Deel dit artikel
-

RTL, NPO en SBS werken samen in VDO-platform NLziet

RTL, NPO en SBS lanceren begin 2014 een gezamenlijk VOD-platform. Dat hebben de omroepen zojuist bekendgemaakt in Beeld & Geluid in Hilversum. Woensdag is de overeenkomst getekend voor NLziet.

De huidige VOD-platformen van de omroepen blijven bestaan, maar kijkers hebben via een abonnement toegang tot het platform. Volgens directeur Bert Habets van RTL is het geen antwoord op Netflix. Er komt geen gezamenlijk advertentieplatform. De verdeelsleutel van het abonnementsgeld is gebaseerd op het kijkaandeel. De prijs wordt later vastgesteld, mede op basis van marktonderzoek.

Andere zenders mogen ook meedoen. NLziet zal het abonnement verder ook aan distributeurs en andere marktpartijen aanbieden voor wederverkoop onder voorwaarden. “Dit is ook voor Europese begrippen uniek”, zegt NPO bestuurder Henk Hagoort. “We zetten hiermee een historische stap.”

De plannen dateren al van 2011 en is een initiatief van RTL, zo vertelde Habets. Er is vervolgens twee jaar aan gewerkt. Hoewel een coöperatie is opgericht, is de gezamenlijk niet in strijd met de omroepwetgeving.

NLziet is te gebruiken via smartphone, tablet, pc of tv. Tot 365 dagen terug en in een aantal gevallen zeven dagen vooruit. Met één inlog is het aanbod van de drie verschillende VOD-platforms doorzoeken via de gezamenlijke zoekfunctie. Programma’s worden afgespeeld op het platform van de oorspronkelijke aanbieder: NPO Plus, RTL XL of Kijk.

De exacte startdatum en de prijs worden op een later tijdstip bekendgemaakt. De eerste periode is het abonnement alleen beschikbaar voor PC (Windows, MacOS, Linux). Op een later moment wordt het abonnement ook beschikbaar op tablet, smartphone en connected-tv.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jens Borghardt

Deze zagen we bij http://www.gemistgemist.nl niet aankomen. Meestal wordt er harder geconcurreerd dan samengewerkt. Maar goed: chapeau! Hier is absoluut lef voor nodig. Een paar interessante vragen:
– Wie of wie wil online betalen?
– Hoe lang kun je vrienden en concurrenten tegelijk blijven?
– Bestaande Gemist-sites blijven ook, gaat dat niet botsen?
– Wat vinden UPC, Ziggo, KPN e.d. hier eigenlijk van?

Heel spannend hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond