Deel dit artikel
-

Score mikt voor toekomstige omzetgroei sterk op internet

Kledingretailer Score.nl gaat zijn internetactiviteiten meer integreren met de winkels. Als eerste stap daartoe wordt er een internetzuil geplaatst in een nieuw te openen winkel in Amsterdam. Verkoop via internet is binnenkort de enige manier waarop Score nog snel kan groeien, verklaart het bedrijf. Score verwacht uiteindelijk evenveel om te zetten via internet als via de winkels.

Score waakt ervoor om grote voorspellingen te doen, zegt Olaf Zwijnenburg, verantwoordelijk voor marketing binnen het bedrijf. "Er zijn genoeg partijen binnen de kledingmarkt die dat hebben gedaan, en er nu niet meer zijn. We hebben onze internetactiviteiten geleidelijk ontwikkeld en waken ervoor om voorloper te zijn op technologisch gebied. Dat laten we liever aan anderen over."

Toch verwacht Score een aanzienlijke grotere rol van e-commerce binnen de omzet. "Van de basisartikelen binnen het segment waarin we ons begeven, denken we dat tien procent uiteindelijk online wordt verkocht. Wanneer wij daar een normaal marktaandeel van zullen krijgen, komen we met onze omzet via internet even hoog uit als via de rest van onze winkelketen." Momenteel is de omzet van de 26 Score-winkels tussen de veertig en vijftig miljoen gulden per jaar. Zwijnenburg geeft geen indicatie van de tijd waarbinnen deze nieuwe verdeling een feit zal zijn.

Over het huidige aandeel van internet binnen de omzet wil Zwijnenburg niet meer vertellen dan "dat het vergelijkbaar is met de omzet binnen een van onze filialen". Dat komt, volgens schatting, dan neer op 1,7 miljoen gulden per jaar (45 miljoen gedeeld door 26).

Score is opgericht in 1981 en is volledig eigendom van oprichter Jan Peters. Score richt zich op mannen in de leeftijd van vijftien tot veertig jaar en positioneert zich binnen de jeansmarkt op 'het middenniveau of middenhoog niveau' (prijscategorie: 119 tot 219 gulden). Het marktsegment waarin Score zich begeeft heeft volgens het bedrijf een omzet per jaar in Nederland van tussen de één en twee miljard gulden. Sinds 1998 heeft Score ook een filiaal op internet.

Met internet verover je niet zomaar de kledingmarkt
Waar andere kledingwinkels op internet onderuit gingen – zoals het roemruchte Boo.com, maar ook Dressmart.com – weet Score er wel een handel op te bouwen. Zwijnenburg: "Wij zijn retailers, voor ons is internet niet meer dan een extra verkoopkanaal binnen een markt waar wij al actief zijn. Volgens mij hebben dergelijke internetbedrijven zich daarin sterk vergist, hoe moeilijk het is om een bedrijf op te bouwen in een markt waarin je nog niet actief bent."

Een andere reden is dat Score zich sterk richt op mannelijke kopers. Dat zijn geen liefhebbers van winkelen, weet Score, de doelgroep wil direct kiezen en kopen en doet vervolgens vaak herhaal-aankopen. Met name het laatste element zorgt ervoor dat vanwege het gemak internet een belangrijke rol speelt. Belangrijk is ook, betoogt Zwijnenburg, dat het aanbod op de site aanzienlijk groter is dan in de winkel. "We hebben via de site meer dan tienduizend artikelen beschikbaar, het grootste deel daarvan is niet in de winkel te vinden."

Afhandeling van de bestellingen gebeurt door Score zelf. Maar voor producten die Score niet in de winkel heeft – een groot deel van het assortiment op de site – wordt het ook gedaan door de fabrikant. "We zorgen dan wel dat de verzending de 'look and feel' krijgt van Score", zegt Zwijnenburg. Een enkele fabrikant kiest er ook voor om de producten eerst naar Score te zenden, waarna deze het op zijn beurt weer aan de klant verstuurt.

Loyaliteitssysteem en internetzuil
Vanaf september wil Score internet sterker met de winkels integreren. Eenvoudige integratie van site en winkel, zoals online kopen en in de winkel ruilen, was er al, maar dit zal nu uitgebreid worden met een nieuw loyaliteitssysteem en Score gaat werken met 'internetzuilen' op de winkelvloer. Het loyaliteitssysteem komt in de plaats van een al bestaand model, en biedt klanten de mogelijkheid om te sparen voor een tegoed dat vervolgens weer besteed kan worden in de winkels (off- en online). Het systeem moet ook meer inzicht gaan geven in het klantenprofiel en koopgedrag. Zwijnenburg: "Tot op heden hebben we daar op internet nog weinig mee gedaan." Ook moet het een kostenbesparing binnen marketing gaan opleveren. "Waar we voorheen een magazine hadden om de relatie met de klant te onderhouden gaan we dat nu vervangen door een maandelijkse e-mail", zegt Zwijnenburg. "Op deze manier kunnen we onze marketingkosten omlaag brengen en nu ook een-op-een communiceren."

De 'internetzuil', een mogelijkheid om in de winkel via een 'computer' toegang te krijgen tot de website van Score, zal geïnstalleerd worden in de nieuw te openen winkel van Score aan de Amsterdamse Nieuwendijk. Score wil hiermee, binnen het beperkte aanbod van de gewone winkel, de bezoeker ook attenderen op het ruimere aanbod in de virtuele winkel. Overwogen wordt om de mogelijkheid tot pinnen toe te voegen aan deze internetzuil. Op internet werkt Score voor betalingen samen met Bibit. In het eerste kwartaal van volgend jaar worden er nog vier zuilen in winkels geplaatst. De zuil doet enigszins denken aan het initiatief 'Brand' van Free Record Shop, waarbij het assortiment in de winkel ook aangevuld werd, maar dan met tracks die vanuit een database in de winkel ter plekke op een cd zijn te branden. Internet wordt hierbij nog niet gebruikt.

De reden voor deze sterkere rol van internet binnen Score is dat het bedrijf verwacht via de winkels in bescheiden tempo te kunnen groeien. "We zijn gevestigd op A1 locaties in de steden, maar de huren stijgen er en binnenkort zijn we op de meeste van deze locaties gevestigd. De manier om dan toch versneld verder te groeien is door internet in te zetten." Voor kannibalisatie op de winkelomzet is Score niet bevreesd. De winkelomzet stijgt volgens het bedrijf nog steeds – "we openen vier vestigingen per jaar" – en ook hoopt het met de nieuwe propositie klanten bij andere jeanswinkels weg te lokken. Zwijnenburg: "De winkels in combinatie met internet moet ervoor zorgen dat klanten in 95 procent van de gevallen bij ons kunnen slagen."

Deel dit bericht

7 Reacties

don leo

Ik zie het al voor me. Een groep consultants is bij de directie langsgeweest en vertelt ze dat met internet het bedrijf kan concurreren met de grote multinationals. Dat hun concurrenten veel geld in internet investeren en als ze niet meedoen het niet gaan redden. Daarnaast mooie verhalen over geld verdienen etc etc. En het is ongelooflijk dat dit soort verhalen nog gelooft worden ook.Het kan natuurlijk zijn dat dit project al meer dan een jaar geleden is opgestart en dat nu pas operationeel is. Nog meer pech dus, dan zitten er al miljoenen in ontwikkeling in. Nu kan je gewoon een failliet bedrijfje kopen en de software gebruiken of je kan gewoon aankloppen bij de grote software bedrijven, dan ben je voor een kleine ton klaar.Ik ben dus bang dat de prijzen bij score wel wat omhoog zullen gaan om dit project te betalen( en later weer af te schrijven).Overigens zie ik niet in dat omdat je je op mannen richt via internet wel kleren kan verkopen. Ik wens jullie overigens wel succes, want dat kan de kleding branch op internet wel gebruiken

Ward Bekker

Meneer Zwijnenburg ziet de bui volgens mij al hangen. Concrete doelstellingen betreft marktaandeel ed. wilt hij niet noemen. Zou ik ook niet doen. Immers, er is al voor een paar honderd miljoen door andere bedrijven geïnvesteerd in gelijkwaardige concepten. Deze bedrijven zijn al kopje onder of anders druk bezig het laten zakken van de reddingssloepen. Ach, de directie heeft nu wat om over te praten bij feestjes. "Jea, jea. Wij zijn ook helemaal into ee-kommers Hendrik-jan. Site al gezien kerel?" Nog een klein inhoudelijk minpuntje over de website : Zet de flash animaties ff van de turbo af en zet plaatjes bij het product overzicht. Een 'G-star 836173 Retnie, Ribbed Front' klint weliswaar heel sexy, maar denkt u dan meteen aan een paarse blouse met korte mouwtjes?

Sacha Prins

Ik heb toevallig net vanmiddag n.a.v. dit bericht wat op de site rondgekeken, een T-shirt met lange mouwen gevonden wat me wel leuk lijkt en in de Kalverstraat in de winkel gekocht.Ideaal voor figuren als ik die een hekel hebben aan alleen winkelen. Geheel voorbereid de winkel in en als een postduif op het doel af. 4 T-shirts gekocht en 200 piek omzet gegenereerd. Nu alle andere mensen nog en het wordt een succes.

Erik

Als ze echt serieus met internet omgaan waarom vergeten ze dan om een naam als "www.scoren.nl" te registreren? Hier prijkt nu gewoon een datingsite. Het valt me op dat heel veel bedrijven tonnen of miljoenen uitgeven voor de ontwikkeling van hun website. Wat ze voor 100 piek dan nog even vergeten is om andere namen te registeren die wel eens fout getikt kunnen worden door de internetter! Vooral bij radio-reclame komt het vaak voor dat mensen niet precies weten hoe een adres geschreven wordt. Wat lopen er dus nog steeds veel bedrijven op hele simpele gebieden te slapen! Tring…tring… iedereen wakker?

Don Leo

Handig zo'n site van enkele miljoenen om even te kijken wat er te koop is bij Score. Dan nog te bedenken dat ze er nog meer geld in willen steken. Daar heb je alleen een database en digitaal fotokameraatje voor nodig. En dus geen miljoenen investeringen met super de luxe betaalsystemen, branding bureaus voor internet, consultants, software houses etc etc. Kunnen ze beter zo'n pakketje als shop in a box of windows interet shop, etc, etc kopen.

zomaar

Hoe komen jullie bij de gedachte dat Score miljoenen in Internet heeft geïnvesteerd? En waarom wordt er gedacht dat zo'n zuilenproject ook miljoenen gaat kosten? Zoals ik het zie heeft Score een website voor weinig laten maken en biedt daar een aanvullend assortiment aan. Volgens mij ook nog eens op exclusieve basis. Dit lijkt mij een goede strategie. Zoals Zwijnenburg al zegt zit Score op bijna alle A-locaties in Nederland. Een nieuwe vestiging openen is waarschijnlijk een stuk duurder dan een webshop openen. Helemaal als je beseft dat Score bijna geen voorraad hoeft te houden voor deze shop (althans, dat denk ik). Als je een exclusieve deal sluit met leveranciers, waarom niet die leverancier laten leveren? Al met al lees ik weer eens voornamelijk negatieve reacties (waarom is dit toch?). Ik wens Score alle succes!

Lennard@modeportaal.nl

Wie koopt er wel eens een andere maat jeans? De afgelopen 10 jaar is mijn maat hetzelfde gebleven, en is een spijkerbroek dus een perfect artikel om via internet te kopen. Als je dan ook nog eens het grootste assortiment van Nederland in je winkel hebt, heb je als één van de weinige webshops toch een grote kans van slagen. Als je bedenkt dat Whekamp/Wehkamp nu toch zo'n 4 ton per week 'moelijke' kleding verkoopt, kan Score als jeans specialist best wel een ton per week gaan doen. Zeg 5 miljoen op jaarbasis, met een 2.0 marge, draagt toch aardig bij, als je ca. 4 ton kosten op jaarbasis hebt.Score kan best weleens gaan scoren.nl, en een niche marktleider worden/zijn. In NL.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond