SEO-wereld in rep en roer om Google-wijziging
Zoekmachinemarketeers zitten sinds vanochtend met de handen in het haar omdat Google minder informatie is gaan geven over de zoekopdrachten naar hun klanten.
Gisterenavond werd in Amerika duidelijk dat Google al het verkeer van zijn zoekmachine naar websites is gaan versleutelen. Dat gebeurde tot op zekere hoogte al vanuit een aantal browsers, maar het wordt nu overal toegepast.
Zoekmachinemarketeers zijn blind geworden voor binnenkomend organisch verkeer. Het zijn de SEO-activiteiten die dit raakt.
Tot gisteren kon de marketeer nog zien via welke zoekopdrachten internetters de weg naar de site vonden. Door de secure versleuteling valt die informatiebron weg.
Bij SEA-campagnes is dit soort nog wel te zien. Dus: wie investeert in betaalde reclamecampagnes bij Google AdWords ziet nog wel via welke zoekwoorden een site wordt gevonden.
De speculatie in de markt is, dat Google de exploitatie van zijn zoekmachine meer richting AdWords wil drijven. De officiële verklaring is dat het bedrijf de privacy van zijn gebruikers beter wil beschermen.
Meer achtergrondinformatie en de reacties van experts kun je lezen in het artikel op Emerce Topics: Google-wijziging: SEO-crisis of storm in een glas water.
Foto: MSVG (cc)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
34 Reacties
Remi van Beekum
De officiële verklaring van Google, dat het om de privacy van (be)zoekers gaat, is natuurlijk sowieso onzin. Want als dat het argument zou zijn, zouden ze het ook bij Adwords moeten doen. Het feit dat ze het bij organisch wel doorvoeren en bij betaalt verkeer niet, bewijst dat dat argument onjuist is en dat Google hier volledig hypocriet is en haar slogan “don’t be evil” al lang geleden vergeten is.
Erg frustrerend, irritant en gemeen. Want SEO wordt weer een klein beetje moeilijker en dus zullen meer bedrijven de portemonnee trekken en verkeer inkopen via Adwords.
Maar tegelijk moeten we het ook niet groter maken dan het is. Ook als het aandeel (not provided) op 100% zit, heb je als SEOer betere KPI’s in handen dan alle offline marketeers en mediabureaus bij elkaar. En ook binnen het digitale speelveld heb je als SEOer nog steeds betere KPI’s dan een social- of display-marketeer in de meeste gevallen heeft.
SEOers moeten nu niet gaan proberen om zo veel mogelijk van de “oude” KPI’s terug te knutselen (een logische reflex tegen beter weten in). Maar we moeten aan de slag met de data die we wél hebben en daar het beste uit halen. En dan zal blijken dat SEO gewoon een fantastische vorm van digitale marketing is die in veel gevallen de goedkoopste bron van traffic vlak bij de conversie is.
Remy Bergsma
Dit is al veel langer aan de hand – in Analytics zie je (not provided) al veel langer terugkomen, in meer of mindere mate.
Er is een manier om wat data terug te halen, mbv filters. Zie http://econsultancy.com/nl/blog/8342-how-to-steal-some-not-provided-data-back-from-google – het is geen 100% oplossing maar helpt om organisch verkeer alsnog te analyseren.
Nico de Nooijr
Ach we zagen dit 2 jaar geleden toch al aankomen? De laatste tijd was (not provided) al in de meerderheid van alle organische zoekwoorden. Je kan altijd uitwijken naar Adwords data en webmaster tools. De informatie die je daar vind is nog steeds erg bruikbaar. Het enige waar ik me aan stoor is de reactie van Google dat het om privacy redenen is gedaan, terwijl de data gewoon beschikbaar is zolang je betaald voor Adwords data.
Martin Vergeer
Privacy noemen als belangrijkste reden is uiteraard op zijn best een zwakke reden. Van de andere kant zit er waarschijnlijk wel een wat fundamentelere reden achter de beslissing om deze informatie te versleutelen. Eigenlijk zou (in de ideologie van Google) zoekmachine optimalisatie helemaal niet mogen bestaan immers. Met het perfecte algoritme zou altijd de meest relevante pagina op 1 moeten staan. In die zin is het dus niet heel vreemd dat Google vanuit die context de data verschaffing voor SEO terug brengt. Overigens speel ik nu wel een beetje advocaat van de duivel aangezien de praktijk is dat SEO wel degelijk belangrijk is. Blijft heel pijnlijk om deze data te verliezen, maar zoals hiervoor al werd gezegd niet erg onverwacht…
Peter Stolwijk
Inderdaad, het zat er al aan te komen.
”Not provided” kwam ik de laatste tijd al vaker tegen bij Google Analytics. Dit is niet iets van gisteren.
Maar dat is het punt niet.
Het punt is namelijk, dat men zich hier niet op kon voorbereiden of voor een alternatief kon zorgen. Al wist men wat er ging gebeuren, het was wachten wanneer dit definitief zou doorkomen en dan moet je er maar mee omgaan, wanneer het er eenmaal is.
Ze beheren minimaal 92% van de markt.
Dit dwingt ons namelijk om mee te gaan met hun flow. Het duurt mij sowieso al veel te lang dat Apple en Yahoo niet een keer samen gaan werken en serieus gaan concurreren met Google buiten de VS. Zodra er serieuze concurrentie is, zal er altijd 1 van de 2 het makkelijk houden voor ons. Anders wel voor lagere prijzen zorgen.
Alhoewel ik goed scoor bij Google, vrees ik dat dit straks allemaal veel moeilijker gaat worden. Seo, het gratis variant zal niet veel meer gaan betekenen. Het betaalde variant Adwords, zal meer informatie gaan verschaffen. Dus ga er maar vanuit, dat vanuit alle perspectieven, deze informatie hard nodig is om bij te blijven en goed te scoren.
Jorrit
Eens met Martin, het optimaliseren van je website op zoekwoord niveau is tegenstrijdig met wat Google wil. Google zoekt zelf wel het meest relevante resultaat bij een zoekopdracht, het liefst zonder onze ‘optimalisatie’ hulp daarbij. Optimaliseren doe je voor de bezoeker, niet voor Google. Althans in Google’s utopie.
Met deze stap maken ze het optimaliseren een tikje lastiger. Of eigenlijk: het bepalen of een wijziging meer bezoek heeft opgeleverd. Dat is voor de SEO-consultant vervelend. Optimaliseren op een zoekwoord kan natuurlijk nog steeds, want ranktrackers zullen hierdoor niet gehinderd worden.
Verwacht effect: (nog) meer SEO’s gaan zich bezig houden met het door Google zo enorm gehate linkbuilding. En ranktrackers worden belangrijker om de effecten van zoekwoord-optimalisatie te bepalen.
Bert van Loon | Mostly Media
Vervelend, maar ook niet onoverkomelijk! Het voordeel is dat we minder alleen op keywords focussen maar meer op contentmarketing rondom topics. Bovendien nuanceert het (terecht m.i.) de focus op ranking. Verkeer komt ook via social, bloglinks etc.; uiteindelijk is het verkeer naar een specifieke pagina waarop je content positioneert + de conversie er van het enige wat werkelijk in een ROI-dashboard relevant is. Alles afwegend zeg ik: ” Niet erg, en voorwaarts naar modernere aanpakken op content marketing gebied.”
Ton
Dit zat er inderdaad een keer aan te komen en weinig aan te doen. Lang leven de grootmachten op het internet.
Al vond ik de laatste jaren het hele SEO gebeuren een beetje de spuitgaten uitlopen. Het leek net of je zonder SEO geen bestaansrecht meer had op het internet. Alleen als je er genoeg tijd (en vaak ook geld) aan besteedde, je dan nog enigszins vooraan bij de zoekresultaten zou verschijnen.
Dat dit voor velen weer een mooie uitdaging mag gaan worden! 😉
Martin Post Uiterweer
Helemaal met Remi eens! Terug naar logica. Betrek klanten bij zoekwoordonderzoek. Waar heeft u op gezocht? Een hele uitdaging.
Voornaamste blijft: Geef de bezoeker relevantie en usability.
Patrick Mulder
Via AdWords is veel data terug te halen. Hebben hierover een post geschreven op http://www.adfiliate.nl/seo/ontdek-not-provided-zoekwoorden/. Benieuwd naar jullie feedback.
Arnoud
Het is idd erg vervelend voor iedereen met een website en SEO bureau, maar er blijven genoeg KPI’s over, zoals bv rankings. Daarnaast is er veel interessante data uit AdWords en GWT en kun je op pagina niveau in Analytics nog steeds veel zien. Zie ook deze blogpost en video op Moz http://moz.com/blog/100-percent-keyword-not-provided-whiteboard-tuesday.
Het argument van Google dat het puur over privacy van gebruikers gaat, is natuurlijk onzin…
Jan-Willem
Heel aardig van Google dat we nog WMT data hebben, maar die is verre van betrouwbaar te noemen, zie bijvoorbeeld http://www.portent.com/blog/analytics/google-webmaster-tools-query-data-is-worthless.htm en http://www.distilled.net/blog/seo/new-google-webmaster-tools-keyphrase-data-is-70-useless/
Arjan
Ik zeg; reverse enginering wordt een specialiteit
Tom Zoethout
In onze content strategie voor klanten adviseerden we al ,na zoekwoorden onderzoek en concurrentie onderzoek, om content in thema’s te bouwen.
Relevante content voor bezoekers in verschillende pagina’s met goede interne links binnen het thema werkt goed.
We zien dat zowel bezoekers het waarderen (je ontwikkelt een expert positie) en Google ook.
Gooi hierbij alles in de strijd: video, images, infographics en tekst.
En ja: linkbuilding, gecombineerd met social media geven nog steeds de beste resultaten.
Nico de Nooijer
Sommige mensen in de SEO wereld zijn naar mijn idee nog veel te veel bezig met het optimaliseren voor Google en vergeten totaal waar het om gaat, namelijk de bezoeker.
In plaats van je bezig te houden met linkbuilding en het “manipuleren” van de SERP’s zou iedereen gewoon bezig moeten zijn met verdomd goede content schrijven die waardevol voor je bezoekers is.
Dat is ook de voornaamste reden dat Google dit doet. Wanneer je goede content aanlevert komen de hogere rankings vanzelf wel.
Daarnaast zijn er buiten keyword data om zoveel andere mooie KPI’s waarmee je de kwaliteit van je landingpages kan meten, denk aan bounce rate bijvoorbeeld en andere KPI’s die engagement laten zien.
Dennis Sievers
Rep en roer… Rep en roer. Het is vervelend, omdat je met keywords tot op detailniveau kunt optimaliseren. Anderzijds zorgen deze details er ook regelmatig voor dat je het grote plaatje uit het oog verliest. Het meest vervelend aan de aanpassing is vooral dat het onderbouwen van je werkzaamheden wat lastiger wordt. Zorgt non-branded verkeer (waar je als SEO-er vooral mee aan de slag bent) nou voor groeiende omzet, of groeit branded traffic? Het wordt schatten in plaats van zeker weten.
Je hebt echter nog altijd de metrics zoekvolume, geschatte/gemiddelde rankings en gemeten organische bezoekers op een pagina waarmee je e.e.a. kunt terugrekenen tot een zekere nauwkeurigheid, mocht je dat willen.
De beredenering van Google is begrijpelijk, maar raakt uiteraard kant noch wal. Privacy is immers nog gewoon te koop.
Michel Tijsterman
Dat het gedaan is voor de privacy van de bezoeker is natuurlijk onzin. Daar is iedereen het wel mee eens. Ik denk dat het een mooie win win voor Google is.
1. Omzet boost voor Adwords en 2. Iedereen wordt mooi “gedwongen” zich meer op social te richten. Dit aangezien social (sharing/referenties) zeer belangrijk is voor de zoekresultaten en alleen maar belangrijker gaat worden.
Bartje Meijer
Goede unieke content zonder focus op keywords en seo blijft natuurlijk altijd bovenaan. Maar moeilijker is het als je een webshop of andere commerciele site hebt waarbij je slim moet concurreren met sites met vergelijkbare inhoud. Organisch sla ik nog altijd hoger aan dan betaalde ads.
Rick van Rath
De toekomst van Google? Alle 20 (of meer plaatsen) vallen onder Adwords en dienen betaald te worden. Geen slimme seo trucjes meer?, misschien voor de 2e pagina?.
Is het tijd voor nieuwe innovatievere zoekmachines?
Wouter Postma
Ik maak me er niet te veel zorgen over. Meeste is prima terug te zien wanneer je Analytics koppelt aan Google Webmaster Tools.
Bart Fellinger
Het is jammer van de data, maar een goede SEO strategie draait niet om keywords. Ergens is het alleen maar beter voor de SEO dat Google stopt met cijfers per keyword delen.
WebshopAdvies.nl
Elk bedrijf doet er verstandig aan om te investeren in adwords. Net als SEO kost ook Adwords tijd om stabiel en renderend te krijgen. Hoewel SEO vaak als gratis wordt gezien is het dat ook niet, daarmee biedt Adwords een meer stabiele basis voor een bedrijf.
Natuurlijk blijft daarbij SEO ook belangrijk. Maar daar alleen op steunen is erg riskant.
Egbert Van Keulen
Voor degenen die het interesseert. In onderstaand artikel vind je wat meer achtergrondinformatie en reacties van experts:
http://www.emerce.nl/achtergrond/seocrisis-storm-glas-water
Egbert
Christian
Ik denk inderdaad ook dat de focus nog maar komt te liggen op (kwalitatieve) content, al is dit wel een ‘wij van wc eend…’ in mijn geval :).
Inmiddels heb ik zelf ook even wat navraag gedaan en naar aanleiding daarvan een artikel geschreven, zie http://www.slagtermedia.nl/google-not-provided-apocalypse-tips-lossen/
Maurits van de Kamp
Bij iedere aanpassing door Google is het hetzelfde liedje, en als je er goed over nadenkt heeft Google gewoon groot gelijk. Mijn oude blog hierover blijkt nog steeds actueel 🙂
http://www.revee-webdesign.nl/blog/seo-wonderdokters-slaan-de-plank-mis/
Melissa
Ja, zo wordt het zeker moeilijker. Ik heb nog nooit betaald geadverteerd, maar het was zeker gemakkelijk om de zoekwoorden op te zoeken en effectief te gebruiken bij het maken van mijn website.
Maarten
Interessant, we zagen not provided ook al een tijd en maken hier ons geen zorgen over. Via SEA en doelgroep onderzoek zijn belangrijke inzichten te krijgen.
Jeroen Bos
Als SEO “hobbyist” predik ik al jarenlang dat het verdienmodel van Google gebaseerd is op de verkoop van advertenties. In alle vaak gratis diensten die ze aanbieden, en er komen er zeker nog meer bij, verzameld Google data waarmee men profielen bouwt van combinaties van IP adressen, mac adresssen, machine specs en gedrag met die machine, dus ook de zoekwoorden, web bezoeken na een search etc. Als je het businessmodel van Google begrijpt, is het logisch dat ze deze stap zetten. Hoe relevantere content ze kunnen tonen aan een gebruiker van één van hun diensten, des te sterker is , maar bovendien blijft hun positie. Dit bedrijf innoveert continue om de kerndoelstelling te perfectioneren: Gebruiker van Google diensten de optimale ervaring bieden zodat hij niets anders meer wil. En dan niet achterover leunen zoals Microsoft en Yahoo jarenlang hebben gedaan, maar blijven innoveren.
Conclusie: als je als website/shop beheerder zo veel mogelijk SEO verkeer wilt binnenhalen, moet je vanuit de klant redeneren en niet vanuit harde cijfers. Dus zorg voor de allerbeste UNIEKE content op je website en wees gewoon optimaal RELEVANT. Daarnaast stuurt Google ook steeds meer op het goed, logisch en snel werken van de site/shop omdat dit ook bij de optimale wensen van de gebruiker hoort.
Deoorbel
Als kleine hobby SEO voor onze eigen website merk ik al tijden dat de eerste positie ook in de SEO zoekresultaten gewoon gekocht worden. Daarmee bedoel ik dat de grotere website (bedrijven) zoveel marketing (geld) hebben dat ze op het gehele web dominant aanwezig kunnen zijn voor zeer veel verschillende zoektermen (links kopen, content aanbiedieden etct etc.). Ze kopen als het ware die positie binnen Google. Jammer maar Google is niet meer wat het geweest is.
Wil
Adwords levert, behalve door klikfraude, steeds minder op omdat er steeds meer mensen gebruik maken van Adblockplus.org zodat ze de duur betaalde Adwords niet meer zien.
Daarom ziet iedereen die even Googled op bijv. “vertalen engels” in de organische zoekresultaten de domeinnamen die overeenkomen met het zoekwoord als eerste verschijnen.
Generieke domeinnamen worden in omni-channel marketing steeds belangrijker. Kijk maar naar bijv. de advertenties van kleding.nl in de Telegraafkrant.
Patrick
Hoi Wil,
“Daarom ziet iedereen die even Googled op bijv. “vertalen engels” in de organische zoekresultaten de domeinnamen die overeenkomen met het zoekwoord als eerste verschijnen.”
Door verschillende updates van Google werkt dit steeds minder goed. Sterker nog, er zijn meerdere SEO’s die claimen dat je veel beter een brand kan beginnen dan een zoekwoord in je URL. (bv. MC donalds.nl ipv fastfood-bestellen.nl)
stefan
Complete onzin, SEO in rep en roer yeah right.
Richard brute
Het punt is namelijk, dat men zich hier niet op kon voorbereiden of voor een alternatief kon zorgen. Al wist men wat er ging gebeuren, het was wachten wanneer dit definitief zou doorkomen en dan moet je er maar mee omgaan, wanneer het er eenmaal is.
Ze beheren minimaal 92% van de markt.
Dit dwingt ons namelijk om mee te gaan met hun flow. Het duurt mij sowieso al veel te lang dat Apple en Yahoo niet een keer samen gaan werken en serieus gaan concurreren met Google buiten de VS. Zodra er serieuze concurrentie is, zal er altijd 1 van de 2 het makkelijk houden voor ons. Anders wel voor lagere prijzen zorgen.
Seo, het gratis variant zal niet veel meer gaan betekenen. Het betaalde variant Adwords, zal meer informatie gaan verschaffen. Dus ga er maar vanuit, dat vanuit alle perspectieven, deze informatie hard nodig is om bij te blijven en goed te scoren.
Kevin Zandvliet
Ja, zo wordt het zeker moeilijker. Ik heb nog nooit betaald geadverteerd, maar het was zeker gemakkelijk om de zoekwoorden op te zoeken en effectief te gebruiken bij het maken van mijn website.