Deel dit artikel
-

“RFID heeft nog lange weg te gaan”

Rfid zal nooit een succes worden als de kosten om te investeren zo hoog blijven. Dat zegt Martin Haas, analist bij IDC op een bijeenkomst van Siemens Business Services over rfid in München. Zijn verhaal wordt ondersteund door Monika Osswald, logistiek manager van SCA, de fabrikant van Libero, Libresse, Edet en Tena Lady. “Het levert ons niets op en is met name interessant voor retailers. Wij worden alleen maar ´gedwongen` er extra kosten voor te maken.”

SCA is als leverancier betrokken bij het Metro Future Store project en bevoorraadt Metro met behulp van rfid. Dat gebeurt op palletniveau. Als gevolg daarvan heeft SCA flink moeten investeren in rfid. Hoeveel SCA tot nu toe heeft geïnvesteerd in rfid-tags en -apparatuur wilde Osswald niet kwijt. “Daarover doen we geen uitspraken,” zei ze na afloop van haar presentatie in München. Ook zei ze niet te geloven dat rfid uiteindelijk de barcode zal vervangen. “Daarvoor heeft rfid nu nog te weinig toegevoegde waarde.”

Haas van IDC is het met haar eens. “Je ziet dat rfid voor veel bedrijven nog geen issue is. Er is weinig vraag naar.” Uit een recent onderzoek van IDC dat betrekking heeft op West-Europa en waarbij in totaal 1600 decisionmakers uit de industrie en uit de retailwereld (uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië) werden ondervraagd (waarvan 286 van hen dieper ingingen op het rfid-vraagstuk) blijkt dat 82 procent van de ondervraagden op korte termijn geen plannen heeft om rfid te implementeren om deel te nemen aan rfid-pilots. Als belangrijkste reden werd genoemd dat er bij rfid te weinig rendement is op het geïnvesteerde vermogen.

Dat is voor met name veel Duitse decisionmakers een reden om af te haken. Veel Fransen noemen onvoldoende schaalgrootte als belangrijkste reden om niet te investeren in rfid. Een andere groep decisionmakers noemt de onvolwassenheid van de markt het struikelblok. Verder is iedereen het erover eens dat de kosten die gemaakt moeten worden om rfid te implementeren veel te hoog zijn. “De algemene teneur is dat zowel de kosten van de tags als van de rfid-apparatuur omlaag moeten,” zo stelde Haas na afloop van zijn presentatie tegen Emerce.

IDC staat niet alleen in zijn bevindingen. BEA Systems voerde onlangs eveneens een onderzoek uit dat werd gehouden in Finland en het Verenigd Koninkrijk onder 150 mensen die binnen grote organisaties verantwoordelijk zijn voor it-vraagstukken en voor logistieke processen. Aan hen werd ook gevraagd hoe ze tegen rfid aankijken. Uit het onderzoek bleek onder meer dat maar liefst 70 procent van hen veel meer weten over rfid en de implicaties ervan alvorens een beslissing te willen nemen over het implementeren van rfid. Oftewel 70 procent van hen is nog niet overtuigd van het nut ervan.

Toch denkt Haas van IDC dat rfid steeds vaker geïmplementeerd zal worden. “Grote partijen als IBM, SAP, Siemens en Microsoft hebben veel te grote belangen op het spel staan. Met hun enorme marketingpower zullen ze er alles aan doen om van Rfid een succes te maken,” zo is zijn stellige overtuiging. Wel denkt hij dat er in hun kamp grote behoefte is aan een aantal succesvolle businesscases. “Zo lang die er niet zijn zal niemand overtuigd zijn van het nut van rfid.”

Dat Airbus met een investering van 180.000 euro in rfid jaarlijks 100.000 euro bespaart, vindt hij maar nog onvoldoende succesvol. “Het blijft gewoon heel moeilijk om te definiëren wat het nut van rfid precies is. Zo lang het ten opzichte van de barcode geen toegevoegde waarde heeft, zal het op ´case´- en op productniveau in ieder geval geen succes worden.”

Osswald van SCA bevestigt dat: “het ziet er absoluut niet naar uit dat rfid-tags de barcode de komende jaren zal vervangen.” In september of oktober van dit jaar gaat SCA samen met Metro en Siemens Business Systems kijken naar de status van het rfid-project en of de investeringen in rfid nog wel gerechtvaardigd zijn.

Overigens maakte SCA zelf al langer gebruik van rfid. Dat deed het al voordat Osswald er ging werken. “Maar wij gebruiken rfid met name om onze bedrijfsprocessen en de logistieke keten optimaal te kunnen sturen,” zegt Osswald. Dus dat rfid in sommige gevallen wel nuttig kan zijn, bestrijdt ze niet.

Dat wordt eveneens bevestigd door Haas. “Het hangt gewoon heel erg van het geval af. Natuurlijk heeft rfid in sommige gevallen toegevoegde waarde. Kijk alleen al in het ziekenhuis waar patiëntgegevens bij kunnen worden gehouden op een polsbandje met behulp van rfid.” Hetgeen ook al gebeurt.  Siemens is bezig met proeven op dat gebied in het ziekenhuis van Saarbrücken en in het Jacobi Medical Center in New York. Zo'n polsbandje kost ongeveer een euro om te maken, wat nog aan de dure kant is. Volgens Siemens zijn de eerste tests met rfid-polsbandjes met medische dossiers erop bevredigend.

UPDATE 04-08-2004: Door een misverstand stond in het stuk dat SCA ook gebruik maakte van rfid op 'case-niveau.' Dat is beslist niet het geval, zo laat Monika Osswald nadrukkelijk weten.

Deel dit bericht

3 Reacties

Gerben Busch

De uitspraak van Monika Osswald kan ik begrijpen. Dat het voor SCA tot verhoging van de kostprijs leidt. Voor producenten en distributeurs die producten leveren en distribueren met een hogere waardedichtheid kan dit wel degelijk interessant zijn. Vanuit het oogpunt van voorkoming van diefstal in de waardeketen (heb zelf ooit geregeld zendingen dram cards in het niets zien verdwijnen. Maar ook om bijvoorbeeld dure vliegtuigcontainers te kunnen traceren. Daarnaast kan het bijdragen aan verbetering van de servicegraad omdat je in staat bent een nauwkeurigere leveringsdatum af te geven aan je klanten. It's all about the business case.

Het Geweten

RFID lijkt me ook wel iets voor de luchtvaart en dan met name in de bagage afhandeling. Volgens mij kan er veel bespaard worden door iedere koffer bij het inchecken van een label te voorzien met daarin een chip met de bestemmingsgegevens e.d.Bij het inladen kun je dan apparatuur laten detecteren en alle koffers automatisch laten checken of ze wel in het juiste vliegtuig gaan, zonder dat het proces van laden verstoord wordt. Dit voorkomt kofers naar verkeerde vliegvelden, gefrustreerde klanten, geen herstelkosten etc etc. Verder denk ik dat "terrorisme bestrijdings hype"-gevoeligen onder ons er ook van kunnen profiteren. Vooralsnog is RFID, wat ik er tenminste van mee krijg, teveel toegespitst op bedriijven die iets willen, maar dan een ander met het probleem opzadelen. Supermarkt wil RFID, maar leverancier moet de tags aanbrangen en makt dus meer kosten zonder er zelf groot voordeel bij te behalen.  Volk dat RFID wil hypen/marketen, doet er dus volgens mij goed aan om het te slijten aan bedrijven die er binnen hun eigen keten/bedrijfsvoering voordeel van hebben om te investeren in RFID.

Martijn Mengerink - DistriQ BV

RFID zou in mijn optiek kunnen worden gezien als een oplossing voor eisen van de business die vroeg of laat op je afkomen. Met name in de logistiek is bijvoorbeeld is track & trace op real time een vereiste in de toekomst. Door toepassing van RFID kan aan deze eis tegemoet worden gekomen. De toename van e-commerce jaagt de snelheid waarbinnen RFID in de volle breedte zal worden toegepast alleen maar aan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het gevaarlijk is om binnen Nederland te zeggen dat RFID nog een lange weg te gaan heeft. Op die manier rem je naar mijn mening innovatie af en zet je Nederland op achterstand. Terwijl het nu juist de tijd is om te investeren in nieuwe technologieën waardoor we niet verder in de grauwe middenmoot verdwijnen.Als we bijvoorbeeld naar Duitsland kijken wordt er volop geïnvesteerd en geëxperimenteerd met RFID. Uiteindelijk zal blijken dat die bedrijven die voorop lopen in het investeren in RFID dit in de doorgroeifase van RFID ruimschoots zullen terugverdienen door een toegenomen efficiency en daarmee gepaarde kostenbesparing.Daarnaast onderscheiden zij zich met extra service naar de klanten toe. Met name het voorbeeld van de samenwerking tussen Siemens en Otto in Duitsland wijst in die richting.  In Nederland liggen diverse kansen om dit voorbeeld te volgen. Wellicht iets voor Philips en Wehkamp om dit voorbeeld te volgen.. Afsluitend zou ik willen zeggen.Laat RFID in Nederland niet een te lange weg laten gaan! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond