Deel dit artikel
-

RTL-baas: ‘Nieuwe media groeien astronomisch’

De algemeen directeur van RTL Nederland, Bert Habets, omschrijft de groei in het gebruik van nieuwe RTL-media als ‘astronomisch’. Hij verwacht dat dat, ondanks de marktverstorende rol van de Publieke Omroep, de komende 2 à 3 jaar voortduurt.

Dat zei hij vanochtend tijdens een interview met radiozender BNR. Exacte groeicijfers noemde hij niet voor de RTL-sites, het online videoarchief en de mobiele activiteiten. Uit de bereikscijfers van Stir blijkt dat de website van paradepaardje RTL4 tussen december 2007 en december 2008 groeide van 14,8 procent naar 17,6 procent.

Habets: "Internet zal zich als medium steeds zelfstandiger profileren binnen RTL, dus niet per definitie als verlengstuk van een tv-programma. De uitwerking daarvan komt vooral tot uiting in de interessegebieden rondom onze zenders, maar dan programmaonafhankelijk." Als voorbeeld noemt hij de thema’s koken, lifestyle en wonen.

De baas van RTL Nederland omschrijft de concurrentie van de Publieke Omroep als ‘marktverstorend’. "Met name op het gebied van nieuwe media. Daar krijgen ze veel overheidsgeld voor. Als markten die net in ontwikkelingn zijn worden verstoord met overheidsgeld, dan komen ze niet op gang." Hij pleit ervoor dat van de publieke omroepen duidelijker moet worden wat ze op dat terrein wel en niet mogen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Miguel Farwater

Ik denk dat de publieke omroepen juist niet verstorend werken. In veruit de meeste gevallen op televisie gebied zijn het juist de publieken die vernieuwend zijn en worden gevolgd door de commercielen. Ik verwacht dat dit verschijnsel zich voortzet op internet. Het is juist goed dat de overheid geldelijke middelen wil steken in vernieuwing en dat doen zij al meer dan 50 jaar via de publieke omroep. De commercielen moeten zo inventief zijn om zelf te ontwikkelen en niet de publieke omroep als vertragende factor zien juist op het vrije internet.

Stefan Smit

Marktverstorend zou ik de Publieke Omroep niet willen noemen, in vele gevallen breken ze namelijk ook markten open. Neem bijvoorbeeld het succesvolle UitzendingGemist, dankzij dit initiatief kunnen partijen als RTL en SBS eerst de kat uit de boom kijken en met minder risico ook dergelijke initiatieven ontplooien.

Don van Riet mgt cons ICT

Was de publieke VPRO er niet als de kippen bij met hun digitale kanalen? Snel jezelf op de borst kloppen en hopen dat niemand het leugentje doorheeft is kennelijk de vernieuwingsaanpak van deze RTL-marketeers….

sjaak

Uitzending Gemist is op zichzelf al een raar fenomeen. Waarom mag je iets pas op het web zien als het eerst op TV is geweest? Dat is nog steeds het lineaire ouderwetse denken van de omroepen.  Pleur alles online, gooi er reclame voor en laat iedereen on-demand kijken.

tom

@donvanrietmgtconsict, de digitale kanalen van de PO zijn voor het grootste deel alweer weg hoor, en de VPRO hangt gewoon in de touwen

Robin

@Tom: Er zijn een handjevol digitale publieke zenders geschrapt je doet nu net alsof er nog amper digitale publieke zenders zijn dit is absoluut niet het geval zie Nederland4.nl.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond