Deel dit artikel
-

Scapino: onze webwinkel ondervindt weinig concurrentie

De webwinkel van Scapino richt zich op schoenen, mode en sport. “Echte concurrenten op het gebied van schoenen hebben we niet”, aldus Guido Heeringa, manager internet bij Scapino. Het schoenenbedrijf neemt dan ook rustig de tijd om de webwinkel te professionaliseren.

Toch zijn er wel spelers te vinden die het online speelveld van Scapino deels betreden. Op het gebied van mode zijn er bijvoorbeeld online concurrenten Wehkamp, Esprit en andere kledingwinkels. Ook Marktplaats en Speurders, waar tweedehandskleding wordt verkocht snoept uit dezelfde vijver als Scapino.

Concurrentie op het sgebied van schoenen komt hooguit van Dolcis, Invito en Mancis, die ook hun eigen webshop hebben, maar een andere doelgroep benaderen. Bovendien behoren deze drie schoenwinkelformules, net als PRO sport tot de Hoogenbosch groep, waar Scapino ook weer onderdeel van uit maakt.

Bezoekcijfers van de eigen webshop kan Heeringa niet geven. Hoogenbosch groep is beursgenoteerd, verduidelijkt hij. Met andere performance-cijfers is de schoenenwinkel ook zuinig en over de omzet van de webwinkel wordt in dit licht geen uitspraak gedaan.

Oriëntatiegedrag

Wel wil Heeringa kwijt dat de webwinkel een vast element is van Scapino: "We willen de groei inzetten. Het oriëntatiegedrag op de website is sterk. Je ziet dat onze klanten na het bezoek vaak naar de webshop gaan of de fysieke winkel om een product te kopen." De webshop is daarmee een uithangbord voor de gewone winkels van Scapino.

In Duitsland heeft Scapino momenteel nog maar één winkel. België kent er 35 en in Nederland zijn 186 vestigingen te vinden. Op dit moment richt de webshop zich enkel op Nederland. "We doen het hier goed, als het concept echt staat, dan gaan we uitbreiden", belooft de manager internet. Dat betekent dat er op termijn een webshop voor de Belgische markt wordt opgezet. "Nu maken we eerst een professionaliseringsslag. We willen nog wat meer ervaring opdoen in logistiek en marketing."

De webshop van Scapino ging in augustus 2005 live. Heeringa: "Toen we begonnen met de webshop konden we niet alles voorzien. Bijvoorbeeld hoe de klanten zouden reageren op kortingsacties. Bij een drukke week kunnen er wat foutjes in de logistiek ontstaan. Alle processen willen we eerst optimaliseren voor we uitbreiden naar andere landen."

Positionering

De positionering van Scapino, draait zowel offline als online om kwaliteit tegen een goede prijs. Heeringa: "Op Marktplaats zie je dat tweedehands merkkleding goed loopt. Als je dat tegen onze prijzen aanhoudt voor nieuwe kleding, zitten we op hetzelfde prijsniveau." Bij Scapino wijkt de offline prijs niet af van de prijzen voor de producten die online worden verkocht."

De schoenenwinkel hoopt de concurrentie voor te blijven door het volledige winkelassortiment online beschikbaar te maken. "Ook de leveringssnelheid is belangrijk. We geven de garantie dat we binnen vier dagen leveren." Bij Wehkamp en Otto daarentegen heeft de consument de producten die voor negen uur ’s avonds worden besteld, nog de volgende dag in huis. Heeringa: "Die stap hebben wij inderdaad nog niet gezet. Hun logistieke afdeling en de distributie hebben een andere structuur. Dat moeten wij nog veranderen." Dat is een flinke inhaalslag meent Heeringa. "Mensen moeten avonddiensten gaan draaien en met de vervoerders moeten we andere afspraken gaan maken. Onze klant richt zich nu voornamelijk op de lage prijzen."

Leerpunten

In de vier jaar dat de webshop nu bestaat is er een aantal leerpunten geweest. "Voor de logistieke systemen moesten we de zaken optimaliseren. Bij grote pieken moet het efficiënt draaien, maar net zo goed tijdens de rustige momenten. Het internet is grillig, soms is er bij een actie een piek om daarna weer terug te vallen." Ook heeft het bedrijf geleerd in extreme mate duidelijk te zijn naar de klant. "Overal moeten de algemene voorwaarden te vinden zijn. En je moet goed benaderbaar zijn wanneer ze vragen hebben."

De laatste tijd zijn veel webwinkels in opspraak geweest vanwege problemen met de bescherming van persoonsgegevens. "Bij ons is dat altijd goed beveiligd geweest. Daar zijn we kien op. Bovendien bieden wij niet de mogelijkheid aan om met de creditcard te betalen en dat zijn de gegevens die je het meest moet beveiligen."

In het verleden controleerde Thuiswinkel.org niet op de bescherming van persoonsgegevens bij webwinkels. De webshop van Scapino, gebouwd door Netivity, heeft onlangs nog het certificaat ‘Thuiswinkel Waarborg’ ontvangen. Het is de eerste webwinkel die aan de nieuwe richtlijnen, opgesteld door Thuiswinkel.org en de Consumentenbond, voldoet. Hierin wordt onder meer strenger gekeken naar de beveiliging van persoonsgegevens. Het keurmerk biedt volgens Heeringa de consument vooral vertrouwen.

Deel dit bericht

5 Reacties

Pim

Wow.. een winkelconcept zonder concurrenten. Zoeken we dat niet allemaal?

Wout Smelt

Ik vind het een goedkoop marketing praatje. Ik kom veelal relatieve begrippen tegen & weinig cijfers.  En het schermen met een 'Thuiswinkel waarborg' doet het ook niet helemaal voor mij.  

Rene

LOI Marketeer?

Remo

Wat een grappenmaker

Tom

ach ja…offline hebben ze ook geen concurrentie 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond