Deel dit artikel
-

Seatme.nl richting 500 aangesloten restaurants

Seatme.nl, online reserveringsdienst voor restaurants, overleeft de crisis en heeft eind dit jaar 500 aangesloten restaurants. Een iPhone-app is ook bijna klaar.

Eind dit jaar heeft Seatme.nl, dat twee jaar geleden startte, vijfhonderd aangesloten restaurants, zegt oprichter Jeroen van den Brink. "Door de bril van de internetsector gaat dat misschien langzaam, maar door de bril van de restaurantbranche gaat het snel. Veel restaurants zijn nog gewend te werken met pen en papier. Automatisering is veel minder ingeburgerd dan in andere sectoren. Langzaamaan komen we in de buurt van het omslagpunt. Het vliegwiel begint te draaien."

iPhone-app

Over enkele weken komt Seatme ook met een eigen iPhone-app. "Er is nu in Nederland nog geen app waarmee je ook direct kan reserveren in een restaurant vanaf de iPhone. Dat gaan wij wel aanbieden." Van den Brink verwacht dat de app eind dit jaar verschijnt.

Seatme biedt restaurants een websysteem voor tafelreserveringen. Restaurants kunnen hun tafels optimaal indelen via een planningstool en gasten krijgen direct bevestiging van hun reservering. De webdienst heeft naast een digitaal reserveringsboek ook een crm-systeem.

Slecht horecajaar

Seatme’s start eind 2008 kende een slechte timing: de financiële crisis stortte de horeca in het algemeen in de problemen. De restaurantsector heeft het nu vooral zwaar, zegt Van den Brink, omdat de reserves na het matige 2009 op raken. "Restaurants hadden ook een slechte zomer door het warme weer. De afgelopen zes maanden zijn relatief veel restaurants failliet gegaan. Als de winst stil staat, blijven ook de investeringen achter en daar hebben wij last van gehad."

In Nederland heeft Seatme volgens Van den Brink weinig concurrenten. Restaurantsite Iens biedt ook online reserveren, maar die site richt zich er niet speciaal op. Iens-bezoekers moeten al op de pagina van het desbetreffende restaurants zijn om er te kunnen reserveren. Het internationale voorbeeld voor Seatme is het Amerikaanse OpenTable.com, dat maar reseveren in één Nederlands restaurant aanbiedt.

Van den Brink is ook actief met Iens-rivaal Dinercity, dat in elf landen opereert. Een internationale uitrol van Seatme is op korte termijn nog niet aan de orde, maar kan wel volgen zodra er winst wordt gemaakt in Nederland. "Een uitbreiding naar België ligt wel voor de hand, vanwege de taal en omdat dat land gastronomisch is ingesteld."

Voor Van den Brink zijn deze weken extra druk. "Restaurants willen nog voor de drukke decembermaand worden aangesloten."

*) Seatme is genomineerd voor een Accenture Innovation Award, waarvan de prijsuitreiking op dinsdag 2 november plaatsvindt.

Deel dit bericht

6 Reacties

Edo van Santen

Hier een diepte-interview met Jeroen van den Brink, over de businesskant van zijn formats: http://talkedo.tv/index.php?videoid=ZVqN2DsO

Huub

Goed de feiten gecheckt, Emerce. SeatMe haalt bij LANGE na niet de 500. Zitten nu rond de 200/250.

Louie

Horeca heeft inderdaad de reputatie enigszins conservatief te zijn, maar ik denk dat het niet alleen maar 'pen en papier' is wat de groei van Seatme remt. Het systeem ziet er mooi uit, maar bevat nog steeds bugs. Bovendien zijn de aansluitkosten fors en moet je als restaurateur betalen voor iedere reservering die binnenkomt via het systeem, ook wanneer die via je eigen website wordt gedaan. Zo wordt 'innoveren' ons ook niet echt aantrekkelijk gemaakt. @Edo van Zanten: denk dat je gelijk hebt wat betreft de cijfers, de totalen kloppen niet. Ook ken ik al 2 restaurants die het systeem gratis hebben gekregen…

Louie

het is nog vroeg, ik bedoelde @Huub…

Mark van Leersum

Inderdaad opvallend dat er maar 289 restaurants te vinden zijn op seatme, dus Van den Brink denkt nog even met bijna 100% te groeien in de laatste 2 maanden van het jaar. Seatme is dus niet echt een ding in de horeca. Verder werd ik geprikkeld door de vermelding van een nominatie voor de Accenture Innovation Award. Het blijkt dat seatme nota bene genomineerd is in de categorie "Best Mobile Concept" voor hun App die nog helemaal niet te vinden is in de App store ("Sinds de zomer van 2010 heeft seatme een iPhone App….). Ik denk dat Emerce inderdaad wat beter mag doorvragen en onderzoeken en de enthousiaste verhalen van een ondernemer niet zo maar moet geloven.  Off topic: ik zag bij de genomineerde van die prijs ook buitenbeter.nl staan, van dat concept word ik nu wel weer heel blij 🙂 Complimenten voor Yucat, misschien een tip voor de redactie van Emerce?  

Norbert

Van den Brink tijdens de lancering van SeatMe in oktober 2008: http://www.missethoreca.nl/1069251/restaurant/restaurant-artikel/BedenkerOverNieuwSeatMe.htm Hij is nogal uitgesproken, zullen we maar zeggen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond