Deel dit artikel
-

Berichtenoorlog met BlackBerry Messenger naar hoogtepunt

BlackBerry laat met de nieuwe BlackBerry Messenger Android- en iPhonegebruikers via verschillende platformen gratis met elkaar communiceren. Net als WhatsApp en tal van andere programma’s. De fragmentatie onder de berichtenapps neemt daardoor wel toe.

De voorgenomen lancering van BlackBerry Messenger (BBM) een paar weken terug liep niet helemaal volgens plan. Nadat een probleem was ontdekt in de Android-versie, werd ook de iOS-versie uit de roulatie genomen. Tot op heden zijn ze nog niet teruggekeerd, maar lang kan het niet meer duren.

Naar het programma is reikhalzend uitgekeken. BlackBerry is zonder meer de pionier op het gebied van berichtendiensten op smartphones. Weliswaar ging er een periode aan vooraf met berichtendiensten op de desktop (Skype, MSN, Yahoo Messenger), die ook stuk voor stuk naar de mobiele telefoon migreerden, maar geen van deze programma’s vormde een regelrechte bedreiging voor de oerberichtendienst SMS.

BlackBerry bracht daar met zijn toestellen voor het eerst verandering in, maar pingen op BlackBerry’s was weer niet ‘cross platform’. Met andere woorden: alleen BlackBerry-gebruikers konden elkaar berichten sturen. BlackBerry heeft niettemin aan verschillende providers BBM voorgesteld als de opvolger van SMS, maar de huidige CEO Thorsten Heins blies de plannen af.

Nu heeft BlackBerry Messenger een enorme achterstand in te halen. Toegegeven: BBM kan weer iets meer dan zijn belangrijkste rivaal WhatsApp. Maar foto’s en spraakberichten versturen kan inmiddels ook bij talrijke andere berichtenapps.

Uiteenlopende aanbieders proberen namelijk precies hetzelfde te doen, de een met net iets met meer toeters en bellen dan de ander. De voorkeur voor apps lijkt geografisch bepaald. In Korea gebruiken ze Kakao Talk, in Japan Line, in India Viber of WhatsApp, in China WeChat en in de meeste Europese landen domineert WhatsApp. iPhonegebruikers kunnen elkaar via iMessage eveneens gratis berichten sturen. Ook Facebook roert zich op deze markt met zijn eigen Messenger en Google heeft sinds kort Hangouts. Ook Twitter schijnt een aparte berichtenapp te willen lanceren.

Soms ligt er niet eens een serieus zakelijk model aan ten grondslag. Alleen WeChat en Lime verdienen fors geld met de verkoop van virtuele goederen zoals stickers (figuurtjes) en games, maar dat vinden eigenlijk vooral Aziaten leuk.

Viber is er zelfs trots op dat het geen advertenties heeft, maar heeft op dit moment nauwelijks andere inkomsten, zelfs niet uit internationaal belverkeer naar vaste en mobiele nummers. Skype daarentegen is een dezer dagen een nieuwe Android advertentieprogramma in 55 landen gestart. Ook zijn rich media-advertenties  (video, animaties) gelanceerd voor iOS in negen landen.

In de VS is Ford al een campagne op iPhones begonnen om de Fiesta te promoten. En in Duitsland gaat Telefonica zijn LTE netwerk via Skype onder de aandacht brengen. De advertenties worden verrekend op basis van cost per mile (CPM).

De fragmentatie zit de verdere ontwikkeling van de berichtendiensten echter danig in de weg. Geen van de berichtendiensten biedt ook nog eens mogelijkheden voor authenticatie, transactie en interactie, zoals SMS. Overheden, multinationals, goede doelen en media zullen daarom afhankelijk blijven van SMS, zegt Jeroen van Glabbeek, medeoprichter van CM Groep, de grootste zakelijke SMS-leverancier van Nederland. Eind 2016 zullen er nog altijd wereldwijd 9,6 triljard SMS’jes verstuurd worden. Tenzij er een universele standaard komt voor berichtendiensten, heeft de SMS voorlopig niet veel te vrezen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond