Deel dit artikel
-

‘Salesforce heeft niet te veel clouds’

Salesforce zal zich blijven concentreren op software voor klantrelatie en verkoopondersteuning. Dat benadrukte product manager Alex Dayon van Salesforce aan de vooravond van Dreamforce, het jaarlijkse congres van het bedrijf in San Francisco dat vandaag van start gaat.

Acht pijlers telt het Salesforce tegenwoordig: van relatiebeheer tot analytics. Na recente investeringen in productiviteitssoftware (Quip) en e-commerce (Demandware) en pogingen om LinkedIn en  naar verluidt ook Twitter over te nemen, is een veelgehoorde opmerking dat Salesforce mogelijk ‘teveel clouds’ heeft. Maar Dayton ontkent dat er sprake is van gebrek aan focus. “Wij doen geen ERP, om maar eens wat te noemen, alle aquisities zijn gericht op versterking van het bestaande portfolio.”

“Salesforce gaat niet over technologie, maar over de vraag hoe bedrijven vooruit kunnen komen,” vervolgde Dayton. “Ook wij kunnen niet stilstaan. Maar we zijn alleen geïnteresseerd in overnames die er toe doen. Quip is de meest disruptieve teamsoftware die ik ken, Demandware is het e-commerce platform dat in alle rapporten als beste uit de bus komt. Maar wij verlaten onze uitgangspunten niet. CRM blijft de basis voor alles wat we doen.”

Gisteren werd bekend dat Salesforce Krux heeft overgenomen voor 700 miljoen dollar. Krux is software voor martketingsegementatie en die wordt toegevoegd aan de Salesforce Marketing Cloud (SMC). Het bedrijf claimt 200 klanten, waaronder ABinBev, ConAgra Foods en JetBlue.

Een recente toevoeging is ook die van kunstmatige intelligentie (A.I.) aan alle producten van Salesforce. Einstein maakt relatiebeheer vooral slimmer, zegt Dayton. Volgens het bedrijf is Einstein een kleine datawetenschapper. Einstein kan klantendata, gegevens van e-mail, kalender en e-commerce analyseren. Op deze manier kan men bijvoorbeeld potentiële leads identificeren. Ook is het mogelijk om apps te ontwikkelen die gebruik maken van de A.I.-cloud van Salesforce.

Naast verbreding wil Salesforce ook de nadruk leggen op mobiel. Salesforce heeft 1,5 miljoen actieve maandelijkse mobiele gebruikers. Het idee is dat die klanten volledig mobiel op hun smartphone kunnen ondersteunen.

Ook hier is integratie de norm. Klanten moeten volledig mobiel hun agenda’s kunnen beheren en kunnen samenwerken met collega’s. En dat kan desnoods onder de eigen bedrijfsnaam. Salesforce rolt een soort white label formule uit genaamd MySaleforce1. Deze toepassingen kunnen ook in de Salesforce appwinkel worden aangeboden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond