Shazam: meer dan een kwart miljard gebruikers

Shazam zegt dat het nu meer dan 250 miljoen gebruikers heeft van zijn mobiele applicatie. De verdere uitbreiding naar televisie moet de grote geldstromen aanboren. Eerst Amerika, dan de rest van de wereld.
Het is net een Zwitsers zakmes. Shazam is een van die applicaties die je amper nodig hebt, tot het moment dat je het gebruikt. En dan blijkt het bijna onmisbaar. De software luistert naar een liedje op de radio, herkent het à la minute en geeft alle mogelijk meta-informatie aan zijn gebruiker. Voor niets.
Een kwart miljard mensen maken nu gebruik van de in Engeland ontwikkelde software. Gisteren maakte de onderneming bekend dat het deze indrukwekkende mijlpaal heeft bereikt. Het onderscheid tussen een download en actieve gebruiker wordt niet gemaakt, maar het gaat sowieso om grote getallen.
De meeste mensen kennen Shazam als hulpmiddel om radio te luisteren, maar daar zit het grote geld niet. Het bedrijf profileert zich meer en meer als leverancier van technologie voor ‘het tweede scherm’.
Toyota breidde onlangs zijn Amerikaanse televisieproef met Shazam naar Europa uit. Wie op tv een commercial van het automerk ziet met een speciaal logo, moet Shazam activeren en de app laten luisteren om vervolgens een interactieve verlenging van de reclamefilm op zijn telefoon te zien.
Shazam maakt nu bekend dat het zich dieper wil nestelen tussen de televisie en de oren en ogen van de kijker. De applicatie herkent nu behalve alle muziek ook alle televisieprogramma’s die in Amerika worden uitgezonden. Wie ‘inzapt’ op een programma ziet informatie over de serie, de acteurs, nieuws en roddels en de optie om deze informatie te delen via Twitter en Facebook.
Met deze uitbreiding zet het bedrijf de volgende stap om zijn mobiele dienst integraal onderdeel te maken van tv-kijken. Een logische volgende stap is, dat het bedrijf meer adverteerders gaat vertellen hoe zij hun filmpjes ook geschikt kunnen maken voor Shazam. En tegen welke prijs.
Foto: Steve Snodgrass (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond