Deel dit artikel
-

Ruim 13.500 jonge vrouwen lopen in digitale val

In twee weken tijd zijn ruim 85.000 jonge vrouwen uit de regio Rotterdam tussen de veertien en eenentwintig jaar bereikt met een digitale nepadvertentie. Ruim 13.500 klikten op de nepadvertentie en kwamen zo in de ‘val’ terecht.

De vrouwen doorgeleid naar de website Echt-nep waar zij hun kennis over digitale criminaliteit konden testen.

Uit onderzoek van de Haagsche Hogeschool en Hogeschool Saxion en in opdracht van VAR en de gemeente Rotterdam, blijkt dat jongeren vooral denken dat anderen het risico lopen slachtoffer te worden, maar niet zijzelf.

De nepadvertentie met website maakt dan ook onderdeel uit van een bewustwordingscampagne van de VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam en de gemeente Rotterdam. Het doel is zoveel mogelijk jonge vrouwen uit de regio Rotterdam bewust te maken van hun online gedrag en de risico’s.

In de afgelopen twee weken werden jonge vrouwen door middel van nepadvertenties op Snapchat, Instagram en Facebook verleid te klikken op een link. Een filmpje van ongeveer drie seconden volgde waarbij het leek alsof de telefoon gehackt was. Daarna werd ‘het slachtoffer’ naar de campagnewebsite gelokt. Hier konden zij een quiz doen om hun kennis over phishing te testen. Ze leerden nepmails, nepadvertenties en andere nepcontent op internet te herkennen.

De campagne is ontwikkeld in opdracht van de Veiligheidsalliantie Rotterdam, een samenwerking van 25 gemeenten in de regio, en de gemeente Rotterdam.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Benjamin van Rossum - Red Button Digital

Heel goed initiatief. Enorme conversie ook! Geeft aan dat online activatie erg goed werkt. Wij zien helaas ook regelmatig onprofessionele bureaus of tooltjes met quizzen en tests, waarbij je vraagtekens kunt zetten over privacy, AVG en data collectie. Een landelijk initiatief voor bewustwording bij de consument zou heel mooi zijn. Daar werken wij dan weer graag aan mee 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond