Deel dit artikel
-

SEOshop: ‘Pas op met bol.com en Amazon’

Platformen als bol.com en Amazon bieden webshops groot bereik, maar het zijn geen wegen naar gouden bergen. Succes wordt bestraft met concurrentie. Directeur Ruud Stelder van SEOshop over platformstrategie en zijn internationalisering.

We zagen dat je op zoek bent naar uitbreiding in Duitsland. Hoe gaat het daar en hoe ontwikkelt SEOshop zich in het algemeen?
“Duitsland is een van de belangrijkste grote Europese e-Commerce markten. De Duitse markt telt zo’n 160.000 webwinkels waarvan 50.000 eBayshops, dat is vier keer groter dan Nederland. De afstandsverkopen stegen met maar liefst 27 procent naar 27 miljard in 2012, een enorme groeimarkt. We zien dat de meeste webwinkeliers gebruikmaken van open-source pakketten en er weinig SaaS-bedrijven actief zijn. De markt loopt achter op bepaalde trends, zo begint het Cloud principe nu pas echt door te breken.

Om voet aan de grond te krijgen moet je veel wijzigen in je aanpak. Het heeft SEOshop ruim een half jaar gekost om alleen al aan alle lokalisatie eisen te voldoen. We zijn nu enkele maanden aan het investeren en zien bijzonder veel potentie. De prijzen voor software liggen aanzienlijk hoger en de concurrentie biedt lagere kwaliteit. We ontvangen nu al honderden aanvragen per maand en verwachten dat de Duitse markt dit jaar nog goed zal zijn voor 25 procent van de totale omzet.

Op dit moment bewerken we de Duitse markt vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam. Onze Duitse afdeling bestaat nu uit drie ervaren account managers, andere activiteiten die nodig zijn zoals marketing worden gedaan door ons Nederlandse team.

Als Nederlands partij in Duitsland proeven we nu al aan de enorme mogelijkheden maar er zijn natuurlijk altijd uitdagingen. Zo geven Duitsers minder snel over het internet informatie over zichzelf, het grote voordeel is wel dat een afspraak ook echt een afspraak is.”

Kan de kleinere webwinkelier naar jouw idee opboksen tegen grote platformen als bol.com, Amazon, Rakuten en eBay?
“Waarom zou een kleine winkelier opboksen tegen deze netwerken? Als winkelier moet je er juist mee samenwerken. Een winkelier moet alleen uitkijken met de netwerken die zelf ook producten verkopen zoals bol.com en Amazon. Deze grote e-tailers gebruiken de verkoopinformatie van de kleinere webwinkels om hun eigen productassortiment te optimaliseren. Wanneer je als kleine winkelier succesvol bent op een dergelijk netwerk dan duurt het vaak minder dan een half jaar voordat een dergelijk netwerk zowel op prijs als op service onder jouw prijs gaat zitten. De netwerken rekenen daarnaast een fee per transactie, het is dus aan te bevelen om goed te kijken welke productgroepen je in welke netwerken plaatst om de marge te optimaliseren. Tevens zijn er netwerken waar je als kleinere e-tailer niet in beeld mag komen met reclameuitingen, wat zorgt voor een kleinere kans op een tweede verkoop aan dezelfde klant.

Een eigen kanaal blijft daarom juist ook voor de kleinere webwinkelier essentieel, maar samenwerken is ook een must.”

Waar ligt de focus bij productontwikkeling bij SEOshop voor de rest van het jaar?
“Wij geloven in internationalisatie, niet alleen voor SEOshop maar ook voor onze klanten. In het proces van globalisatie is over grenzen denken van wezenlijk belang voor het succes van je online bedrijf. Nieuwe markten bieden nieuwe kansen. SEOshop heeft reeds integraties met meer dan vijftig paymentservices in Europa. Onze focus ligt momenteel op nieuwe internationale partnerships. Via onze APPstore bieden we reeds koppelingen met meer dan zestig apps in e-mailmarketing, warehouse management, ERP, klantenservice en meer. Dit willen we snel uitbreiden, zodat onze klanten snel nieuwe plug-and-play-functies kunnen toevoegen om nog zich nog beter te kunnen onderscheiden.”

Deel dit bericht

7 Reacties

Richard Otto

Inderdaad een belangrijk punt. Heb dit wel eens bij een fabrikant meegemaakt, die enthousiast was dat een grote online shop hun producten ook via SEO en SEA ging promoten. Kosten helemaal niets! Helaas schoten de kosten van hun eigen online shop omhoog en stond Zalando hoger in de zoekmachines dan hun eigen online shop, wanneer consumenten op het merk gingen Googelen..

Bart

“De netwerken rekenen daarnaast een fee per transactie”

Deed SEOshop dit onlangs ook niet, maar is het recentelijk afgeschaft maar zijn de abbo prijzen behoorlijk omhoog gegaan?
http://www.seoshop.nl/prijzen/

Ruud

@Bart,
Het klopt inderdaad dat we aan het testen zijn met fixed fee packages zonder pecentage, de percentages (2%-0.5%) zijn vervangen door iets hogere vaste fees.

Om even in te haken op de reden dat ik het aangeef; Het percentage dat je moet afdragen aan netwerken als Bol.com ligt substantieel hoger, te weten ~8% tot 15% + min. 1 euro (http://tinypic.com/r/hrg11v/5). Afhankelijk van je productgroep liggen de marges vaak tussen de 30% en 60%, de impact van 15% + € 2,99 is dan behoorlijk.

Koen

Vraag me af waarom een webwinkelier voor Seoshop zou kiezen en niet voor Shopify? Ik zie de authenticiteit van Seoshop niet. Zelfs de vormgeving is bij de Canadezen afgekeken.

Dennis Sievers

@Koen waarom een product bij bol.com kopen en niet bij amazon? waarom een product bij c1000 kopen en niet bij AH? waarom tanken bij texaco en niet bij tango?

Er zijn nog voldoende keuzes en verschillen tussen Shopify en SEOshop. Denk aan prijs, service, land van vestiging, privacy, taal backend, gebruikersgemak, etc. etc.

Bart

@koen..Denk ook eens aan koppelingen met bijv. IDeal of PostNL. SEOshop heeft tal van koppelingen met Nederlandse partners en is zeker voor Nederland en Belgie het beste e-commerce platform..

Kees van Dijk

Ik heb afgelopen maand Shopify vergeleken met SEOshop. Conclusie: ze lijken erg veel op elkaar.

Qua platform wint inderdaad Shopify. Maar qua integraties voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt moet je momenteel echt nog bij SEOshop wezen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond