Deel dit artikel
-

Search marketing belangrijk, kennisniveau onder de maat

Search marketing heeft een belangrijke plek in de marketingmix, zegt 71 procent van de marketeers, maar zelf vinden ze het kennisniveau onvoldoende. Dat blijkt uit de DM Barometer: Search marketing, een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing. Het onderzoeksrapport is een vervolg op een eerdere editie uit 2012.  

Ruim zeventig procent van de marketeers vindt dat search marketing een belangrijke plek heeft in de marketingmix. Dat blijkt ook uit de budgetten. De DM Barometer laat zien dat een wezenlijk deel van het digitaal marketingbudget naar search marketing gaat. Bij opdrachtgevers is dit gemiddeld 26 procent van het marketingbudget.

Het budget kent ook een stijgende lijn. In november 2012 heeft de DM Barometer het thema search marketing eerder onder de loep genomen. Toen gaf gemiddeld 54 procent van de opdrachtgevers en 75 procent van de bureaus aan dat het budget voor search marketing in 2013 zou stijgen. Ook nu geeft 36 procent van de opdrachtgevers en 54 procent van de bureaus aan dat het budget in 2014 is gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor.

Het valt echter op dat marketeers het kennisniveau van search marketing bij de gemiddelde marketeer een onvoldoende geven. 58 procent vindt het kennisniveau matig of zelfs zwak. Mogelijk onderschat de marketeer zichzelf en anders is het een uitdaging voor een ieder om meer kennis op te doen.

Aan de marketeers is ook gevraagd in hoeverre zij Googlefeatures gebruiken in hun search marketingactiviteiten, zoals bijvoorbeeld webmastertools, Google+ en Google AdWords. De Google webmaster-hulpmiddelen worden door zestig procent van de opdrachtgevers gebruikt. Google+ wordt door 35 procent van de opdrachtgevers toegepast. Bij Google AdWords zijn search campagnes en display advertising populair.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond