrede met het gebrek aan scharen, blikopeners, passers, toetsenborden en pennen voor linkshandigen zijn Mirjam, Edwin en René begonnen met deze site. Hoewel het soms twijfelachtig is of alle producten werkelijk voor deze doelgroep bedoeld zijn, zoals de linkshandige Lamborghini-telefoon, is het een charmant initiatief, dat zo te zien in de kinderschoenen staat. Ondanks de knullige vormgeving verdient dit winkeltje een grote linkshandige pluim.

MyLenses.nl

Contactlenzen en bijbehorende vloeistof zijn nu niet bepaald een artikel om eens fijn voor te gaan winkelen, dus online verkoop zou een slimme oplossing zijn voor slechtziende Internetters. Deze webwinkel weet er zelfs nog iets leuks van te maken met een Top 5 van best verkochte lenzen, een nieuwsbrief, een prijsvraag en een e-mailmarketingactie waarmee een handcleaner te winnen is. De eerste bestelling kan eveneens thuis worden geplaatst en alles wordt gratis bezorgd. Betaling kan via SET en SSL op allerlei manieren. Jammer dat de vormgeving lijkt op een omgevallen busje lenzenvloeistof.

Prepayshop.nl

Alweer een interessante markt bediend via het web: de prepay-telefoonpakketten. De draagbare telefoons, waarvoor geen abonnementsgeld hoeft te worden betaald, staan keurig vermeld in een overzicht, zodat de koper snel de prijs/kwaliteitverhouding kan zien. Helaas is de homepage wat minder overzichtelijk en zonder veel gevoel voor stijl vormgegeven. En bestellen met zo'n formulier is ook uit de tijd: waarom nog een keer je product uitzoeken uit een lijst, als er al op een bestelknop is gedrukt? Pluspunt is weer de integratie van de gratis software van het Israëlische HumanClick.com, waardoor bezoekers live kunnen chatten met een medewerker van de webwinkel.

Suitsupply

Net als bij Dressmart.nl kunnen druk bezette zakenmannen hier online herenpakken, stropdassen en overhemden bestellen. Omdat Suitsupply de labels uit dure merkkleding haalt, hoeft er maar de helft van de prijs te worden betaald. Bestellingen worden gratis verzonden of klaargelegd in de verkoopvestiging aan de A4 te Hoofddorp. De koper ontvangt een e-mail wanneer een Internetbestelling klaarligt. De homepage-aanbiedingen in een pop-up scherm zijn storend en hadden beter achterwege kunnen blijven. Voor de rest is dit een nette en snelle, doch wat saaie site.

Deel dit bericht

2 Reacties

Udo Goebel

Leuk dat onze site http://www.gall.nl goed wordt beoordeeld. Uw kritiek betreft het feit dat we geen sitemap hebben, deze is wel degelijk aanwezig onder Service/sitemap.met vriendelijke groet,Udo GöebelContent Webmaster

Gert-Jan Bruinsma

Hierbij een reactie op de website van CRM Software leverancier SCOPE marketing technnology b.v. (www.scope-mt.nl) Wij zijn het volledig eens met de beoordeling. Er wordt dan ook volop gewerkt aan een upgrade van de huidige website.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond