Deel dit artikel
-

Salesforce wordt het nieuwe Lotus Notes

Vijftien jaar geleden begon Salesforce met vijftien man personeel. Inmiddels is het Amerikaanse bedrijf in alle opzichten megagroot. Letterlijk: Salesforce bouwt het hoogste kantoor van San Francisco, hoger dan de Eiffeltoren. Voor zijn jaarcongres deze week huurde het bedrijf dan ook gewoon een hele straat af.

Het jaarcongres Dreamforce van Salesforce heeft alles van een rockfestival. Een complete straat tussen twee Moscone Centers in San Francisco is afgezet voor podia op kunstgras. Klinkende namen als Neil Young, Will.i.am en The Beach Boys staan zij aan zij met Al Gore en Hillary Clinton. Maar evenzeer betreden uiteenlopende investeerders het podium, onder wie Marc Andreessen of de zogenoemde PayPal maffia, grondleggers van het betaalbedrijf dat aan de wieg stond van heel wat innovaties.

Will.i.am (Black Eyed Peas) lanceert vanavond Nederlandse tijd een stemgestuurde slimme armband, Neil Young donderdag zijn langverwachte Ponos muziekdienst. Dit is een week lang Silicon Valley luilekkerland.

Salesforce lanceerde dinsdag formeel zijn volgende generatie cloudsoftware voor klantrelatiebeheer, die zo op het eerste gezicht door Apples Jonathan Ive had kunnen zijn ontworpen. Met Lightning kunnen bedrijven via drag & drop hun eigen applicaties ontwikkelen die dan ook meteen beschikbaar zijn voor alle werknemers. Zo heeft Coca Cola een app ontwikkeld waarmee vertegenwoordigers koelmachines aan klanten kunnen leveren. Die kunnen met behulp van de camera van de smartphone ook meteen zien waar die in hun zaak komen te staan.

Even belangrijk was de lancering deze week van Wave, het platform voor ‘analytics voor de rest van ons’. Wave brengt diverse datasets – hoe ongestructureerd ook – samen en presenteert die op een begrijpelijke manier. Dat kunnen gegevens van SAP zijn, maar ook alle webstatistieken van Google Analytics.

Marketing manager Linda Crawford demonstreerde gisteren het nieuwe ‘klantsucces platform’, waarin het onderscheid tussen verkoop en marketing helemaal aan het vervagen is. Met de zogenoemde Journey Builder kun je de (verwachte) interactie met de klant als het ware helemaal inplannen ter voorbereiding van een hopelijk duurzame relatie.

En omdat Salesforce ook nog een sterke sociale component heeft en als een soort interne Facebook kan worden gebruikt – voor specifieke werkgroepen, maar ook bepaalde klanten – is niet moeilijk te voorspellen welke kant het opgaat.

Salesforce wordt misschien wel het Lotus Notes van de nieuwe tijd: collaboratie, planner, adressenboek, marketingtool en analyses, het Zwitserse mes voor verkoop- en marketingsteams zal de komende jaren ongetwijfeld nog verder worden uitgebreid.

CEO Marc Benioff was in zijn toespraak dan ook duidelijk over zijn ambities: Salesforce wordt niet alleen een duizend-en-een dingen oplossing, het moet overal op kunnen draaien, van smartphones tot slimme horloges.

Deel dit bericht

2 Reacties

Ronny

En we weten allemaal hoe het Lotus Notes is vergaan…

Ronny

@Ed Goedemorgen. De licht cynische ondertoon is je niet opgevallen? Salesforce is een prachtig bedrijf. En het is een prima product. Ons (kleine) bedrijf gebruikt het al sinds 2006. Wat ik echter heb gemerkt: het platform wordt steeds groter, en daarmee ook steeds complexer. Allemaal onder het mom van collaboration, 360 graden view, big data etc. Niet dat mensen daar in de praktijk veel mee doen, maar dat terzijde. Mijn bezwaar is: 90% van de gebruikers heeft slechts 5 tot 10% van de functionaliteit nodig. Maar krijgt wel al die andere functionaliteit erbij. En het bedrijf de bijbehorende rekening. Tegenwoordig kun je heel goed systemen aan elkaar knopen, waardoor je iedereen op maat van tools kunt voorzien. Wij gebruiken hier Salesforce, Atlassion, Gmail, Asana, Hipchat, Hangouts, etc. etc. Allemaal met standaardkoppelingen aan elkaar gelust. Waarbij alleen die informatie wordt uitgewisseld, die voor anderen van belang is. Hoeven we niet de hele dag met z’n allen te collaboraten. Spaart een heleboel tijd. En is stukken goedkoper.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond