Deel dit artikel
-

RTL: ‘Waar maken we al die apps eigenlijk voor?’

RTL Digital vraagt zich hardop af waarom het voor zijn tv-programma’s steeds losse mobiele apps maakt. “Zitten mensen daar wel op te wachten?”, stelt senior ontwikkelaar Arthur Clement tijdens Digital Marketing Live.

“Apps hebben een ramslecht businessmodel. Ze verschijnen zodra een serie op tv komt en verliezen hun waarde als de reeks is afgelopen. Daar staat tegenover dat ze wel meerwaarde opleveren voor het betreffende programma.”

“We maken nu apps per merk”, per programma “maar ik zoek naar een manier om continu relevant te zijn”, klonk het in de Mobile-zaal van Digital Marketing Live in Amsterdam.

Welke impact dat op de programmering krijgt, staat niet exact vast. De grote lijnen lijken wel duidelijk. Tv-programma’s worden voor en na de uitzending verlengd naar de rest van de week. Voor de eerste uitzending plaatsvindt kan het publiek al betrokken worden met prijsvragen, quizen of kansen op wildcards voor deelname. Gedurende de reeks kan de verhaallijn van het concept via tv, digitale kanalen of andere uitingen worden verlengd.

“We beginnen bij het concept, zoeken aansluiting bij de community en kijken dan in welke vorm we dat uitwerken. Een app kan daarbij horen, maar dat hoeft niet per se.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Xander

Dat heeft SBS dan beter gedaan, die maken een App per zender…

Lafero

Hebben die commerciële zenders sowieso wel meerwaarde wat betreft reclame? Zo gauw als er reclame op komt gaan de mensen zappen naar een andere zender. De enige meerwaarde die het misschien nog heeft dat de mensen tijdens de reclame drinken inschenken of naar de wc gaan. Wat mij betreft hebben ze geen waarde, ik kijk er nooit meer naar.

Gijs Vroom

@Lafero
Dat is natuurlijk geen onderbouwing. “Ik kijk er nooit meer naar, dus ze hebben geen waarde”.

Dennis Sievers

Mediabedrijven volgen een strategie. Ze richten zich op een doelgroep en daarbij hoort ook een bepaalde programmering. Een aparte app per programma lijkt me zinvol als het van toegevoegde waarde is voor dat programma. Je bouwt, bijvoorbeeld zoals the voice of holland, immers een nieuw merk op. Daar hoort wat mij betreft ook een eigen app bij.

Met één app continu voor alle programma’s en daardoor voor een grote diversiteit aan doelgroepen relevant willen zijn lijkt me zinloos. Als ik RTL dan al zie roepen relevant te willen zijn door voorafgaand en na afloop van het programma met “prijsvragen, quizen of kansen” te komen, bouw dan gewoon een app waar mensen prijzen kunnen winnen en koppel het niet aan je programmering.

Oravla

@Gijs
Lafero onderbouwt misschien niet goed, maar ik begrijp hem wel. Ik denk dat hij bedoelt dat reclameblokken tussen de programma’s en zelfs tijdens programma’s allemaal irrelevant zijn voor kijkers. En dan is de aandacht bijzonder makkelijk afgeleid of benut je die tijd voor iets anders.

Als televisie als medium op deze manier blijft ‘zenden’ zal het kijkers verliezen en snel ook. Hun verwachting ligt totaal ergens anders en tv loopt inmiddels een decennium achter. Ik ben om die reden al heel lang geleden afgehaakt en kijk nu alles on demand of via mobile/ tablet, wat ik wil en wanneer ik het wil.

Gijs Vroom

@Oravia @Lafero

Het gaat mij met name om het punt dat vanuit eigen ervaring wordt gesproken, zonder dat naar cijfers wordt gekeken hoe het medium performed.

Voor een deel – lees de vooroplopers – is gewone TV misschien achterhaald, maar nog steeds een groot bereik. Natuurlijk is er een groep die de commercial niet bekijkt, net zoals display ads online of mobile niet door iedereen ‘gezien’ worden, of printadvertenties die men snel skipt, emails die men niet opent of snel weer sluit. Maar er is op enig moment ook een groep die wel kijkt en voor wie de commercial relevant is. Omdat het volume van TV-kijkers (nog) zo groot is, gaat het dan om een aanzienlijk aantal.

Niet voor niks is voor een partij als Wehkamp TV nu een van dé aanjagers geworden van online traffic & sales. Het publiek heeft ‘second screen’ voorhanden en indien TV-commercials (op de achtergrond) voorbij komen die wél relevant zijn – pikt men dat op en gaat direct online oriënteren en bestellen.

Maar eens dat de wensen en gedrag van de kijkers natuurlijk veranderen en de volumes op termijn niet meer in traditionele TV zitten. Wat zou de termijn zijn?

Arthur Clement

Zonder de juiste context kan bovenstaand artikel de suggestie wekken dat RTL een nieuwe strategie heeft voor de inzet van apps bij tv-programma’s. Dit is absoluut niet het geval. Wij vragen ons niet af ‘waar we al die apps eigenlijk voor maken?’ De grote aantallen downloads en actieve gebruikers bewijzen het bestaansrecht. Echter, dit wil niet zeggen dat we bij elk nieuw programma een app lanceren. Bij de keuze voor het al dan niet lanceren van een second screen bij een format stellen we altijd onze kijker centraal. En produceren alleen een app als dit toegevoegde waarde biedt voor hen en past binnen het format

Mijn uitspraak over het slechte businessmodel van apps had betrekking op de eenmaligheid van native apps. In tegenstelling tot bijvoorbeeld HTML 5 applicaties die schaalbaarder en herbruikbaar zijn. Deze blijven echter wel aan een format gekoppeld en niet aan een zender, zoals ten onrechte wordt gesuggereerd in het artikel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond