Deel dit artikel
-

RIM wint, Palm blijft verliezen

Een van de eerste PDA-makers ter wereld, Palm, weet amper te profiteren van de groeiende markt voor smartphones. Blackberry-maker RIM daarentegen wint aan omzet, marktaandeel en winst.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die beiden gisteren publiceerden.

Palm boekte een negatief bedrijfsresultaat van 78 miljoen dollar en zag zijn omzet met 39 procent dalen tot 192 miljoen dollar. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen last van zijn oude besturingssysteem, verouderde toestellen, de teruglopende consumentenuitgaven en hoge investeringen in vernieuwing.

Concurrent RIM, de Canadese fabrikant van de Blackberry, kan zich niet vinden in Palms marktschetst. RIM is sinds kort ook actief op de consumentenmarkt en bracht afgelopen maanden geavanceerde toestellen uit.

Als gevolg van de aanhoudende belangstelling voor het e-mailapparaat annex telefoon zag RIM de omzet in 12 maanden met 67 procent stijgen tot 2,8 miljard dollar. De nettowinst ging met 7 procent omhoog tot 396 miljoen. Het bedrijf won 2,6 miljoen nieuwe klanten, wat het totaal op 21 miljoen wereldwijd brengt.

Volgens een recent onderzoek van Gartner won RIM afgelopen jaar 82 procent marktaandeel. Op de smartphonemarkt kampt het om marktaandeel met Apple. Vooralsnog is Nokia met 42 procent marktaandeel veruit de grootste, al leveren de Finnen wel marktaandeel in ten gunste van Apple, HTC en RIM.

Foto: re-ality (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond