Deel dit artikel
-

Shell zoekt de controverse op: bijna 1 miljoen Facebookfans

Shell heeft met een bewuste tactiek al 800.000 volgers op Facebook, 200.000 minder dan zijn luis in de pels Greenpeace. Hoe? Door controversiële onderwerpen aan te snijden.

Het was de hoogste baas van Shell Peter Voser die vond dat het bedrijf zichtbaarder moest zijn op sociale media. Pas een jaar geleden kwam er een Facebookpagina, waar aanvankelijk niets gebeurde. “We hadden een paar fans, dat was het wel”, aldus hoofd communicatie Herbert Heitmann op The Next Web.

Shell wilde een miljoen fans, stukken meer dan de gemiddelde multinational (IBM heeft er 113.000) en dus werden externe experts aangetrokken die aangaven welke onderwerpen internetgebruikers bezighouden. En dat was niet olie-exploitatie, maar autormotor en vooral controversiële onderwerpen als Alaska. Maar ook toekomstige energiescanario’s.

Er is gekozen voor een regionale aanpak, waarbij per land is een strategie is bepaald. De 800.000 fans kwamen er binnen twee maanden.

Saillant detail is dat Nederland nog steeds slecht scoort met duizend volgers. “Terwijl het bedrijf hier gevestigd is met tienduizend werknemers”, aldus Heitmann.

Deel dit bericht

9 Reacties

Louis Jansen

En wat gaan ze doen met 1.000.000 fans eigelijk?

sjoerd

Verkeerde vraag Louis. De vraag is: wat willen die 1 miljoen fans dat Shell doet?

Louis Jansen

Dat mag jij uiteraard een interessante vraag vinden. Ik hoop niet dat je het erg vind dat we verschillende interesses hebben v.w.b. achtergrond van dit artikel.

Ik ben benieuwd naar het doel/belang van Shell en de achtergrond van de wens om 1.000.000 fans te verzamelen. Uit dat antwoord zou je een vervolgvraag kunnen stellen of Social Media überhaupt het juiste middel is om het doel te bereiken. Het is maar een middel geen doel op zich toch?

Denise van Keulen

Goed dat Shell diverse controversiële onderwerpen behandelt. Uiteraard is het genereren van 1.000.000 Facebook-fans fantastisch, maar ik ben ook erg benieuwd wat het doel op strategisch niveau is. Waar zijn de KPI’s op gericht: waardepropositie / engagement / NPS-score / sales / …..? Worden deze beoogde resultaten ook daadwerkelijk behaald? Of willen ze de insights uit discussies gebruiken voor toekomstige bedrijfsvoering?

Kortom: aantal FB-fans is een groot compliment waard, maar ben zelf erg nieuwsgierig wat de bijdrage van Facebook voor Shell op lange termijn zal zijn!

petra

Zijn we niet allemaal nieuwsgierig wat de bijdrage van Facebook op lange termijn zal blijken te zijn? In ieder geval is het een indrukwekkend aantal likes en uit het artikel valt niet direct op te maken dat deze ‘gekocht’ zijn middels kortingsacties of kadootjes. Ook voor Shell zal het van grote waarde zijn om een directe dialoog te hebben met gebruikers/stakeholders.

dirk broeders

Als Shell nu eens 1 euro per Facebook-like zou betalen aan de sukkelaars die in Shells’ vuiligheid moeten leven in de NigerDelta, dat zou pas goed zijn. But, Shell wants more, Shell doesn’t care.

Lieke

Inderdaad. Dit verdient meer facebooklikes: http://www.worsethanbad.org. Tijd dat Shell serieus geld stopt in het opruimen en verder voorkomen van hun troep, dan in het verzamelen van fans…. Pas als ze dat oprecht doen, word ik ook fan.

Jerry Houtman

Hoe komt de strategie per land dan tot uiting? Er is nl alleen de algemene pagina, en zo te zien werken ze ook niet met updates getarget op land/taalinstelling…

Catharina Rijstenbil

aansnijden van controversiele onderwerpen moet voor shell geen probleem zijn: genoeg in de pocket. het wordt pas echt interessant als Shell ook daadwerkelijk iets doet met de dialoog en de sociale opinie een daadkrachtige imprint geeft. de daad bij het woord voegen, en niet alleen ‘fans’ verzamelen. dat is pas social engagement

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond