Deel dit artikel
-

Rob Glaser (Real): “Online filmdiensten niet flexibel”

Hollywood heeft te weinig oog voor internet. Dat stelde Rob Glaser, directeur van Real, tijdens een presentatie op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De filmmaatschappijen zijn bang voor piraterij en stellen hun materiaal daarom zo laat mogelijk ter beschikking. "DVD gaat voor, internet komt op de laatste plaats."

Real biedt via zijn Real-speler ook films aan. Maar, zo vertelde Glaser, de filmmaatschappijen zijn met het ter beschikking stellen van materiaal niet erg flexibel. "Consumenten moeten vaak binnen een etmaal de bestelde film bekijken. Daarna moet hij opnieuw van internet worden gehaald. Vergeleken met DVD-verhuur is dat niet erg aantrekkelijk. En wat ter beschikking wordt gesteld is vaak ook nog eens maanden oud."

Als Hollywood op deze voet doorgaat, zo stelt Glaser, komt er van online video en filmdiensten weinig terecht. "De muziekindustrie boekt eindelijk successen met legale downloaddiensten als iTunes en onze eigen Rhapsody jukebox. In totaal zijn er nu 700.000 geregistreerde gebruikers van deze diensten. Maar de filmindustrie is nog niet zover."

Om het gebruik van Rhapsody te stimuleren gaat Real coupons uitdelen. Daartoe heeft men een contract met de Amerikaanse dochter van bierfabrikant Heineken getekend. Bij iedere 12 pack krijgen bierdrinkers coupons waarmee ze een song op internet kunnen kopen.

Real lanceerde vorige week versie 10 van zijn Real-speler die Glaser de 'beste op de markt' noemde. De software biedt onder meer AAC compressie, waardoor programma-aanbieders met dertig procent minder bandbreedte toe kunnen. Dat is minder dan een kwart van de huidige MPEG2 bitrate. Glaser toonde onder meer een fragment in HDTV kwaliteit met superieure surround sound kwaliteit.

Samen met IBM gaat Real technologie leveren waarmee online aanbieders beeld en geluid kunnen coderen en elektronisch kunnen aanbieden via een zogenoemd digital media management systeem dat in de tweede helft van 2004 beschikbaar zal komen. Groot voordeel is dat bedrijven zelf geen infrastructuur meer hoeven op te zetten, en zij meteen een eigen beeld en geluidwinkel kunnen inrichten. Marktvorser IDC begroot de markt voor dit soort toepassingen op 1 miljard dollar in 2007.

Deel dit bericht

1 Reactie

Filmfan

Nogal logisch van de filmindustrie om eerst de DVD uit te melken, nu deze net vlucht begint te nemen. Online DVD verhuur, zoals bijvoorbeeld EMMYS.nl in Nederland aanbiedt, zal daarom voorlopig nog wel toekomst hebben – en komt het dichtst in de buurt van video on demand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond