Deel dit artikel
-

Interview: Sanoma’s proeftuin voor de toekomst

Sinds een klein jaar is Sanoma als investeerder actief in Nederland. Met zeven bedrijven in portfolio spreken we Investment Director Herman Kienhuis over internationalisering, de komende twee jaar en de vraag of een uitgever wel venture capitalist moet willen zijn. 

Het plan voor SanomaVentures blijkt voort te komen uit de bovenste laag van het management. “Zij zagen het middel wel zitten. Daarnaast hadden we eerder al de rol van investeerder ingenomen via het Dutch Creative Industry Fund, een samenwerking tussen uitgevers met seed capital. Daar leer je wat wel en niet werkt. Zelf wilden we het groter en professioneler aanpakken, met een dedicated team”, aldus Kienhuis.

Eind 2011 achtte hij de timing en marktomstandigheden goed. Het aantal ondernemende activiteiten in de online- en mediasector nam toe, incubators en accelerators waren sterk in opkomst en pas afgestudeerden hadden meer dan ooit de ambitie om een eigen bedrijf te starten. “Daar komt bij dat de financieringsmogelijkheden niet navenant toenamen. En banken averser van risico’s zijn geworden en de hoeveelheid investeringskapitaal in Nederland beperkt is.”

Rendement
Bij de portfolio ligt de focus vooral op nieuwe consumentendiensten en -titels, en marketingdiensten. Kienhuis: “We zoeken aan de randen van onze organisatie naar nieuwe ontwikkelingen. Niet zozeer technologische innovaties, maar zaken die dicht tegen het bedrijf aan hangen.” Als er een haakje is, ergens direct of indirect, kan een concept of team in aanmerking komen. Want, dat is waar Kienhuis vooral naar zoekt: een goed team dat een goed idee uitwerkt en omzet draait. “Er moet een strategische fit zijn.” Door de nadruk op de consument vallen b2b-diensten en -apps buiten de scope.

Volgens Kienhuis is het door SanomaVentures gehanteerde model niet voor alle uitgevers geschikt. “Ik zou het anderen zeker aanraden, maar een venturetak lost niet een acuut probleem op en kost tijd.” Wat al gauw neerkomt op drie jaar investeren en nog eens eenzelfde periode om dat geld met rendement terug te verdienen. “Tijd die sommige uitgevers niet hebben, omdat ze juist sneller moeten innoveren.”

Netwerkeconomie
Momenteel is Kienhuis onder meer met zijn Sanoma-collega’s uit Finland en Rusland bezig om lokale Venturefilialen op te tuigen. Zij nemen daar nu de stappen die Sanoma Nederland tot vorig jaar heeft gezet. De Nederlanders ondersteunen daarbij de buitenlandse collega’s. Of en hoe nauw ze gezamenlijk gaan investeren, moet nog blijken. Tegelijkertijd worden ook andere banden binnen het Sanomaconcern aangehaald. Zo wordt met uitgeverij Malmberg gekeken naar samenwerkingen aangaande e-learning. En met SBS op het gebied van video.

Of er over twee jaar, als het investeringsraam sluit, een nieuwe Venturekapitaal beschikbaar komt, is nog geen duidelijkheid. “Productontwikkeling in eigen huis en overnames leiden sneller tot resultaat. Ik zie het echter ook als een andere manier van investeren in mensen. Deze vorm sluit meer aan op de netwerkeconomie; je verbindt je op een andere manier met talent in een industrie en economie dan door gewoon mensen in dienst te nemen. Dat is het idee voor de langere termijn.”

SanomaVentures

  • Focus: consumentendiensten, mobiel, video, e-commerce, marketingdiensten, e-learning
  • Type: early stage, 100.000 tot 500.000 euro
  • Looptijd: 2012 – 2017
  • Bezetting: twee man dedicated, aangevuld met specialisten en mentoren van Sanoma Media
  • Doel: minimaal 20 investeringen
  • Huidig portfolio: Vault79, Scoupy, Peerby, Virtuagym, Truly Yours, Fashionchick, Veilingacties

Foto: Ernst Seaber

*) Dit artikel verscheen in het maartnummer van Emerce magazine (#120)

Deel dit bericht

7 Reacties

Bart Jan

Aldus de man die in al die jaren bij Sanoma nog nooit iets noemenswaardigs (lees: succesvols) heeft neergezet, tonnen (zeg maar gerust miljoenen) heeft verbrand en waarvan een hoop collega’s zich afvragen waarom hij in godsnaam:
1. Op deze positie is gezet
2. Na al die failures nog steeds het vertrouwen geniet van Molman, Buitelaar en consorten
3. Er niet gewoon al lang uitgegooid is

Ach ja, iig weer een goed excuus om mooie tripjes te maken en op congressen op exotische locaties de getapte jongen uit te kunnen hangen zonder dat het voor Sanoma ook maar iets oplevert.

Gijs Vroom

Nou Bart Jan, hier klinkt wel wat rancune in door.

Of je gelijk hebt is niet uit de post te lezen. Ben benieuwd of je het kunt onderbouwen en ook een wat inhoudelijkere bijdrage kunt leveren ipv alleen schoppen tegen de persoon.

Welke failures gaat het dan om? Wat had Sanoma dan moeten doen?
Zijn er incubators die meer succes hebben volgens jou? Welke zijn dat en hoe bereiken ze dat succes?

RouteXL

Ik vind het een prima ontwikkeling als individuele bedrijven budget reserveren om te investeren in startups die raakvlakken hebben. Er moeten geen wonderen worden verwacht van iedere investering, maar als er een pareltje tussen zit dan wil je er op tijd bij zijn en een vinger in de pap hebben. Goede actie dus van Sanoma en ik benieuwd hoe het over twee jaar wordt geëvalueerd.

Paul @Stylediscount

Mooi initiatief van Sanoma, andere mediabedrijven zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen. Naast dat dit direct geld kan opleveren is het natuurlijk ook een goeie manier om in contact te komen met talent en evt. gaten in de advertentieruimtes te vullen bij de dochterbedrijven van Sanoma.

Jan-Willem Sanders

Mooi artikel. En dergelijke initiatieven is bij Herman in een goede handen!

erik

Ik snap niet goed hoe Sanoma denkt een geloofwaardige venture partij te zijn. Als ondernemer kun je beter kiezen voor een bank of VC met een track record, dan wel een gelauwerde online ondernemer, maar niet voor traditionele uitgever die nog nooit met een eigen online titel potten heeft weten te breken.

van Deurzen

@erik: Sanoma Uitgevers was de traditionele uitgever, maar Sanoma Digital / ilse media was de online tak en die wist zeker potten te breken. In the good old days hebben vele titels (wel of niet overgekocht) toch echt bijzondere resultaten geleverd: denk aan nu.nl, startpagina.nl, kieskeurig.nl etc. Natuurlijk zijn er ook minder succesvolle titels, maar dat zou ik ze niet kwalijk nemen! Of in de huidige situatie als Sanoma Media er nog steeds echt een gevoel van jeuj daar moet je zijn is, is maar de vraag!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond