Deel dit artikel
-

Sanoma Nederland verbetert winstgevendheid licht

Uitgever Sanoma Nederland zag de winstgevendheid (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) in het eerste kwartaal licht verbeteren naar 15 miljoen euro, tegen 14 miljoen een jaar geleden. De oplagecijfers bleven stabiel in zowel Nederland als Finland.

De netto omzet van Media Bene (de Benelux organisatie) bedroeg 95,8 miljoen euro, een daling van 6 procent ten opzichte van een jaar geleden, voornamelijk door een tegenvallende advertentiemarkt. Sanoma Bene realiseerde 22 procent minder advertentieverkoop, van 20 miljoen euro vorig jaar naar 15,8 in het eerste kwartaal.

De omzet uit non-print bedroeg 24,8 miljoen euro, een lichte verbetering ten opzichte van een jaar geleden. 60 miljoen euro kwam van print.

De totale groep zette 261 miljoen euro om. EBITDA daalde naar 44 miljoen (pdf).

De verkoop van de Belgische vrouwentitels verloopt volgens plan; deze wordt in het begin van het derde kwartaal gefinaliseerd.

In Finland heeft Sanoma een festival en evenementenbureau, N.C.D. Production, overgenomen met een jaaromzet van 20 miljoen in 2017. De acquisitie versterkt Sanoma’s cross-media entertainmentpropositie. Live evenementen zijn een groeiende markt met een bovengemiddelde winstgevendheid, aldus Sanoma.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond