Deel dit artikel
-

RTL brengt alle datastromen samen in ambitieus Big Data project

RTL blijkt al een jaar lang een Big Data-project te hebben opgezet rond zijn online videoproducten. Uiteindelijk wil de zender alle datastromen binnen het bedrijf samenbrengen en analyseren. Dat vertelde Geoffrey van der Meer van RTL gisteren op Cross Media Café van iMMovator in Hilversum.

Van der Meer, die als titel Manager Consumer Intelligence draagt, studeerde economische psychologie aan de Universiteit van Tilburg, kennis die hij de afgelopen jaren inzette voor consumer intelligence bij ING Bank en later de Rabobank.

De data die Van der Meer en zijn team nu bundelen, zal breed worden ingezet. Zo analyseert RTL elke film en serie van onlinediensten als RTL Videoland op basis van gezichts- en ondertitelingherkenning. “We kunnen nu globaal aangeven wat acteurs zeggen en met welke andere acteurs zij in bepaalde scenes spelen, waardoor we een betere inschatting van de doelgroep kunnen maken. Sommige mensen nemen bijvoorbeeld aanstoot aan agressief taalgebruik, weer anderen willen alleen een bepaald soort drama zien. Vaak heb je aan een synopsis niet genoeg.”

Met de verworven kennis wil RTL ook slimmer films en series inkopen – nadat deze zijn geanalyseerd – maar ook betere kijkprofielen voor adverteerders samenstellen.

Van der Meer vertelde dat hij alle datastromen bij RTL aan elkaar wil koppelen, “zodat we beter kunnen aangeven welke content zich het beste leent voor een bepaald medium.”

Vooralsnog wordt het project, waaraan tot dusverre geen enkele ruchtbaarheid is gegeven, exclusief ontwikkeld voor RTL Nederland. Over de inzet van de technologie in andere RTL-landen zijn nog geen afspraken gemaakt.

Rutger Verhoeven, tot voor kort nog hoofd Digital bij BNN-VARA, demonstreerde gisteren Smartocto, het eerste tastbare Big Data-product van zijn nieuwe onderneming CleverLions.

Smartocto wordt een soort Google Analytics op steroïden, die visueel inzichtelijk maakt welke invloed bijvoorbeeld Facebook-berichten hebben op de populariteit van online geplaatste berichten. “We vertalen statistieken in een duidelijke contentstrategie, iets dat Google Analytics niet doet. Voor veel mensen is Google Analytics sowieso veel te ingewikkeld, saai en niet uitdagend.”

Verhoeven deed de laatste jaren data-analyse voor diverse VARA-programma’s als De Wereld Draait Door en Giel. “Toen we zagen dat Giel-luisteraars ’s avonds vaak op de site gingen zoeken naar fragmenten, zijn we speciale content gaan maken voor gebruikers van de Giel-app.”

Verhoeven heeft het (Nijmeegse) bedrijf opgezet samen met oud-VPR-collega Erik van Heeswijk en inmiddels loopt er een project voor de VRT en de NPO. Ook VARA-BNN is klant geworden.

Smartocto wordt vermoedelijk als freemium-product in de markt gezet, waarbij voor extra functionaliteit betaald moet worden. De publieke bètaversie wordt binnen enkele maanden verwacht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond